بنزین با چه قیمتی صادر می‌شود ؟ (مرور روزنامه‌های اقتصادی ) – اختصاصی

پتانسیل تولید ۸ میلیون بشکه ای در کشور

روزنامه تعادل در گزارشی نوشت: ما در کشور پتانسیل تولید روزانه 8 میلیون بشکه نفت را داریم و اگر فکری برای توسعه این صنعت و رسیدن به میزان تولید ایده‌آل نکنیم در آینده‌ای نه چندان دور صنعت نفت ما دچار پوکی می‌شود. به گزارش فارس، علی کاردر مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران در نشست «طراحی ساختاری رابطه مالی شرکت نفت و دولت» در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی گفت: وابستگی بودجه به نفت بیماری خاموشی است که آسیب‌های جدی بر اقتصاد ایران زده است. البته کاهش وابستگی بودجه به نفت به این معنا نیست که ما کلا نفت را فراموش کنیم بلکه باید پتانسیلی که در کشور وجود دارد را توسعه داد و بهترین استفاده را از آن کرد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده: باید بدانیم که اگر توسعه میادین نفتی را فراموش کنیم، تولید نفت مان برای میزان مصرف داخل کشور می‌شود و در واقع همه پتانسیل‌های موجود در صنعت نفت و این منبع خدادادی را از دست می‌دهیم زیرا که نبود ایران در بازارهای جهانی نفت آسیب‌های جدی در پی دارد. ما در کشور پتانسیل تولید روزانه 8 میلیون بشکه نفت را داریم و اگر فکری برای توسعه این صنعت و رسیدن به میزان تولید ایده‌آل نکنیم در آینده‌ای نه چندان دور صنعت نفت ما دچار پوکی می‌شود. برای توسعه صنعت نفت نیاز به جذب سرمایه است که این کار را می‌توانیم از طریق مشارکت مردم به دست آوریم. کاردر با تاکید بر اینکه طبق اصل 44 قانون اساسی نمی‌توان شرکت ملی نفت را به بخش خصوصی واگذار کرد، گفت: ولی پیشنهاد من این است که یک شرکت نفت کوچکی با حضور مردم در کنار شرکت ملی نفت ایجاد شود و کار توسعه میادین را پیش ببرد. متاسفانه ما هنوز ساختار و مدل‌های توسعه‌ای قدیمی داریم و برای ایجاد تحول باید تغییر پارادایم‌های جدی در صنعت نفت‌مان ایجاد کنیم.

تسهیلات بلاعوض برای حذف بنزین سوزها

دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: موج تقاضا برای دوگانه‌سوز کردن خودروها همچنان بی‌پاسخ مانده است. بعد از افزایش قیمت بنزین، تقاضای زیادی برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزین‌سوز ایجاد شد این در شرایطی است که مسوولان نفتی کشور نیز در اوج‌گیری این تفاضا سهم بسزایی ایفا کردند. بعد از مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی آن هم به‌طور رایگان، وزارت نفت به دنبال مشوق‌هایی برای دوگانه سوز کردن خودروهای شخصی نیز بود. در این زمینه حتی مذاکراتی را با چند بانک انجام داد تا شاید بتواند تسهیلاتی برای گازسوز کردن شخصی‌ها فراهم کند. در این بین اما خودروهای عمومی در اولویت دولت و وزارت نفت قرار دارند چرا که مصرف سوخت این خودروها و همچنین سهمی که آنها در آلایندگی هوا دارند، جایگزینی سوخت آنها را ضروری کرده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: نچه مشخص است آماده نبودن جایگاه‌ها برای تغییرات سوختی و همچنین کمبود مخازن از دلایلی است که مسوولان نفتی در راستای پا نگرفتن این مراکز عنوان می‌کنند.با این حال طی هفته جاری مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد که درنهایت تا دو هفته دیگر، این مراکز تایید و اقدامات لازم در این راستا انجام می‌شود. کارگاه‌های تبدیلی پس از افزایش قیمت بنزین در دولت نهم مورد توجه قرار گرفت و با توجه به تقاضای بالا برای دوگانه سوز کردن خودروهای بنزین سوز تعداد این کارگاه‌ها نیز زیاد شد حال آنکه با افزایش قیمت گاز و فاصله کمی که بین قیمت این دو سوخت شکل گرفت، انگیزه دوگانه‌سوز کردن بنزین سوزها نیز کاهش یافت و به تبع آن بسیاری از کارگاه‌های تبدیلی تعطیل شد. حالا نیز به نظر می‌رسد پا گرفتن دوباره این کارگاه‌ها زمانبر بوده و این در شرایطی است که تایید عملکرد آنها نیز پروژه‌ای است که به زمان زیادی احتیاج دارد.با این حال حسن قلی‌پور به دارندگان خودروهای عمومی وعده داده که فرآیند دوگانه سوز کردن این خودروها به‌طور رایگان در حال اجراست و احتمالا دو هفته دیگر قرارداد‌ها در این زمینه منعقد می‌شود.در این بین اما گازسوز کردن خودروهای شخصی ظاهرا از توان دولت خارج است با این حساب وزارت نفت به دنبال تسهیلاتی است که بتواند دارندگان این خودروها را نیز تشویق به این کار کند

  • بررسی چالش های داخلی و بین المللی توسط نفتی های بخش خصوصی ( جهان اقتصاد )

  • ظرفیت تولید نفت میدان یاران شمالی افزایش می یابد ( اقتصاد ملی )

  • چرا مصرف بنزین سرسام آور است ؟ ( تجارت )

  • فروش 5 میلیون تن فرآورده های نفتی در بورس ( تفاهم )

  • سهم 250 میلیون دلاری پالایش و پتروشیمی  از بازار کاتالیست کشور ( مناقصه و مزایده )

  • بنزین با چه قیمتی صادر می شود ؟ ( مواجهه اقتصادی )

۲6 دی ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

(بازدید 6,186 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx