مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۱3 مهر ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

فاجعه یارانه انرژی پرداخته

روزنامه اعتماد نوشته است :  تجربه كشورهاي توسعه‌يافته نشان مي‌دهد كه شفافيت اقتصادي و مشخص بودن نحوه استفاده از منابع مالي ، در بهبود روند اقتصادي يك كشور اهميت بسيار زيادي دارد و اگر اقتصاد ايران نيز مي‌خواهد حركت به سمت رشد و توسعه را آغاز كند بايد در همين مسير گام بردارد. در سال 97، ديديم كه تجربه ارز چند نرخي مي‌تواند چه مشكلات جدي براي اقتصاد كشور به وجود آورد. اگر در ابتدا هدف از تخصيص ارز 4200 توماني، حمايت از اقشار كم درآمد بود، آنچه در عمل رخ داد، پايين آمدن شفافيت و افزايش رانت در بدنه اقتصادي ايران بود. جداي از ارز، موضوع ديگري كه اهميت بسياري دارد، چگونگي استفاده از يارانه و تخصيص آن به بخش‌هاي مختلف اقتصاد است. دولت ايران در طول تمام سال‌هاي گذشته، به بخش‌هاي مختلف يارانه پرداخت كرده و در شرايطي كه منابعي گسترده براي اين امر در نظر گرفته شده، آنچه در عمل رخ داده، حاكي از يك فاجعه گسترده است. فارغ از بحث يارانه نقدي كه از چند سال قبل كليد خورد و به نظر به اهداف كلان خود دست نيافته، امروز دولت در ديگر حوزه‌ها نيز يارانه پرداخت مي‌كند و مشخص نيست دقيقا اين روند با چه هدفي ادامه دارد. هدف اصلي پرداخت يارانه‌ها، حمايت از اقشار كم درآمد جامعه و افزايش عدالت اقتصادي است، اما آيا آنچه در عمل رخ مي‌دهد در مسير محقق كردن همين هدف است؟

در ادامه این یادداشت آمده است: آمار نشان مي‌دهد كه دولت در طول يك سال، رقمي نزديك به 900 هزار ميليارد تومان، يارانه پرداخت مي‌كند كه از اين عدد بيش از 550 هزار ميليارد تومان به يارانه انرژي اختصاص دارد. وقتي يارانه به‌طور مساوي به همه اقشار پرداخت مي‌شود، يعني ميزان بهره بردن از آن بسته به امكاناتي است كه هر فرد براي بهره بردن از اين يارانه دارد. در رابطه با انرژي قطعا اقشار كم درآمد، شرايط استفاده كمتري از اقشار پردرآمد دارند و اين هدف اصلي پرداخت يارانه را رسما به فراموشي مي‌سپرد. براي مشخص شدن ميزان بزرگي اين عدد مي‌توان يك محاسبه ساده انجام داد. عددي كه دولت در حال حاضر به عنوان يارانه در بخش‌هاي مختلف پرداخت مي‌كند، اگر نقد شده و به حساب افراد ريخته شود، در هر ماه به هر ايراني به اندازه يك ميليون تومان، يارانه خواهد رسيد. درباره چرايي اين اتفاق بايد بحث‌هاي گسترده‌اي صورت گيرد اما آنچه در حال حاضر بيشترين اهميت را دارد، لزوم تغيير در اجراي اين فرآيند است. امروز دولت رقمي قابل توجه به يارانه انرژي اختصاص مي‌دهد كه عملا اقشار كم‌درآمد از آن بهره‌اي نمي‌برند و در نتيجه تنها اتفاق قطعي، استفاده از منابع كلان كشور در حوزه‌اي است كه به سمت تحقق هيچ ‌يك از اهدافش گام برنمي‌دارد.

واکنش بزرگان نفتی به عقبگرد تقاضا

“دنیای اقتصاد” به محو اثر حمله به تاسیسات آرامکو در بازار پرداخته است: اگرچه کارشناسان عقیده دارند سرعت عمل عربستان در احیای حدود نیمی از تولیدات از دست رفته‌اش بر اثر حملات پهپادی یکی از دلایل مهم عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار نفت بوده، اما همین موضوع، یعنی سرعت اثرگذاری اقدامات عربستان بر از بین رفتن کامل جهش قیمت‌ها طی سه هفته، به خودی خود نشان‌دهنده عمق چالش‌های بازار نفت است. همین چالش‌‌ها نیز عامل اصلی ابراز نگرانی از به هم ریختن وضعیت بازار نفت در مجمع بین‌المللی انرژی‌ویک روسیه بود که با حضور وزرای بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت خام روز چهارشنبه گذشته برگزار شد. به گزارش بلومبرگ، یکی از مهم‌ترین دلایل از بین رفتن اثر بزرگ‌ترین کابوس فعالان بازار نفت؛ یعنی حمله به قلب تاسیسات نفتی عربستان، ناامیدی از چشم‌انداز رشد جهانی اقتصاد و در پی آن ناامیدی از بهبود رشد تقاضای نفت خام است. در واقع با وجود یک اقتصاد جهانی ضعیف و ترس از بین رفتن رشد موثر تقاضای نفت خام که با موج بی‌امان رشد عرضه نفت خام از سوی شیل آمریکا همراه شده است، یک شوک بزرگ قیمتی در مدت‌زمانی کوتاه از بین رفت و با روندی نزولی  جایگزین شد. دنیل یرگین، نایب رئیس موسسه مشاوره‌ای IHS Markit و مورخ صنعت نفت که در گردهمایی مسکو حضور داشت، در رابطه با وضعیت این روزهای بازار نفت گفت: روانشناسی بازار تغییر کرده است. به گفته یرگین، واکنش او در مقابل تعجب افراد از جهش حدودا ۲۰ درصدی قیمت نفت در پی حمله به تاسیسات نفتی این بوده است «قیمت‌ها به میزانی که باید افزایش نیافته‌اند.

  • پول نفت عراق کجا رفت ؟ ( تعادل )
  • آیا افزایش قیمت بنزین موجب خوش بینی مردم سالاری ( عصر اقتصاد )
  • پیدایش بابک زنجانی های کوچک با فروش نفت بدون ضمانت ( آفتاب اقتصادی )
  • اروپا هم مخالف یکجانبه گرایی آمریکاست ( اخبار صنعت )
  • ابهام در موفقیت طرح استفاده از کارت سوخت شخصی ( اسکناس )
  • زنگنه : یکجانبه گرایی در حال تهدید دنیاست ( اقتصاد ملی )
  • رنج اقتصاد از پروژه های نا تمام پتروشیمی ( تجارت )
  • چرا نفت خام در بازار خریدار ندارد ؟ ( تفاهم )
  • زنگنه در اوپک گازی خطاب به کشور های همسایه : ایران را دوست خود بدانید ( ثروت ‌)
  • تامین امنیت انرژی همسو با منافع کشور ها ( شروع )
  • ضرورت بومی سازی لیسانس های صنعت پتروشیمی ( مناقصه و مزایده )

 

 

(بازدید 12,814 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx