پرواز کرونا به ایران (مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

کرونا نمی گذارد نفت نفس بکشد

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: بيش از دو هفته از جلسه كميته فني اوپك و غيراوپك مي‌گذرد. خروجي اين جلسه كاهش بيشتر توليد حدود 600 هزار بشكه در روز است. بر اساس يافته‌هاي اين گروه با افزايش شمار مبتلايان در كشورهاي ديگر احتمال مازاد عرضه‌اي به اندازه 800 هزار بشكه در روز دور از ذهن نخواهد بود. بنابراين اوپك براي افزايش قيمت‌ها بايد گزينه كاهش بيشتر توليد را در دستور كار خود قرار داده و به عنوان مهم‌ترين گزينه بررسي كند. هر چند در روزهاي ابتدايي طرح اين مساله توسط عربستان، روسيه در خصوص كاهش بيشتر توليد اظهارنظر نكرد و به نظر مي‌رسيد روساي شركت‌هاي توليد‌كننده نفت با آن به ‌شدت مخالف هستند. تعلل روس‌ها در اتخاذ تصميم براي كاهش بيشتر توليد تا به امروز نيز ادامه داشت. روز پنجشنبه بيژن زنگنه، وزير نفت در گفت‌وگوي تلفني با الكساندر نواك، وزير انرژي روسيه در خصوص همكاري دو كشور در چارچوب اوپك پلاس تاكيد كردند. روز گذشته نيز نواك با عبدالعزيز، وزير نفت عربستان گفت‌وگوي تلفني داشت. به نظر مي‌رسد كشورهاي مهم اوپك سعي در ترغيب روسيه براي كاهش بيشتر توليد دارند. با وجود گفت‌وگوي نواك با همتايان ايراني و عربستاني خود‌، موضع روسيه در قبال عدم تغيير ميزان توليد تغييري نكرده است. نواك معتقد است اين فهم مشترك در ميان توليدكنندگان جهاني نفت شكل گرفته كه ديگر توجيهي ندارد كه اوپك و توليدكنندگان غيراوپكي قبل از موعد تعيين شده در اوايل ماه مارس با هم ديدار كنند. عدم تغيير در نشست اوپك باعث شد قيمت نفت تا لحظه نگارش اين گزارش (ساعت 17 روز دوم اسفند) با 0.4 درصد كاهش به 59 دلار برسد. هر چند اقدامات چين براي مهار اين بيماري شدت بيشتري گرفته و توانسته از اپيدمي گسترده آن جلوگيري كند، اما تحليلگران معتقدند يكي از ريسك‌هايي كه همچنان وجود دارد، بازگشت افراد به سركار پس از تعطيلات طولاني است. اين امر مي‌تواند شيوع كرونا را تسريع كند. اگر احتمال رخ دهد‌، از سر‌گيري فعاليت‌ها در چين با وقفه‌اي ديگر همراه خواهد شد، زيرا چين مقابله با بيماري را نسبت به رشد اقتصادي در اولويت بالاتري قرار داده است.

تاثیر ویروس کرونا در صنعت پالایشی

دنیای اقتصاد هم در گزارشی با همین موضوع نوشت: عملکرد پالایشگاهی چین به کمترین میزان خود از سال ۲۰۱۴ رسیده است. به گزارش بلومبرگ، این پالایشگاه‌ها تولید فرآورده‌های نفتی را بیش از پیش کاهش داده‌اند که نشانه‌ای از افزایش بدبینی‌ در انتظارات از طول دوره تاثیر ویروس کرونا در صنعت پالایشی است. پیش از این با گسترش خوش‌بینی مبتنی بر عبور از اوج وخامت اوضاع، نفت جانی دوباره یافته و به بالاترین سطح در ماه جاری میلادی رسیده بود. به گفته این منبع خبری، عملکرد پالایشگاه‌ها در پر‌جمعیت‌ترین کشور جهان از ۴/ ۱۱ میلیون بشکه در روز در ابتدای فوریه به ۱۰ میلیون بشکه رسیده است. صنعت پالایشی چین در سال گذشته هر روز به‌طور متوسط ۱۳ میلیون بشکه نفت را پالایش می‌کرد که ۲۵درصد بیش از میزان کنونی بود. به گفته منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، سطح پایین تولید در پالایشگاه‌ها احتمالا دست‌کم تا پایان فوریه ادامه می‌یابد و تغییر یا ادامه این روند بستگی به میزان مهار ویروس چینی دارد. یک تحلیلگر در ICIS-China به بلومبرگ گفته است که سخت‌ترین زمان برای پالایشگران چینی دو هفته آینده خواهد بود. به گفته لی «در این دوره، افزایش موجودی این پالایشگاه‌ها و کاهش فروش انواع سوخت هرگونه تولید اضافی را دردناک خواهد کرد.»

تعادل در گزارشی با عنوان برگ برنده جدید ایران در پارس جنوبی نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اعمال تحریم‌های غیرقانونی بر وضعیت افزایش تولید گاز ایران در پارس جنوبی نه تنها بی‌تأثیر بوده که حتی زمینه کاهش مصرف سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها و به تبع آن صادرات فرآورده‌های نفتی را فراهم کرده، اما در بخش نفتی این میدان مشترک وضعیت کاملاً متفاوت است.اعمال تحریم‌های غیرقانونی و به دنبال آن کاهش فروش و صادرات نفت خام منجر به اعمال سیاست‌های کاهش تکلیفی تولید در اکثر میادین نفتی کشور شده و قطعا لایه نفتی پارس جنوبی از این کاهش تولید بی‌نصیب نمانده اما اجرای یک طرح فنی و عملیاتی این روزها برگ جدیدی را برای کشور این‌بار در لایه نفتی پارس جنوبی به ارمغان آورده است.بر این اساس، اعمال یکسری تغییرات فنی و عملیاتی در تأسیسات کشتی پالایشگر مستقر در لایه نفتی پارس جنوبی (اف.پی.اس.او) منجر به کاهش هزینه و بهبود کیفیت نفت خام تولیدی این میدان مشترک با قطر شده که باید از آن به عنوان یک برگ برنده در شرایط تحریم نام برد.

  • بقای نفتی به هر قیمتی ( اقتصاد پویا )

  • پرواز کرونا به ایران ( اقتصاد سرآمد )

  • سقوط صادرات نفتی ایران به اتحادیه اروپا ( کسب و کار )

  • خداحافظی با خودرو یورو 4 قطعی است ( هدف و اقتصاد )

  • لغو رسمی برنامه اوپک پلاس برای نشست اضطراری ( آوای اقتصاد )

  • رونمایی از برگ برنده جدید نفتی در پارس جنوبی ( اسکناس )

  • خداحافظی با خودرو یورو 4 قطعی است ( تفاهم )

  • سه طرح پتروشیمی امسال به بهره برداری می رسد ( ثروت )

  • صادرات نفت در انتظار گشوده شدن پنجره سیاسی ( شروع )

3 اسفن ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

(بازدید 1,533 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx