ایران و جدال نفتی(مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

اجلاس اخیر اوپک‌ پلاس

روزنامه تعادل در گزارشی نوشت: دیروز بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران به وین رفت تا در نشست اوپک و اوپک پلاس که امروز و فردا برگزار می‌شود شرکت کند. قرار بود در این جلسات درباره تمدید یا عدم تمدید توافق اوپک پلاس که سه ماه پیش برگزار شده بود و بر اساس آن مقرر شد 1.7 میلیون بشکه در روز از تولید نفت کشورهای عضو اوپک پلاس کاهش یابد، تصمیم‌گیری شود، اما کاهش شدید تقاضای جهانی نفت و افت قیمت آن به سبب شیوع ویروس کرونا باعث شد که تمدید توافق، پیش از برگزاری جلسه تقریبأ مسجل باشد و بحث‌ها به سمت تشدید کاهش تولید و حتی کاهش تولید بزرگی در حدود یک میلیون بشکه دیگر هدایت شود.

تعادل در ادامه نوشت: بنا بر گزارش‌ها اکثر اعضای اوپک با چنین تصمیمی موافقند، اما نظر روسیه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام متحد اوپک هنوز جلب نشده است. این نشست‌ها در حالی با حضور وزرای تمام اعضای اوپک و متحدانش در وین برگزار می‌شود که ترس از سرایت کرونا اغلب نشست‌های بین‌المللی را لغو کرده است. هر چند که این نشست‌ها به خاطر رعایت جوانب احتیاطی با سنت‌شکنی‌هایی همراه بوده و برای کمتر کردن ریسک انتقال ویروس کرونا، هیات‌های همراه وزرا کوچک‌تر از دفعات پیشین هستند و همچنین از حضور خبرنگاران در مقر اوپک جلوگیری به عمل آمده است، اما به نظر می‌رسد همانطور که نرسی قربان، کارشناس اقتصاد انرژی پیش‌تر به «تعادل» گفته، اصرار بر جلسه حضوری وزرا به این دلیل بوده که تأثیر روانی مثبتی بر بازار نفت بگذارد و قیمت‌ها رشد کنند.

ایران و جدال نفتی

اعتماد  هم امروز در یادداشتی نوشت:  مهم‌ترين نقطه قوت بيژن زنگنه در دوران وزارت، نه در عرصه داخلي، بلكه در عرصه بين‌المللي و حضور تاثيرگذار در اوپك بوده است؛ اما اين‌بار زنگنه، اگرچه باسابقه‌ترين وزير نفت حاضر در اوپك است، اما به خاطر تحريم نفت ايران، تاثيرگذارترين آنها نيست. يكصدوهفتادوهشتمين نشست اوپك در شرايطي برگزار مي‌شود كه بشكه‌هاي نفت توليدي ما در حدي نيست كه بتوانيم چندان در بازار نفت تاثيرگذار باشيم. اوپك و اوپك پلاس در سطحي برابر قرار گرفته‌اند و عربستان و روسيه به قدرت‌هاي اصلي و تعيين‌كننده تبديل شده‌اند و اتفاقا در نشست امروز و فردا (پنجشنبه و جمعه) هم نقشي تعيين‌كننده خواهند داشت. اما اين به معناي آن نيست كه ايران صرفا نظاره‌گر باشد. دستور كار نشست صدوهفتادوهشتم و نتيجه آن تا حدي روشن است. قرار است عرضه نفت در جهان كاهش يابد. دليلش هم مشخص است.ويروس كرونا كه اقتصاد بزرگ‌ترين خريدار نفت جهان يعني چين و همچنين ساير كشورهاي جهان را تحت تاثير قرار داده، ميزان تقاضا براي نفت را كاهش داده است و اين يعني مازاد عرضه در بازار جهاني نفت كه حاصلش كاهش قيمت نفت است. كاهش قيمت نفت بيش از همه براي عربستان ناگوار است كه طبق معمول بيشترين اتكا را در بودجه بر نفت دارد و روي نفت هفتاد دلاري حساب كرده است. در شرايط عادي هم، رشد قيمت نفت به بشكه‌اي هفتاد دلار در سال جاري ميلادي بعيد بود، اما حالا كه هم تقاضا كم شده و هم عرضه بيش از گذشته است، اين شكاف عرضه و تقاضا نفت را مي‌تواند ارزان‌تر كند. پس طبيعتا عربستان بيش از ديگران به دنبال كاهش توليد كشورهاي توليدكننده نفت است. اما در بين كشورهاي عضو اوپك در شرايط كنوني بار كاهش توليد تنها روي دوش عربستان مي‌افتد.

بازار نفت با مازاد عرضه روبرو است ( اقتصاد پویا )

کرونا تاثیری بر تولید نفت ایران نداشت (ابرار اقتصادی )

کاهش مصرف روزانه بنزین کشور به 70 میلیون لیتر ( اسکناس )

زنگنه : بازار نفت با مازاد عرضه روبرو است ( اقتصاد ملی )

مقاومت نفتی ایران در برابر کرونا ( تجارت )

بازار نفت در انتظار بهبود قیمت ( شروع )

صدور کارت سوخت به روز شد ( مواجهه اقتصادی )

 

 

 

(بازدید 1,504 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx