نفت چیست؟

نفت چیست؟

در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که نفت چیست ؟

Oil

به بیان دیگر با اسامی نفت (پترولیوم) یا نفت خام شناخته می شود مایع سیاه رنگ غلیظی ست که مواد اولیه آن را هیدروژن و کربن تشکیل می دهند. مشخصات فیزیکی oil یا نفت، مانند غلظت آن بشدت به ترکیب و نحوه قرارگیری مولکوهای هیدروکربنی بستگی دارد. نفت خام همچنین شامل عناصری مانند نمک، نیتروژن و اکسیژن نیز می شود.

شکل گیری نفت

ذخایر نفت امروز، میلیون ها سال پیش وقتی بقایای اورگانیسم های موجودات دریایی در بستر اقیانوس ها و زیر سنگهای رسوبی ته نشین و انباشته و دفن شدند، بوجود آمدند. با استمرار حرارت و فشار شدید، این ارگانیسم ها بعد از فرایندهای تبدیلی طی میلیون ها سال تبدیل به نفتی شدند که ما امروز استخراج می کنیم.
شاید به همین خاطر است که گاهی از نفت به عنوان سوخت فسیلی یاد می شود. نفت در شاکله های زیرزمینی زمین شناسی بنام مخزن (سنگ مخزن) یافت می شود. سنگ هایی که این مخازن را در بر گرفته اند خواص فیزیکی متعددی دارند که باعث می شود هیدروکربن درون آنها محفوظ بماند.

اکتشاف و استخراج

در طی فعالیت های اکتشاف که بسیاری از آنها از تکنولوژی های پیشرفته بشمار می روند. زمین شناسان مخازن یا ذخایر نفتی را مکان یابی می کنند. یکی از رایج ترین روش های استخراج نفت حفاری چاه های نفتی است.

نفت بازیابی شده بوسیله خطوط لوله، کشتی یا تراک به پالایشگاه ها، جایی که تحت فرایند های پالایشی ترکیبی تبدیل به محصولات دیگری مانند گازوییل دیزل سوخت جت و بسیاری از محصولات دیگر می شود، منتقل می گردد.

نفت و محیط زیست

در حال حاضر ابتدایی ترین کاربرد نفت در دنیا انرژی بخشی به سیستم های حمل و نقل و یا ساخت فراورده های سنتزی مانند انواع پلاستیک ها یا فراورده های پتروشیمیایی است. امروزه استحصال و استفاده از نفت چالش های محیط زیستی و اجتماعی بسیاری را باعث شده است. استحصال نفت منجر به تخریب زمین و گاها در مناطق حساس به لحاظ زیست محیطی می شود. استفاده از نفت در سیستم حمل و نقل در بالا بردن سطوح انتشار گاز های گلخانه ای به جو نقش بسزایی دارد و بدست گرفتن کنترل ذخایر نفتی یک عامل همیشگی در تنش های سیاسی در سطح دنیا است. این بود پاسخ سوال نفت چیست

(بازدید 18,281 بار, بازدیدهای امروز 1 )
5 5 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
حامد سررشته داری

خیلی جالب بود.
ممنون

ریحانه

نفت چیست
عامل گرفتاری خاور میانه

سارا

بسیار بسیار عالی
با اجازتون برای تحقیق مدرسه ازش استفاده کردم
ممنون تلویزیون نفت

Mohammadreza shojaee

ارادت

هنگامه

بسیار بسیار عالی.
ممنونم

سپیده

خوب

0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx