مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 10 مهر ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

“دنیای اقتصاد” در گزارشی به بدترین فصل نفت در سال جاری میلادی پرداخت و نوشت:  طلای سیاه در سه ماه گذشته، بدترین عملکرد فصلی خود در سال ۲۰۱۹ را به ثبت رساند. شاخص‌های نفت خام برنت و دبلیو تی‌ای آمریکا در این مدت به ترتیب ۸/۷ درصد و ۷/۵ درصد کاهش ارزش را تجربه کردند. تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین و افزایش نگرانی‌ها از کند شدن رشد تقاضای نفت خام، مهم‌ترین دلایل ریزش قیمت‌ها بودند. همچنین نشانه‌های کاهش تنش منطقه‌ای موجب شد جهش حدودا ۲۰ درصدی قیمت نفت در پی حملات پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو به‌طور کامل تخلیه شود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات سه ماه گذشته نشان می‌دهد که ماجراهای مربوط به جنگ تجاری دو غول اقتصادی شرق و غرب، بیشترین اثرگذاری را بر عملکرد بازار نفت داشته‌اند. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت خام بعد از آمریکا که بخش زیادی از نیاز خود به نفت را از طریق واردات تامین می‌کند، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اثرگذار بر روند تقاضای نفت خام است. نقش‌آفرینی چین در سمت تقاضای بازار نفت در حالی است که رشد اقتصادی این کشور تحت تاثیر اثرات مخرب جنگ تجاری، به حدود ۲/ ۶ درصد رسیده که کمترین سطح در حداقل ۲۷ سال گذشته به شمار می‌رود. این آمار پیامی ناگوار برای بازار نفت دارد، زیرا کند شدن رشد اقتصادی در چین با کاهش تقاضای نفت خام این کشور و فشار بر قیمت‌ها برابری می‌کند.

این گزارش، حمله همزمان ده‌ها پهپاد به تاسیسات فرآورش نفت خام در شرق عربستان که بزرگ‌ترین مجتمع پالایشی عربستان و دنیا شناخته می‌شود و همچنین میدان نفتی خریص در این کشور را از مهم‌ترین اتفاقات بازار نفت در سه ماه سوم ۲۰۱۹ توصیف کرده و اضافه می کند: این اتفاق که منجر به حذف ۷/ ۵ میلیون بشکه از تولیدات روزانه عربستان شد، یکی از اتفاقاتی است که می‌تواند در تاریخ بازار نفت به ثبت برسد. در پی این اتفاق، بهای هر بشکه نفت خام برنت در نخستین روز گشایش بازار بعد از وقوع این حادثه، به محدوده ۷۲ دلار بر بشکه صعود کرد که برابر با جهشی حدودا ۲۰ درصدی بود. این میزان رشد قیمت، از زمان شکل‌گیری شاخص نفت خام برنت، به‌عنوان بیشترین جهش دلاری شناسایی شد. با این حال جهش قیمت‌ها با تلاش عربستان برای بازگرداندن هرچه سریع‌تر تولیدات به بازار، به مرور فروکش کرد.

کاهش تولید اوپک، موضوع دیگری است که دنیای اقتصاد به آن اشاره می کند و می افزاید: جهش بی‌سابقه قیمت‌ها در سپتامبر، تنها اثر حمله به تاسیسات آرامکو نبود، زیرا در این ماه، افت تولیدات عربستان باعث شد مجموع تولیدات اوپک به کمترین سطح در سال‌های گذشته برسد. بر اساس نظرسنجی رویترز، مجموع تولیدات اعضای اوپک در سپتامبر بیشترین افت را در ۸ سال گذشته داشته است. نتایج نظرسنجی رویترز در حالی میزان کاهش تولید ۱۴ عضو اوپک در ماه گذشته میلادی را نسبت به آگوست، ۷۵۰ هزار بشکه در روز (کمترین سطح از ۲۰۱۱ به این سو) نشان می‌دهد که نظرسنجی انجام شده از سوی بلومبرگ نتایج کاملا متفاوتی دارد. به گزارش بلومبرگ، نظرسنجی این خبرگزاری میزان کاهش تولید اعضای اوپک در سپتامبر را تحت تاثیر حمله به تاسیسات آرامکو، ۵۹/ ۱ میلیون بشکه در روز می‌داند که بزرگ‌ترین کاهش تولید از ۲۰۰۲ به این سو، یعنی در ۱۷ سال گذشته به شمار می‌رود. در سال ۲۰۰۲ اعتصابات کارگری در صنعت نفت ونزوئلا، بیشترین افت تولید ماهانه اوپک را باعث شد. به این ترتیب رویترز مجموع تولید اوپک در سپتامبر را ۹/ ۲۸ میلیون بشکه در روز تخمین می‌زند و بلومبرگ به رقم ۳۲/ ۲۸ میلیون بشکه در روز اشاره دارد.

 کند شدن رشد تولید نفت آمریکا هم مورد دیگری است که در گزارش “دنیای اقتصاد” به عنوان یکی از عوامل رقم زدن بدترین فصل نفت ذکر شده: از دیگر اتفاقات قابل توجه در سه ماهه سوم ۲۰۱۹، کاهش تولید ۲۷۶ هزار بشکه‌ در روز از تولید نفت خام آمریکا در جولای است. تازه‌ترین گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد تولید نفت خام آمریکا در جولای با کاهشی که به ثبت رسانده، به ۸۱/ ۱۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. این سومین ماه پیاپی کاهش تولیدات نسبت به بالاترین رکورد آن در ماه آوریل به شمار می‌رود. آمریکا در آوریل ۱۲/ ۱۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود. به گزارش رویترز بخش زیادی از این کاهش تولید به دلیل پایین آمدن تولیدات در خلیج مکزیک آمریکا بوده است.

  • کیفیت بنزین استاندارد است ( صبح اقتصاد )
  • در انتظار سهمیه بندی بنزین (‌ اقتصاد برتر )
  • دوئل بر سر خوراک پتروشیمی ( جهان صنعت )
  • کیفیت بنزین هیچ مشکلی ندارد ( هدف و اقتصاد )
  • کیفیت بنزین استاندارد است ( اخبار صنعت )
  • سقوط اوپک ( آسیا  )
  • نفت 300 دلاری در انتظار بازار ( اسکناس )
  • تداوم توسعه در صنعت نفت با وجود تحریم ها ( اقتصاد ملی )
  • سقوط کم سابقه تولید اوپک ( تجارت )
  • عقب نشینی خصوصی ها از صنعت پتروشیمی در پی نوسانات نرخ خوراک ( مناقصه و مزایده )
  • ابهام پالایشگاه ها در قیمت گذاری خوراک ( مواجهه اقتصادی )
(بازدید 12,796 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx