سی‌ان‌جی گران نمی‌شود (مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

تلویزیون نفت

تولید محصولات پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید

روزنامه تعادل در گزارشی ، نوشت: وزیر نفت با بیان اینکه علاوه بر حوزه کشاورزی در حوزه صنعت نفت نیز خرید تضمینی محصولات صورت بگیرد افزود: باید سازگاری طراحی شود که کالاهایی که تولید می‌شود و از لحاظ کیفیت و میزان درخواست بازار به حد و نصابی رسیده است در صورت عدم خریداری شدن توسط دولت خرید تضمینی صورت گیرد. به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه در مراسم امضای تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه بندرعباس و امام خمینی شازند بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، اظهار داشت: تولید کک اسفنجی و سوزنی با همکاری مسوولان در وزارت صمت، ایمیدرو و شرکت پخش و پالایش خوشبختانه به سرعت اجرایی شد. معمولا در کشور وقتی قرار است کار بین چند دستگاه انجام شود به ویژه اگر قرار باشد یک سمت پول پرداخت کند به کندی پیش می‌رود اما این مهم در کمتر از 2 ماه به‌طور جدی پیگیری شد. وی با بیان اینکه از سال 82 بحث کک نفتی مطرح بود گفت: یکی از برنامه‌های ما ارتقای کیفیت محصولات است که محصولات سنگین به سمت تولید محصولات سبک پیش برود از این رو تولید کک از نفت کوره در دستور کار قرار گرفت. زنگنه با بیان اینکه در حال حاضر 5/5 میلیارد دلار از صنایع بالادستی پتروشیمی به صنایع پایین دستی تزریق شود گفت: هنوز ظرفیت این بخش باید افزایش یابد زیرا تا چند سال آینده میزان تولید پتروشیمی از 17 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار خواهد رسید. زنگنه از آغاز فرآیند ارزیابی و صدور مجوز برای پتروپالایشگاه‌ها خبرداد و گفت: تا اردیبهشت ماه سال آینده ارزیابی این مجوزها انجام خواهد شد. وی با اشاره به اینکه باید علاوه بر حوزه کشاورزی در حوزه صنعت نفت نیز خرید تضمینی محصولات صورت بگیرد افزود: باید سازگاری طراحی شود که کالاهایی که تولید می‌شود و از لحاظ کیفیت و میزان درخواست بازار به حد و نصابی رسیده است در صورت عدم خریداری شدن توسط دولت خرید تضمینی صورت گیرد. وی با اشاره به تاسیس صندوق پژوهش‌های نوآوری نفت گفت: این صندوق در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تا 15 روز آینده فعال خواهد شد.

خریداران نفت در لاک دفاعی

  دنیای اقتصاد هم در گزارشی نوشت: هراس از ویروس کرونا که بازار نقدی نفت را با ریزش چشمگیری مواجه کرده بود، اکنون به بازار آتی نیز سرایت کرده است. گرچه در ابتدا انتظار می‌رفت اثر این بحران چینی موقتی باشد، به تدریج گسترش تبعات آن معامله‌گران طلای سیاه را نگران‌تر کرد. آمارها نشان می‌دهد مدیران سرمایه‌گذاری بازارهای آتی بیش از دو سوم نفتی را که طی ماه‌های پیشین خریداری کرده بودند در هفته‌های اخیر فروخته‌اند. به این ترتیب، آرایش موقعیت‌های خرید و فروش در قراردادهای آتی طلای سیاه به بدبینانه‌ترین حالت خود در یک سال گذشته رسیده است.

در ادامه این گزارش آمده: با وجود رشد قیمت‌ها در بازار نفت در روز گذشته، فعالان بازار به آینده طلای سیاه دست‌کم تا وقتی که بحران ویروسی در چین رفع نشده، امیدوار نیستند. به نظر می‎رسد با توجه به افزایش بی‌وقفه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و مرگ بیش از هزار نفر در اثر ابتلا به این ویروس، تا رسیدن به شرایطی که بتوان به بهبود بازار نفت امیدوار بود فاصله زیادی مانده است. آمار و اطلاعات منتشر شده از بازار آتی نفت نیز نشان از احتیاط شدید معامله‌گران و ناامیدی آنها از بهبود قیمت‌ها دارد. برخی گزارش‌ها از افزایش حجم قراردادهای فروش در بازار آتی و آپشن نفت و دیگر فرآورده‌های نفتی برای سومین هفته طی چهار هفته اخیر خبر می‎دهند؛ درحالی‌که بازار آتی نفت برنت نیز برای اولین بار در موقیعت کاملا کونتانگو قرار گرفته که نشان از مازاد عرضه شدید در بازار این نفت شاخص دارد. بر این اساس هرچند قیمت‌ها در روز گذشته در مسیر افزایشی قرار گرفت، اما احتمال تداوم این مسیر اندک است. روز گذشته با توجه به رشد بازار‌های دیگر و احساس مثبت و البته مقطعی به وجود آمده، دو نفت شاخص برنت و WTI با افزایش حدود ۲درصدی روبه‌رو شدند. در معاملات این روز تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۸ به وقت تهران) بهای نفت برنت با یک دلار و ۲۶ سنت افزایش معادل ۳۷/ ۲درصد به کانال ۵۴ دلاری برگشت. نفت شاخص آمریکا نیز ۸۹ سنت افزایش یافت تا هر بشکه نفت با قیمت ۴۶/ ۵۰ دلار به فروش برسد.

  • وزارتخانه های نفت و صمت همکاری در ساخت داخل دارند ( اقتصاد پویا )

  • همه خودرو های عمومی تا 2 سال آینده گاز سوز خواهند شد ( عصر اقتصاد )

  • تولید محصولات پتروشیمی به 25 میلیارد دلار خواهد رسید ( جهان اقتصاد )

  • سی ان جی گران نمی شود ( ابرار اقتصادی )

  • خرید تضمینی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت ( اسکناس )

  • هم افزایی توان نفت و صنعت برای مقابله با تحریم ها ( اقتصاد ملی )

  • نقشه راه برای رهایی از اقتصاد نفتی ( تجارت )

  • زنگنه : سرمایه گذاری 1 میلیارد دلاری کک سازی حلقه تحریم را شکست ( تفاهم )

  • پیمانکاران در اسناد مناقصه ملزم به خرید داخلی شده اند ( مناقصه و مزایده )

  • زنگنه : فعلا هیچ قصدی برای افزایش قیمت CNG نداریم ( مواجهه اقتصادی )

۲3 بهمن ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

(بازدید 2,654 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx