افزايش حدود 4 درصدی قيمت نفت‌ (مرور روزنامه‌های اقتصادی ) – اختصاصی

ترور ناجوانمردانه سردار قاسم سلیمانی همچنان در راس اخبار روزنامه‌ها قرار داشت.

“بازگشت ریک ژئوپلتیک به بازار نفت”

روزنامه اعتماد در در گزارشی نوشت: حملات تروريستي شامگاه جمعه در بغداد، علاوه بر افزايش تنش در منطقه خاورميانه، نگراني پنج كشور توليد‌كننده نفت در خليج فارس را نيز بالا برد. ساعاتي پس از انتشار اخبار مرتبط با اين حمله تروريستي، قيمت نفت با جهشي چهار درصدي به حدود 69 و نيم دلار رسيد. اين افزايش قيمت پس از حمله به تاسيسات نفتي سعودي‌ها توسط پهپادهاي يمني، دومين تغيير قيمت نفت به دليل ريسك‌هاي ژئوپلتيك در سال جاري بود. اما تاثير حمله امريكايي‌ها به خودرو حامل فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران با حمله به تاسيسات آرامكو بر بازار نفت متفاوت است. اولين تفاوت اين دو اتفاق در نوع ريسك تزريق شده به بازارهاي نفت است. در حمله پهپادي به تاسيسات آرامكو در سپتامبر سال 2019 ميلادي‌، يك‌شبه حدود 5.6 ميليون بشكه يا 5 درصد از كل توليد نفت جهان از بازار حذف شد به همين دليل قيمت نفت با افزايش 20 درصدي به حدود 68 دلار رسيد كه پس از مدتي به دليل مازاد عرضه نفت در بازار، قيمت روند كاهشي خود را آغاز كرد و پس از مدتي به حدود 63 دلار رسيد. اما حملات تروريستي پنجشنبه شب، نه تنها نگراني در خصوص كاهش صادرات نفت از خليج‌فارس را افزايش داد، بلكه تهديدها نسبت به زيرساخت‌هاي نفتي را نيز بالا خواهد برد. اين اوضاع مي‌تواند تا مدت‌ها بازار و به خصوص كشورهاي توليدكننده و تقاضا‌كننده را در نگراني كاهش توليد و صادرات نفت فرو برد. اما نكته ديگر در خصوص اقدام اخير امريكا، بالا ماندن قيمت به دليل بيم آن چيزي است كه ايرانيان، از آن به عنوان «انتقام» حمله تروريستي ناجوانمردانه امريكايي ياد مي‌كنند و ممكن است در كوتاه‌مدت آثار خود را در بازار نشان دهد. موردي كه تقريبا تمام تحليلگران و فعالان بازار نفت به آن اشاره دارند.

در بخش دیگری از گزارش اعتماد آمده: اكثر رسانه‌هاي خارجي يك روز پس از رخدادهاي اخير و بالا گرفتن تنش‌ها در خاورميانه و افزايش حدود 4 درصدي قيمت نفت‌، به بررسي بازار و سناريوهاي پيش روي آن پرداختند. در اين بين «فوربس» با نظرسنجي از كارشناسان و تحليلگران اين بازار ضمن اشاره به اين موضوع كه «مشخص نبودن زمان انتقام ايران از امريكا» مي‌تواند بر نااطميناني فعالان بازار انرژي تاثير بگذارد و قيمت نفت را تا مدت‌ها بالا نگه دارد. برخي تحليلگران معتقدند اقدام امريكا پيام واضحي مبتني بر تشديد تنش‌ها در منطقه است و واكنش قيمت نفت به اين پيام نيز متفاوت از واكنش بازار به حمله به تاسيسات نفتي آرامكو است، چراكه ماهيت ريسك ژئوپوليتيك در نامشخص بودن زمان اثرگذاري آن است. اما حمله به آرامكو با وجود اينكه اقدامي خرابكارانه به شمار مي‌رفت، پس از گذشت چند هفته آثار تخريبي آن در بازار نفت تخليه شد و قيمت‌ها به حالت اوليه بازگشتند. گروه ديگري نيز معتقدند ميزان تاثير اقدام اخير در افزايش تنش آن هم پس از كاهش بيشتر توليد اوپك پلاس همچنين امضاي فاز اول توافق تجاري ميان پكن و واشنگتن‌، به اقدام ايران بستگي دارد. هر قدر اين اقدام غيرمنتظره‌تر باشد، مي‌تواند اخلال گسترده‌تري را ايجاد كند. در صورت وقوع چنين اخلالي تلاش عربستان و ساير كشورهاي حاشيه خليج فارس براي پوشش آن كم خواهد بود.

افزايش حدود 4 درصدي قيمت نفت‌

تعادل هم در گزارشی با همین مضمون نوشت:اكثر رسانه‌هاي خارجي يك روز پس از رخدادهاي اخير و بالا گرفتن تنش‌ها در خاورميانه و افزايش حدود 4 درصدي قيمت نفت‌، به بررسي بازار و سناريوهاي پيش روي آن پرداختند. در اين بين «فوربس» با نظرسنجي از كارشناسان و تحليلگران اين بازار ضمن اشاره به اين موضوع كه «مشخص نبودن زمان انتقام ايران از امريكا» مي‌تواند بر نااطميناني فعالان بازار انرژي تاثير بگذارد و قيمت نفت را تا مدت‌ها بالا نگه دارد. برخي تحليلگران معتقدند اقدام امريكا پيام واضحي مبتني بر تشديد تنش‌ها در منطقه است و واكنش قيمت نفت به اين پيام نيز متفاوت از واكنش بازار به حمله به تاسيسات نفتي آرامكو است، چراكه ماهيت ريسك ژئوپوليتيك در نامشخص بودن زمان اثرگذاري آن است. اما حمله به آرامكو با وجود اينكه اقدامي خرابكارانه به شمار مي‌رفت، پس از گذشت چند هفته آثار تخريبي آن در بازار نفت تخليه شد و قيمت‌ها به حالت اوليه بازگشتند. گروه ديگري نيز معتقدند ميزان تاثير اقدام اخير در افزايش تنش آن هم پس از كاهش بيشتر توليد اوپك پلاس همچنين امضاي فاز اول توافق تجاري ميان پكن و واشنگتن‌، به اقدام ايران بستگي دارد. هر قدر اين اقدام غيرمنتظره‌تر باشد، مي‌تواند اخلال گسترده‌تري را ايجاد كند. در صورت وقوع چنين اخلالي تلاش عربستان و ساير كشورهاي حاشيه خليج فارس براي پوشش آن كم خواهد بود.

  • چابک سازی در پروژه های صنعت نفت ( صمت )

  • بازار نفت جهان در هراس انتقام سخت ایران ( صبح اقتصاد )

  • احتمال افزایش قیمت نفت تا 80 دلار ( عصر اقتصاد )

  • هراس از انتقام سخت ( اقتصاد سرآمد )

  • آتش بر فراز نفت ( جهان صنعت )

  • بازار نفت جهان در هراس ( ابرار اقتصادی )

  • پتانسیل رشد دو برابری قیمت طلای سیاه ( اخبار صنعت )

  • بازار نفت جهان در هراس انتقام سخت ایران  ( اقتصاد ملی )

  • اوپک به استقبال دور جدید کاهش تولید رفت ( تجارت )

  • پتروشیمی صنعتی که تحریم پذیر نیست ( تفاهم )

  • ایران قطب نخست پتروشیمی در خاورمیانه ( شروع )

  • رشد اقتصادی بدون نفت در 6 ماه امسال مثبت است ( فوق العاده )

  • مشتریان فرآورده های نفتی بیشتر می شوند ( مناقصه و مزایده )

  • تولید 20 کاتالیست استرتژیک برای تامین صنایع نفت و فولادسازی ( مواجهه اقتصادی )

۱5 دی ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

(بازدید 7,633 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx