روسیه وفادار به اوپک (مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

 اثر کرونایی مصرف بنزین

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: مصرف بنزین که به‌دنبال اصلاح نسبی قیمت‌ها کاهش یافته بود، از ابتدای ماه جاری به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران و کاهش ترددها افت بیشتری را تجربه کرده است.مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خبر داده است که از انتهای بهمن‌ماه به‌دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا و کاهش رفت و آمد شهروندان میزان مصرف بنزین در کشور نزدیک به ۱۲ درصد کاهش یافته است. آن‌طور که شهرام رضایی می‎گوید، درحال‌حاضر میزان مصرف بنزین در کشور بین ۷۵ تا ۷۶ میلیون لیتر در روز است، درحالی‌که در انتهای بهمن حدود ۱۰ میلیون بشکه بیشتر و به حدود ۸۵ تا ۸۶ میلیون بشکه در روز رسیده بود. کاهش مصرف بنزین در اسفندماه سال‌جاری درحالی رقم خورده است که به‌طور معمول در این ماه از سال به‌دلیل نزدیکی به سال نو و افزایش ترددهای درون‌شهری مصرف بنزین اوج می‎گرفت. رضایی نیز بر این باور است که کاهش مصرف بنزین متاثر از ویروس کرونا بوده است و پس از گذر از شرایط فعلی میزان مصرف مجددا کمی افزایش خواهد یافت. ایران تنها کشوری نیست که تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا با افت تقاضا برای بنزین مواجه است، برآوردها نشان می‌دهد که میزان مصرف این سوخت به همراه گازوئیل و سوخت جت به‌دنبال قرنطینه کردن برخی شهرها و بسته شدن مرز بسیاری از کشورها در سراسر جهان رو به کاهش گذاشته است.

اوپک در مسیر کاهش تولید یک میلیونی

تعادل در گزارشی نوشت: قیمت نفت که مدت‌ها بود در هراس از ویروس کرونا گام به گام در بازارهای جهانی عقب‌نشینی می‌کرد، با نزدیک شدن به برگزاری نشست اوپک و افزایش امیدواری در خصوص تصمیم اوپکی‌ها برای کاهش عرضه نفت، کمی آرام گرفته و رو به افزایش گذاشته است. براین اساس قیمت نفت که هفته گذشته حدود 20 درصد از ارزش خود را از دست داده بود، در معاملات این هفته با امیدواری افزایشی 3.5 درصدی پیدا کرد.

نفت در حالی کمی قیمت خود را باز یافت که شکاف میان عربستان و روسیه بر سر توافق نفتی بالا گرفته و مسکو رسما از قیمت‌های فعلی نفت در بازار جهانی حمایت کرده است؛ شرایطی که اصلا رضایت ریاض را به همراه ندارد. این مساله موجب شده که احتمال توافق کاهش عرضه نفتی اوپک بدون همراهی روسیه قوت گرفته است. در حالی که پیش از این عربستان و دو کشور اوپکی دیگر حاشیه خلیج‌فارس مذاکراتی پیرامون کاهش 600 هزار بشکه‌ای نفت داشتند، رویترز به نقل از منابع آگاه نوشته است؛ یکی از گزینه‌های پیش روی نشست اوپک، توافق برای کاهش یک میلیون بشکه‌ای نفت اعضای این سازمان است. سیاستی که عربستان امیدوار است با اجرای آن بتواند جلوی کاهش بیشتر قیمت نفت به دنبال شیوع ویروس کرونا را بگیرد.

روسیه وفادار به اوپک ( اقتصاد سرآمد )

احتمال کاهش بیشتر عرضه نفت ( جهان اقتصاد )

بنادر جنوبی باید در صنعت سوخت رسانی فعال شوند ( اخبار صنعت )

کرونا مصرف بنزین را 10 درصد کاهش داد ( اسکناس )

احیای بیش از 4 درصدی قیمت نفت ( اقتصاد ملی )

کاهش 10 درصدی مصرف بنزین ( تفاهم )

رایزنی اوپک با WHO برای برگزاری نشست وین ( فوق العاده )

 

(بازدید 1,504 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx