مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲7 شهریور ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

جدي شدن تقابل نفتي در خاورميانه ( اعتماد )

در شرایطی که سخنان رهبر انقلاب درباره شرایط مذاکره با آمریکا مهمترین تیتر اغلب روزنامه ها بود، موضوع پیامدهای حمله به تاسیسات نفتی عربستان همچنان به عنوان مهمترین خبر نفتی مورد توجه روزنامه ها قرار داشت. “اعتماد” در گزارشی و نوشت: در اولين روز معاملات در بازار نفت پس از انفجارهاي آرامكو، قيمت هر بشكه نفت به حدود 72 دلار رسيد؛ اتفاقي كه البته برخي از كارشناسان مي‌گويند واكنش پيش‌بيني شده‌اي به رخدادهاي اخير بوده است. اما روز گذشته با اعلام خبر آزادسازي ذخاير نفتي كره جنوبي و امريكا قيمت نفت روند نزولي خود را آغاز كرد و تا زمان نگارش اين گزارش يعني ساعت 16 به 67 دلار و 79 سنت رسيد. هر چند كه احتمال افزايش جنگ نفتي در خاورميانه و ترس از اقدام متقابل ديگري در خصوص كشورهاي توليد‌كننده نفت در اين منطقه، قيمت‌ها را همچنان بالا نگه داشته و اجازه ريزش بيشتر قيمت‌ها را نداد. با اين حال قيمت‌ها آن‌گونه كه پيش‌بيني مي‌شد، افزايش نيافت. تحليلگران معتقدند قيمت هر بشكه نفت در محدوده 64 تا 67 دلار باقي مي‌ماند و احتمال قيمت‌هاي بالاتر و به خصوص 100 دلار تقريبا وجود ندارد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: حوادث ماه‌ها و هفته‌هاي اخير از تحريم ايران و ونزوئلا تا حمله به نفتكش‌ها و آرامكو، قيمت‌هاي نفت را آن گونه كه بايد نه تنها افزايش نداد بلكه پس از برآورد ميزان خسارت وارده به آرامكو و پيش‌بيني 5 تا 7 ماه براي بازگشت به چرخه توليد اين غول انرژي، قيمت‌ها روند نزولي خود را آغاز کرد. شايد مهم‌ترين دليل اين تاثير در افزايش توليد نفت توسط امريكا باشد كه باعث كاهش سلطه بر بازار نفت و تمركززدايي از مهم‌ترين كارتل نفتي جهان، يعني اوپك شد. اين مهم را مي‌توان در تمديد توافق اوپك پلاس براي كاهش توليد و تاثير كم آن بر قيمت نفت مشاهده كرد. دليل ديگر كاهش تقاضاي جهاني نفت است كه از نااطميناني آينده اقتصادي نشات مي‌گيرد. پس از شروع جنگ تجاري و تعديل پيش‌بيني‌ها از رشد اقتصادي و كاهش همگرايي در جهان، تقاضاي انرژي نيز كم شد و تا به امروز و بر اساس برخي تخمين‌ها تا 2020 نيز ادامه مي‌يابد. با وجود اينكه 5 درصد از عرضه نفت در جهان يك شبه از بين رفت و قيمت‌ها تنها چند روز پس از آن افزايش يافت، به نظر مي‌رسد حوادث و اتفاقات نظامي و سياسي تاثير خود را بر قيمت نفت از دست داده‌اند و تغيير در عرضه حتي به صورت ناگهاني قيمت نفت را تغيير نمي‌دهد.

ابعاد ناگفته از انفجار آرامکو

“دنیای اقتصاد” در گزارشی نوشته: بعد از حمله به تاسیسات آرامکو، عربستان با استفاده از انبارهای نفت خود، تاخیر در زمان تحویل محموله‌ها و تغییر نوع نفت تحویلی در حال پاسخ‌گویی به نیاز مشتریان است. با این حال آسیب دیدن «بقیق» که به گفته تحلیلگران استراتژیک‌ترین منطقه نفتی جهان است، تبعات پنهانی نیز به همراه دارد. این وقایع نشان داد که امنیت عرضه نفت عربستان از تحولات و تنش‌های منطقه‌ای مصون نیست. این موضوع علاوه بر اینکه می‌تواند به تغییر سیاست‌های منطقه‌ای ریاض منجر شود، بازبینی کارشناسان در رتبه‌بندی نقاط ریسک بازار نفت را نیز ضروری می‌کند.

در بخشی از این گزارش آمده است: پالایشگاه بقیق بیش از نیمی از نفت تولیدی عربستان را فرآورش می‌کند، به این معنا که روزانه ۸/ ۳ میلیون بشکه از نفت تولیدی غوار، بزرگ‌ترین میدان نفتی جهان، یک میلیون بشکه نفت شیبه و حدود یک میلیون بشکه نفت میدان خریص به تاسیسات بقیق منتقل می‌شد تا بعد از اسیدزدایی(فرآورش) آماده صادرات شود. بدون تاسیسات بقیق نفت تولیدی در میدان‎های یادشده هیچ مصرفی ندارد. از این‌رو با از کار افتادن بقیق عملا بیش از نیمی از تولید نفت عربستان از مدار خارج شده است. جان کمپ، تحلیلگر بازار نفت در رویترز  می‌گوید: «ریسک آسیب دیدن بقیق برای دهه‌ها بزرگ‌ترین ریسک امنیتی در سراسر جهان شناخته می‌شد. همواره بقیق ریسک بسیار بیشتری از تنگه هرمز برای بازار نفت داشته. با این حال تا پیش از حملات اخیر فرض بر این بود که احتمال آسیب دیدن این تاسیسات بسیار اندک است و ریسک وقوع درگیری در تنگه هرمز بیشتر بود.» در سال ۲۰۰۶ القاعده تلاش کرد دو خودروی بمب‌گذاری شده را وارد محوطه این تاسیسات کند که این حملات ناکام ماند. بعد از آن عربستان اعلام کرد که سطح امنیتی در بقیق را به بیشترین میزان ممکن افزایش داده است. به گفته کمپ، در نتیجه این اقدامات کارشناسان امنیتی نتیجه گرفتند که بقیق در بیشتر شرایط و درگیری‌های نظامی مصون می‌ماند. اما حملات روز شنبه نشان داد که ارزیابی‌ها اشتباه بوده است.

  • تغییرات بنیادین بازار نفت ( تعادل )
  • سبقت گازی ایران از رقیب 30 ساله ( صبح اقتصاد )
  • ایران در برداشت روزانه نفت از پارس جنوبی از قطر جلو زد ( آفتاب اقتصادی )
  • تلاش خریداران برای یافتن منابع جایگزین نفت عربستان ( اخبار صنعت )
  • کاهش قیمت نفت در واکنش به نگرانی جدید بازار ( ابرار اقتصادی )
  • مصونیت اقتصاد با بودجه بدون نفت ( اسکناس )
  • سبقت ایران از قطر در برداشت روزانه نفت از پارس جنوبی ( تجارت )
  • سبقت گازی ایران از رقیب 30 ساله (‌ تفاهم )
  • دود نفت در چشم سعودی ها ( ثروت )
  • توقف افزایش قیمت نفت در بازار جهانی ( شروع )
  • سعودی ها مشتری بنزین ایران می شوند ؟ ( مناقصه و مزایده )
(بازدید 13,548 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx