مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 2 مهر ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

برندگان و بازندگان انفجار آرامکو

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: صبح شنبه هفته گذشته، ده‌ها پهپاد متعلق به حوثی‌های یمن مهم‌ترین تاسیسات نفتی جهان واقع در عربستان سعودی را نشانه گرفتند. با در نظر گرفتن ابعاد و آثار اقتصادی این حملات، می‌توان با قراردادن مرزی بین کشورها، آنها را به دو دسته بازنده و برنده حملات اخیر تقسیم کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این دسته‌بندی تماما به قیمت نفت بستگی دارد. در واقع در حالت کلی می‌توان گفت آن کشورهایی که به واردات نفت وابسته هستند، با افزایش قیمت‌ها آسیب بیشتری خواهند دید. در مقابل برای کشورهای صادرکننده، نفت گران‌تر به معنای درآمد بیشتر است؛ اما کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ممکن است مسائل قدری پیچیده‌تر از چیزی باشد که به نظر می‎رسد. نفت هفته گذشته با ثبت رشد قیمت نزدیک به ۷درصد بیشترین رشد هفتگی خود طی ۸ ماه اخیر را به ثبت رساند. با وجود این و بر اساس داده‌های بانک UBS، قیمت‌ها همچنان در محدوده امن قرار دارند. این بانک آمریکایی در بررسی که سال گذشته منتشر کرد بازه ۵۰ تا ۷۵ دلار برای قیمت نفت را محدوده‌ای دانست که در آن «سود» و «زیان» اقتصادی از تغییرات قیمت‌ها چندان چشمگیر نیست و قابل تحمل است. بنابراین اقتصاد جهان در حال حاضر می‌تواند بدون آسیب قابل توجهی به حرکت خود ادامه دهد. روز گذشته هر بشکه نفت برنت حدود ۶۴ دلار بر بشکه و هر بشکه نفت‌خام آمریکا نزدیک به ۵۸ دلار بر بشکه معامله شد.

دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: همان‌طور که انتظار می‌رود در سرلیست برندگان حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، کشورهای تولید و صادرکننده نفت قرار دارند.قزاقستان، روسیه و امارات متحده عربی با هر افزایش ۱۰ درصدی قیمت نفت بیش از یک درصد افزایش تولید ناخالص داخلی را تجربه خواهند کرد. جی‎دی‎پی قزاقستان، کشوری با تولید بیش از ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز، با هر ۱۰ درصد افزایش قیمت نفت حدود ۷/ ۱ درصد افزایش می‌یابد. روسیه دیگر برنده بزرگ حمله به تاسیسات نفتی آرامکو و افزایش قیمت نفت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد هر ۱۰ درصد افزایش قیمت نفت به افزایش ۲/ ۱ درصدی رشد تولید ناخالص داخلی این کشور منجر می‌شود. این کشور با تولید بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان است.

نفت هنوز فرصتی طلایی است

تعادل در گزارشی نوشت: نفت به عنوان منبع اصلی انرژی ممکن است رو به تحلیل رفته باشد اما یک تولیدکننده اندونزیایی با این حساب که هنوز فرصت‌های زیادی برای بهره‌برداری وجود دارد، قصد دارد تولید خود را سه برابر کند.هیلمی پانیگورو، رییس شرکت «پی‌تی مدکو انرژی اینترنشنال» که میادین نفت در کشورهای مختلف از اندونزی تا لیبی و مکزیک داشته و به خرید چاه‌های فراساحلی علاقه دارد، قصد دارد ظرف مدت پنج تا ۱۰ سال آینده، تولید نفت و گاز خود را از ۱۲۰ هزار بشکه در روز به معادل ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.استراتژی مدکو بر مبنای این دیدگاه است که کمبود اکتشاف و تقاضای بالای بخش هواپیمایی و پتروشیمی، قیمت نفت را در یک دهه آینده به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رساند. این دیدگاه برخلاف نظر غول‌های نفتی مانند BP است که اخیرا اعلام کرده ممکن است برخی از منابعش به دلیل قیمت‌های پایین و فشار سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌های دارای آلایندگی اندک، هرگز به تولید نرسند.رییس این شرکت در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد: قیمت‌های نفت در کوتاه‌مدت احتمالا در حدود ۶۰ دلار در هر بشکه خواهد ماند اما در بلندمدت قضیه فرق می‌کند و سرمایه‌گذاری کافی در بخش بالادستی برای جبران افت تولید وجود ندارد. وی در ادامه افزود: حتی اگر مصرف سوخت فسیلی در نتیجه رونق خودروهای برقی کاهش پیدا کند، نفت همچنان کمبود عرضه خواهد داشت.

  • نتایج آزمون کیفیت بنزین امیدوارانه است ( صبح اقتصاد )
  • حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از توسعه دانش فنی فرآیند ( عصر اقتصاد )
  • ارز آوری 200 میلیون دلاری بنزین در بورس (جهان اقتصاد)
  • زمینه آزادی نفتکش انگلیسی فراهم شد ( جهان صنعت )
  • افزایش 6.5 میلیون تنی ظرفیت بالا دستی پتروشیمی (اخبار صنعت)
  • ارز آوری 200 میلیون دلاری عرضه بنزین در  بورس (اسکناس)
  • بنزین توزیعی در تهران استاندارد است ( اقتصاد ملی )
  • ارز آوری 200 میلیون دلاری عرضه بنزین در  بورس (تفاهم )
  • ارز آوری 200 میلیون دلاری بنزین در بورس (ثروت)

 

 

 

 

(بازدید 13,442 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx