ایران ناجی آرامکو ؟ (مرور روزنامه‌های اقتصادی ) – اختصاصی

تلویزیون نفت

مصرف بالای گاز خانگی چه  بر سر چاه‌های نفت می‌آورد؟

روزنامه تعادل در مطلبی نوشت: سعی می‌کنیم در فصل گرما و زمانی که نیاز به مصرف بالای گاز در بخش خانگی و شهری کمتر می‌شود حداکثر تزریق را به مخازن داشته باشیم تا متوسط تزریق در سال را در حد معقول داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، میزان ذخایر نفت ایران در حال حاضر حدود ۱۶۲ میلیارد بشکه است که طبق آماری که اوپک در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده نسبت به دو سال قبل از آن حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه افت داشته است. به عبارت دیگر کل ذخایر نفت و میعانات گازی درجای ایران حدود ۷۸۰ میلیارد بشکه است که تنها کمتر از ۱۵۷ میلیارد بشکه آن قابل استخراج است و بدون کمک فناوری‌، حداقل ۶۲۳ میلیارد بشکه ثروت ملی به ارزش بیش از ۳۷ هزار میلیارد دلار از بین خواهد رفت.

در ادامه این مطلب آمده: یکی از راه‌حل‌های جبران این افت تولید افزایش ضریب بازیافت است. طبق آنچه اعلام شده از میدانی مثل نام آوران با حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه امکان استخراج تنها ۱۰ درصد را داریم. این در حالی است که کشورهای دیگر از جمله عربستان در نظر دارد با طرح‌ها و فناوری‌های مدرن، ضریب بازیافت یک میدان نفتی خود را به ۷۰ درصد هم افزایش دهد، اما ایران فعلا با تکیه بر روش‌های سنتی، مانند تزریق گاز امکان سر پا نگه داشتن چاه‌های نفت را دارد که آنهم در ماه‌های سرد سال که مصرف خانگی بالا می‌رود رقم تزریق گاز کاهش و در نتیجه افت تولید از میادینی که ۸۰ درصد آنها در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، همچنان روند صعودی طی می‌کند.در حال حاضر سالانه حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز جهت افزایش ضریب بازیافت به میادین نفتی تزریق می‌شود که به گفته مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب در فصل زمستان این میزان کاهش می‌یابد.

بدترین ژانویه نفت

دنیای اقتصاد هم در گزارشی نوشت: کرونا ویروسی که عمده اخبار مربوط به بازارهای جهانی را در کمتر از دو هفته گذشته قبضه کرده است، ژانویه سال جاری میلادی را به بدترین ماه ابتدایی از سال ۱۹۹۱ میلادی برای نفت بدل کرد. این در حالی بود که در نیمه نخست ماه گذشته، بهای نفت برنت تحت تاثیر تنش‌های میان ایران و آمریکا تا ارتفاع ۷۲ دلار به ازای هر بشکه نیز صعود کرده بود. اما طی روزهای پایانی قیمت طلای سیاه متاثر از نگرانی‌های مربوط به ویروس چینی تا سطوح کمتر از ۵۶ دلار سقوط کرد.

در ادامه این مطلب آمده: شیوع یک ویروس موجب شد که ژانویه ۲۰۲۰ بدترین شروع سال برای بازار نفت از سال ۱۹۹۱ یعنی نزدیک به سه دهه نام گیرد. نفت در این ماه حدود ۱۶ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد. افت شدید بازدهی ماهانه نفت در ژانویه ۲۰۲۰، تحت‌تاثیر کاهش قیمت‌ها در نیمه دوم این ماه به‌دنبال نگرانی از شیوع ویروس کرونا و اثرگذاری آن بر میزان تقاضای طلای سیاه رقم خورد. نیمه اول ژانویه مصادف بود با شدت گرفتن نگرانی‌ها از ریسک‌های ژئوپلیتیک و اوج‌گیری قیمت‌ نفت. نگرانی از یک رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا به‌دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی بهای نفت برنت را به مرز ۷۲ دلار بر بشکه نیز نزدیک کرده بود. از این‌رو فاصله اوج و کف طلای سیاه در ژانویه به حدود ۱۶ دلار بر بشکه معادل ۲۲ درصد می‌رسد که نشان از زیان گسترده سرمایه‌گذارانی در بازار نفت دارد که به‌دنبال ریسک‌های ژئوپلیتیک روی افزایش قیمت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌ بودند.

  • کاهش تولید اوپک رکورد جدید زد ( اقتصاد پویا )

  • آخرین سکوی فاز 14 پارس جنوبی نصب شد ( صبح اقتصاد )

  • ایران ناجی آرامکو ؟ ( اقتصاد سرآمد )

  • صرفه جویی 150 میلیارد ریالی در شرکت فجر انرژی خلیج فارس ( اخبار صنعت )

  • نصب آخرین سکوی فاز 14 پارس جنوبی به دست متخصصان داخلی ( اسکناس )

  • نهضت گاز رسانی روستایی در دولت تدبیر و امید محقق شد ( اقتصاد ملی )

  • آخرین سکوی فاز 14 پارس جنوبی نصب شد ( ثروت )

  • بومی سازی کلید رونق در صنعت نفت ( شروع )

  • برای مبارزه با تحریم باید فرآورده‌های نفتی صادر کنیم (فوق‌العاده)

۱3 بهمن ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

(بازدید 3,446 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx