احتمال از سرگیری واردات بنزین (مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور)

۲4 مهر ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

افزایش نرخ خوراک

روزنامه تعادل در یادداشتی نوشت: تولید فرآورده‌های نفتی به دلیل بالا بودن نرخ خوراک با مشکلاتی مواجه شده است و در این میان همچنان پالایشگاه‌ها حاضر نیستند از 7 درصد از مبلغ فروش را که به جای سود برمی‌دارند بگذرند این موضوع صادرات فرآورده‌های نفتی مانند قیر، پارافین، روغن‌ها، هیدروکربن‌‌ها را با مشکل رو به رو کرده و خطر کاهش درآمدهای ارزی کشور را به همراه دارد. در این میان وجود رقبای متعدد در کشور‌های همسایه از یک سو و نبود سقف قیمتی مشخص از سوی دیگر، موجب شده سهم ایران در صادرات فرآورده‌های نفتی، گاز و مواد پتروشیمی در منطقه کاهش پیدا کند چرا که تا صادرکنندگان ایرانی بخواهند قیمت‌های خود را تعیین کنند، رقبا محصولات خود را در بازار فروخته‌اند. به نظر می‌رسد برای حل این مشکل دولت نباید اختیار صنایع پایین‌دستی را به پالایشگاه‌ها بسپارد. از یک سو پالایشگاه‌ها نسبت به سود 7 درصدی خود اعتراض می‌کنند اما از سوی دیگر بدون هیچ زحمتی محصولات خود را می‌فروشند در حالی که صادرکنندگان بخش خصوصی برای صادرات برخی فرآورده‌های نفتی، سودی در حدود 3 درصد به دست می‌آورند مضاف بر اینکه در نقل و انتقالات پول حاصل از فروش، مشکلات متعددی دارند.

تعادل در ادامه نوشت: از زمانی که تولید و صادرات بیشتر فرآورده‌های نفتی کشور به دلیل بالا بودن نرخ خوراک با چالش مواجه شده، نگرانی در خصوص از دست رفتن بازارهای صادراتی، کاهش درآمدهای ارزی کشور و اشتغال در این بخش نیز دوچندان شده….

تولید بنزین یورو ۴ در کشور چقدر است؟

دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: درحال حاضر در پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین باکیفیت تولید می‌شود که از لحاظ مولفه‌های آلایندگی استاندارد یورو ۵ را دارد (میزان گوگرد تا ۵۰ پی‌پی‌ام) و میزان گوگرد آن از شاخص استاندارد یورو ۵ نیز کمتر و در حد ۰.۵ پی‌پی‌ام است. زمانی که این بنزین با بنزین تولیدی در دیگر پالایشگاه‌ها مخلوط می‌شود، میزان گوگرد آن به ۲۴.۵ پی‌پی‌ام می‌رسد که این عدد را نیز سازمان ملی استاندارد تایید کرده است.از سوی دیگر، به‌طور میانگین روزانه ۱۷ میلیون لیتر بنزین یورو در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو در پالایشگاه اصفهان، ۱۲میلیون لیتر بنزین یورو در پالایشگاه بندرعباس و ۳ میلیون لیتر بنزین یورو در تبریز تولید می‌شود؛ در مجموع با احتساب پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روزانه ۹۱ میلیون لیتر بنزین با کیفیت استاندارد یورو در کشور تولید می‌شود.هم‌چنین طبق اعلام سازمانهای مربوطه، روزانه ۲۸ میلیون لیتر نفت‌گاز یورو در پالایشگاه‌های اصفهان، امام خمینی (ره) شازند و تهران تولید می‌شود که میزان گوگرد آن تا چند سال گذشته حدود ۱۰ هزار پی‌پی‌ام بود و امروز به کمترین حد ممکن رسیده است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: اما با افزایش سطح تولید نفت‌گاز یورو در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به روزانه ۱۵ میلیون لیتر (حدود ۴ پی‌پی‌ام) و در پالایشگاه اصفهان به روزانه ۲۰ میلیون لیتر، میزان نفت گاز تولیدی یورو (گوگرد کمتر از ۱۰ پی‌پی‌ام) در کشور به روزانه ۷۳ میلیون لیتر خواهد رسید.

  • محدودیت 250 لیتری برای کارت های سوخت شخصی ( صبح اقتصاد )
  • گازوییل جایگزین نفت (‌ اقتصاد سرآمد )
  • تکذیب سهمیه بندی کارت های سوخت شخصی ( ابرار اقتصادی )
  • احتمال از سرگیری واردات بنزین ( اسکناس )
  • روش های نوین جذب سرمایه در پروژه های نفت و گاز‌( اقتصاد ملی )
  • سالی طلایی برای اکتشاف چاه های نفت و گاز ایران ( تفاهم )
  • جذب سرمایه  8 هزار میلیارد تومانی نفت و گاز از بازار سرمایه ( شروع )
  • ضرورت تزریق یک میلیارد و 800 میلیون یورو سرمایه به نیروگاه های اقساطی ( مناقصه و مزایده )

 

(بازدید 12,747 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx