پایان ماه عسل اوپکی‌ها (مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

کاهش وابستگی به نفت

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: براي صحبت كردن در خصوص دستاوردهاي چهار دهه اخير بر بازار نفت نياز به يك بحث مفصل است، چراكه در بخش‌هاي مختلف اعم از استخراج‌، توليد و صادرات نفت با مشكلات متعددي روبه‌رو بوديم. زماني كه انقلاب شد، مستشاران خارجي كشور را ترك كردند. حتي نقل است كه بسياري از اين مستشاران معتقد بودند كه توان مديران داخلي براي اداره اين صنعت بسيار كم است. بايد خاطرنشان كرد كه سختي و تحريم جزيي جدا نشدني از كشور پس از پيروزي انقلاب است، اما در همين دوران نيز ثابت شد كه مي‌توان با اتكا به توانمندي‌هاي داخلي از اين شرايط عبور كرد. يكي از مثال‌هايي كه اظهر من الشمس است، راه‌اندازي پالايشگاه ستاره خليج فارس است. با اين كار توانستيم از دوران سخت تحريم بنزين و نگراني در خصوص ميزان واردات آن عبور كنيم. اما نكته‌اي كه همواره پس از انقلاب مورد توجه گروه‌هاي مختلف و طيف‌هاي سياسي و اقتصادي بود، عدم وابستگي بودجه و به صورت كلي اقتصاد كشور به نفت بود. قرار بود پس از انقلاب با برنامه‌هاي توسعه هر سال سه درصد از وابستگي نفت به بودجه كاهش يابد. اگر اهتمام لازم در دولت و مجلس براي اين اقدام وجود داشت‌، در شرايط كنوني شاهد كاهش بيشتر وابستگي به نفت همچنين عدم آسيب‌پذيري اقتصاد در برابر تحريم و فشارهاي خارجي بوديم. بايد اين را پذيرفت كه در راستاي كاهش وابستگي به نفت جديت لازم را نداشته‌ايم كه همين امر سبب ايجاد فشار توسط كشورهاي ديگر مي‌شود. در حقيقت نقطه ضعف بزرگ كشور در وابستگي بيش از 40 درصدي به درآمدهاي نفتي است. اين درآمدها از اين جهت كه ممكن است صرف توسعه زيرساخت‌ها و تكميل و راه‌اندازي پروژه‌ها شود‌، مي‌تواند علاوه بر بهبود شرايط به ضرر كشور نيز تمام شود.

در ادامه این مطلب آمده:  شايد مهم‌ترين اقدامي كه در سال‌هاي پيش‌رو بايد انجام شود، كاهش وابستگي به نفت است. نفت سرمايه مهم كشور است، اما در سال‌هاي اخير از آن در جهت افزايش فشار به كشور استفاده شده است. به عنوان مثال سهم نفت در بودجه در بهترين حالت به حدود 35 درصد مي‌رسد. اين در حالي است كه در برخي سال‌ها وابستگي بودجه به نفت حتي به مرز 50 درصد هم رسيد. اين در شرايطي كه دولت اقتصاد كشور را هدف قرار داده، اصلا خوب نيست. به همين دليل است كه به راحتي مي‌تواند بر كشور تاثير بگذارد. بايد به جاي وابستگي به نفت بر ساير موارد تاكيد كرد.به عنوان مثال منابع خالص از فروش آن را در بخش‌هايي هزينه كرد كه براي كشور شغل و درآمد به دنبال دارد؛ به عنوان مثال براي توسعه زيرساخت‌ها در شهرهاي كمتر توسعه‌يافته و محروم. در اين شرايط است كه مي‌توان از نفت در بودجه استفاده بهينه‌اي كرد و جلوي سوءاستفاده دولت‌هاي متخاصم را نيز گرفت.

عبور صنعت پتروشیمی از تحریم‌ها

تعادل در گزارشی نوشت: تحریم‌های بین‌المللی باعث محدودیت فروش نفت خام ایران شده که این موضوع کاهش درآمد‌های نفتی ایران را در پی داشته است. محدودیت‌های بین‌المللی بر صنعت پتروشیمی تاثیر چندانی نداشته است و مواد تولیدی این صنعت می‌تواند با عبور از تحریم‌ها به فروش برسد. توسعه پتروشیمی‌ها در این میان می‌تواند نقش مهمی برای عبور از محدودیت‌های بین‌المللی و افزایش اشتغالزایی در کشور ایفا کند.   خام فروشی نقطه ضعف بزرگی در اقتصاد کشور است محمدعلی خطیبی نماینده پیشین ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان؛ با اشاره به تحریم‌های نفتی در کشور اظهار کرد: تحریم‌های بین‌المللی درس خوبی به اقتصاد کشور برای پایان خام فروشی داده است در این دوره تحریم و تحریم‌های گذشته مشکلی در خصوص فراورده‌های نفتی نداشتیم و مشکل اصلی به خام‌فروشی است.نماینده پیشین ایران در اوپک تصریح کرد: بر اساس اسناد بالادستی دولت مکلف است ضمن جلوگیری از خام فروشی شرایط را برای فروش محصولات با ارزش نفتی که قابل تحریم نیستد، فراهم کند.

  • شکاف جدید در اتحاد نفتی ( دنیای اقتصاد )

  • سرمایه های مردمی و توسعه صنعت نفت ( صمت )

  • کرونا همچنان در بازار نفت می تازد ( صبح اقتصاد )

  • پایان ماه عسل اوپکی ها ( اقتصاد سرآمد )

  • نشست پیش از موعد اوپک برگزار نمی شود ( ابرار اقتصادی )

  • بیش از 70 درصد تجهیزات صنعت نفت بومی سازی شده است ( اخبار صنعت )

  • زنگنه : متعهد به رشد و ارتقای جایگاه زنان در صنعت نفت هستیم ( اقتصاد ملی )

  • بازار نفت محور گفت و گوهای ایران و روسیه ( تجارت )

  • کاهش تقاضای نفت در بازار جهانی ( شروع )

  • کلید قفل توسعه صنعت پتروشیمی در دست خصوصی ها ( مواجهه اقتصادی )

4 اسفند ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

(بازدید 1,715 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx