گزارش زنگنه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

چهره های این ویدئو

زنگنه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی چه گزارشی ارائه داد؟

بیژن زنگنه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که روز دوشنبه به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، گزارش مفصلی از اقدامات وزارت نفت در راستای اجرای ماموریت‌های محوله به این وزارتخانه در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در ۶ قسمت اقدامات در بخش بالادستی نفت و گاز، اقدامات در بخش انتقال، توزیع و صادرات گاز طبیعی، بخش صنعت پتروشیمی، بخش پالایش و پخش فرآوره‌های نفتی و بخش حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرد.

مهمترین محورهای گزارش بیژن زنگنه:

تکمیل طرح‌های پارس جنوبی، توسعه میادین مشترک غرب کارون، ‌تمرکز بر ادامه طرح‌های گازرسانی به شهرها و روستاها، اتمام طرح‌های نیمه تمام پتروشیمی و تامین خوراک واحدهای پایین دستی، افزایش ظرفیت پالایشی و بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی تولیدی و ادامه آن‌ها، تمرکز بر ادامه اجرای طرح های نگهداشت توان تولید، پیگیری عقد و اجرای قراردادهای توسعه میادین در چارچوب مدل جدید IPC، تقویت حمایت از ساخت داخل با تمرکز بر ۱۰ قلم خانواده کالایی تعریف شده، به ویژه در اجرای طرح های EPC/EPD بالادستی نفت، طرح جمع آوری گازهای مشعل و حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در صنعت نفت رئوس طرح‌های راهبردی وزارت نفت در سال رونق تولید ملی هستند.

وزارت نفت به دنبال تلاش‌های مجدانه توانسته با دست یافتن به افزایش بیش از ۵ برابری‌ تولید نفت خام از میدان‌های مشترک غرب کارون، تولید روزانه نفت در این میدان را از ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به ۳۵۵ هزار بشکه در سال ۹۷ برساند. همچنین دستیابی به تولید ۶۰ هزار بشکه نفت‌خام در روز از میدان مشترک آذر تا پایان سال ۱۳۹۸ و آغاز تولید از لایه نفتی میدان پارس جنوبی از فروردین ماه ۱۳۹۶ از دیگر دستاوردها در این قسمت است.

در حوزه تکمیل میدان گازی پارس جنوبی با اتمام طرح‌های دردست اقدام، دستیابی به تولید ۷۵۰میلیون مترمکعب گاز مقدور شده است. همچنین تا پایان سال ۱۳۹۸، فازهای ۲۲ تا ۲۴ و ۱۳ به طور کامل تکمیل خواهند شد و بخش دریای فاز ۱۴ نیز تکمیل می شود که بدین ترتیب تولید از این فازها ۷۵ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت و برای اولین بار میزان برداشت روزانه ایران از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، از قطر پیشی خواهد گرفت و تولید گاز روزانه ایران از این میدان به حدود ۷۹۰ میلیون متر مکعب در برابر تولید ۶۲۰ میلیون مترمکعبی قطر خواهد رسید.

وزارت نفت در زمینه احداث تاسیسات جمع‌آوری و جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل نیز اقدامات قابل توجهی داشته که با بهره‌برداری از تاسیسات بید بلند ۲ با سرمایه گذاری حدود ۳ میلیارد دلار و ارزش تولیدات ۱.۹ میلیارد دلار در سال، تاسیسات NGL۳۲۰۰ با سرمایه گذاری حدود ۱.۲۵ میلیارد دلار و ارزش تولیدات ۱.۳میلیارد دلار در سال، تاسیسات NGL۳۱۰۰ دهلران با سرمایه گذاری حدود ۹۰۰ میلیون دلار و NGL خارک، مشکل سوزاندن گازهای همراه نفت در مجتمع‌های پالایشگاهی حل شده و علاوه بر استفاده از این گاز برای تولید محصول، مشکلات زیست محیطی ناشی از سوزاندن این گازها نیز مرتفع می‌شود. به این ترتیب سالانه حدود ۲.۵ میلیون تن محصولات با ارزش افزوده بالای پتروشیمی با ارزش حدود ۲.۵ میلیارد دلار به تولید پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد.

در بخش انتقال، توزیع و صادرات گاز طبیعی، وزارت نفت، سهم سوخت مایع نیروگاه‌ها را از ۴۳ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۱۲ درصد در سال ۱۳۹۷ کاهش داده و از سوی دیگر پوشش کلی گازرسانی کشور را از ۸۵درصد در سال ۱۳۹۲ به ۹۳.۵ درصد در خرداد ۱۳۹۸ رسانده است و در حالی‌که از ابتدای شروع گازرسانی در کشور تا پایان تیرماه سال ١٣٩٢، ١٤ هزار و ٤١٩ روستا از نعمت گاز برخوردار شده بودند، از مرداد ٩٢ تا مرداد ٩٨، ١٤ هزار و ٤٩٧ روستای جدید، یعنی بیش از کل اقدامات تا پیش از دولت یازدهم به شبکه سراسری گاز متصل شده‌اند.

 در بخش صادرات گاز طبیعی نیز با اتمام بخش عمـده خط ششم سراسری، صادرات گاز به کشور عــراق تا میــزان ۱۴ میلیون مترمکعب در روز، از تیرماه سال ۱۳۹۷ با سرمایه‌گذاری حدود ۱.۸ میلیارد دلار آغاز شده است. صادرات گاز کشور در تیر ماه ۱۳۹۸ روزانه حدود ۶۳ میلیون متر مکعب بوده که از این رقم، بیش از ۳۸ میلیون متر مکعب در روز مربوط به کشور عراق بوده‌است.

 در صنعت پتروشیمی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ با بهره‌برداری از ۱۵ طرح با ۵.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، ۵.۲ میلیارد دلار تولید محصول با قیمت پایه سال ۱۳۹۰ انجام شده و تا پایان سال ۹۷ از ۲۷ طرح پتروشیمی دیگر نیز بهره‌برداری خواهد شد که ظرفیت اسمی تولید را ۷۶ درصد افزایش خواهد داد.

(بازدید 13,408 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx