کرونا و نفت (مرور روزنامه‌های اقتصادی ) – اختصاصی

تلویزیون نفت

غول‌های واردکنندگان  نفت

روزنامه اعتماد در  مطلبی نوشت: چين و آمريكا را بايد بزرگ‌ترين وارد‌كنندگان نفت در جهان دانست، پس از اين دو كشور هند مقام سوم واردات نفت را در جهان از آن خود كرده است و پس از هند كشور ژاپن در مقام چهارم قرار دارد.

نكته جالب آنجاست كه در سال 2013 كشور امريكا روزانه حدود 8 ميليون و 500 هزار بشكه و چين روزانه حدود 4 ميليون و 700 هزار بشكه وارد مي‌كردند اما با توسعه نفت شيل و استفاده از انرژي‌هاي نو در امريكا در كنار توسعه صنعت در چين باعث شد تا موازنه در صدر جدول به‌هم خورده و به گزارش پايگاه خبري  فايننشال تايمز ، واردات نفت خام به چين از امريكا پيشي بگيرد و اين كشور را به عنوان بزرگ‌ترين وارد‌كننده نفت خام جهان معرفي كند. براساس گزارشات منتشر شده توسط اداره گمرك چين، واردات نفت خام اين كشور در ماه آوريل 2019 روزانه ۷.۴ ميليون بشكه گزارش شده است. همچنين امريكا با واردات ۷.۲ ميليون بشكه در روز به عنوان دومين وارد‌كننده بزرگ نفت خام معرفي شد.

اعتماد در ادامه نوشت: واردات نفت در امريكا و چين يك تفاوت اساسي باهم دارد؛ امريكا ذخايري به نام ذخاير استراتژيك دارد و بزرگ‌ترين توليد‌كننده جهان نيز لقب گرفته است، همچنين در كنار واردات، امريكا جزو صادر‌كنندگان نفت در جهان نيز به شمار مي‌رود. همه اينها يعني بازار امريكا توان كنترل بسياري از بحران‌ها را خواهد داشت و اتفاقات سياسي و اجتماعي در امريكا براي تاثير بر اقتصاد يا بازار نفت اين كشور بايد از يك سپر اقتصادي تعديل‌كننده عبور كند. اما اقتصاد چين چنين نيست، مانند قارچ رشد كرده است و پيش از اين به نظر مي‌رسيد كه به زودي يوآن دلار را در خود ببلعد. اما اين اقتصاد قارچي قوام اقتصاد امريكا را ندارد، چين به نيروي كار ارزان و سياست‌هاي منفعت‌طلبانه براي رشد متكي بوده و همواره دانش و تكنولوژي و مواد خام موردنياز را از بيرون وارد كرده است.كشور چين چتر سياسي نئو‌ليبرالي، مانند آنچه دولت امريكا در اطراف اقتصاد آن پهن كرده است دراختيار ندارد و…

کرونا و نفت

دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: اضطراب شیوع ویروس کرونا و اثرگذاری آن بر تقاضای نفت که هفته گذشته حدود ۸درصد قیمت نفت را در بازارهای جهانی کاهش داده بود، با شروع هفته جاری با شدت بیشتری درحال فراری دادن سرمایه‌گذاران از بازار طلای سیاه است. برنت به‌عنوان نفت شاخص در بازار اروپا در معاملات روز گذشته افت نزدیک به ۳درصد را به ثبت رساند و با شکستن کف حمایتی ۶۰ دلاری خود به قعر سه ماهه رسید.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: بر این اساس میزان افت قیمت نفت به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا تا کنون به ۱۰ درصد رسیده است. آنچه موجب نگرانی از انتشار این ویروس در بازار نفت شده است، کاهش تقاضا آن هم در بازاری است که مملو از بشکه‌های نفت است. در واقع در شرایطی که بازار با مازاد عرضه مواجه است هر بشکه نفتی که از سمت تقاضای بازار کاسته شود با واکنش تند بازار نفت مواجه خواهد شد. در این شرایط موسساتی چون گلدمن‌ساکس پیش‌بینی کرده‌اند که کرونا به تضعیف ۲۶۰ هزار بشکه‌ای سمت تقاضای بازار نفت منجر شود. کارشناسان بر این باورند که عدم تعادل در بازار نفت تا ظهور کوچک‌ترین نشانه‌ها از کنترل ویروس کرونا یا کشف واکسن آن ادامه خواهد داشت. با این حال به‌نظر می‌رسد تلاش‌های بی‌وقفه چین و جامعه جهانی در کنترل این ویروس مرگبار هنوز به نتیجه محسوسی نرسیده و به همین دلیل معامله‌گران بازار نفت ناامید از بهبود در وضعیت، درحال خروج سرمایه خود از بازار نفت هستند. به گفته منابع معتبر تلفات کرونا به ۸۰ نفر رسیده و در همین حال بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر فقط در چین به این بیماری کمتر شناخته شده مبتلا شده‌اند. دولت چین نیز در این میان اعلام کرده در اقدامی جدید تعطیلات سال نو چینی که قرار بود ۳۰ ژانویه به پایان برسد تا دوم ماه بعد تمدید کرده و به این ترتیب از گسترش بیشتر این ویروس به‌وسیله مسافران به دیگر نقاط جلوگیری می‌کند.

  • ملاک یارانه بنزین ثروت خانواده ها باشد نه درآمد ماهیانه (  آفتاب اقتصادی )

  • آینده نفت واولویت امروز ایران ( اقتصاد برتر )

  • پایان روز های خوب نفت ( اقتصاد سرآمد‌ )

  • انعقاد 26 قرارداد نفتی با 15 دانشگاه و پژوهشگاه ( جهان اقتصاد )

  • کرونا نفس نفت را برید ( ابرار اقتصای )

  • انعقاد 26 قرارداد نفتی با 15 دانشگاه و پژوهشگاه ( اخبار صنعت )

  • برندگان بازار آشفته طلای سیاه ( آسیا )

  • خسارت سنگین جایگزین کردن گاز ایران برای ترکیه ( اسکناس )

  • ویروس جنجالی در بازار طلای سیاه ( اقتصاد ملی )

  • ویروس چینی نفس نفت را برید ( تفاهم )

  • کم فروشی بنزین در جایگاه ها را گزارش دهید ( مواجهه اقتصادی )

۰8 بهمن ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

(بازدید 3,173 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx