مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 7 شهریور ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

بيژن زنگنه و مسووليت‌هاي اجتماعي

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: بيژن زنگنه، وزير نفت در همايش «مسووليت‌هاي اجتماعي» صنعت نفت كه شامگاه روز سه شنبه برگزار شد، بر موضوع نهادينه شدن طرح موضوع مسووليت‌هاي اجتماعي در صنعت نفت واهميت آن سخن گفت.هر چند كه او معتقد است براي اين امر نياز به فرهنگ‌سازي داريم. او دراين خصوص گفت:مساله اهميت فرهنگ‌سازي بدان معنا نيست كه قبلا در كشور وجود نداشته بلكه بايد اين فرهنگ همانند ديگر كشورها تئوريزه و تخصصي شود و صرفا به معني احساس وظيفه نيست. اگر شركت شل به مسووليت‌هاي اجتماعي مي‌پردازد به دليل اخلاق‌مداري نيست بلكه به خاطر اين است كه حيات مجموعه خود همچنين پايداري فعاليت‌هاي اقتصادي‌اش را بر پايه انجام اينگونه فعاليت‌ها پايه‌ريزي كرده است.زنگنه معتقد است براي نهادينه كردن مسووليت اجتماعي شركت‌هاي بزرگ در كشور بايد چند كار را انجام دهند. او ابلاغ نظام نامه‌اي را براي اجراي مسووليت‌هاي اجتماعي در صنعت نفت قدم اول براي دستيابي به اهداف مسووليت اجتماعي دانست.به اعتقاد وزير نفت، در نظر گرفتن ريسك زيست‌محيطي براي انجام پروژه‌هاي نفتي همچنين محاسبه ميزان توليد آلايندگي‌هاي محيطي نيز از ديگر اقدامات وزارت نفت در راستاي ايفاي مسووليت‌هاي اجتماعي است كه زنگنه در اين خصوص گفت: ابلاغ كردم كه بعد از اين هيچ طرحي از مرحله طراحي تا اجرا بدون ملاحظات زيست محيطي اجرا نشود.وزير نفت در توضيح اين بخش خاطره‌اي را از ابتداي دوره تصدي‌گري‌اش در وزارت نفت كه مربوط به سال 92 مي‌شد، بيان كرد: وقتي سال ۹۲ وارد وزارت نفت شدم طرح خشك كردن هورالعظيم در برنامه قرار داشت تا در محيط خشك، ميدان يادآوران و آزادگان را توسعه دهند، اما گفتم اين يك جنايت ضدبشري است و نبايد اين اتفاق بيفتد.

مسوولیت اجتماعی

روزنامه تعادل هم در گزارشی با همین موضوع نوشت: همایش با سخنرانی نسرین جزئی عضو هیات‌مدیره سازمان مدیریت صنعتی شروع شد که تمرکز صحبت‌هایش را بر اثری که نفت بر آدم‌هایی که در فضایش کار می‌کنند می‌گذارد قرار داده بود و از تجربه‌اش در این زمینه صحبت می‌کرد، از نکات جالب توجه حرف‌های دکتر جزنی این بود که موقعی که برای اولین‌بار به عسلویه می‌رود به مدیرعامل وقت شرکت آریاساسول می‌گوید که چرا کارکنان همه اینقدر چاق هستند؟ او نکات و راه‌حل‌هایی در راستای مسوولیت اجتماعی به مدیران ارشد نفتی که در همایش حاضر بودند گفت مثلا اینکه آنها باید کارکنانشان را ملزم کنند که گاهی مرخصی بگیرند و کلا از فضای عسلویه و امثالهم دور شوند.در ادامه بعد از یک سخنرانی، چند تن از مدیران شرکت‌ها به ارایه کوتاهی از پروژه‌هایی که در یک سال اخیر در زمینه مسوولیت اجتماعی انجام داده بودند پرداختند؛ پروژه‌هایی که به خاطر سیل اخیر در ایران شمار زیادی از آنها مستقیم یا غیر مستقیم با محیط‌های زلزله‌زده مرتبط می‌شد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: همایش مسوولیت اجتماعی نفت از اردشیر گراوند رییس سابق مرکز رصد اجتماعی وزارت کشور هم دعوت کرده بود تا از تجربه و دانشش در این زمینه صحبت کند. صحبت‌های گراوند حاوی نکاتی جالب توجه بود؛ او از جمله به این اشاره کرد که اساسا خیلی از اقدام‌های توسعه‌ای بدون در نظر گرفتن اینکه چطور جامعه بعد از آن تغییر می‌کند اتفاق افتادند، مثالی که این چهره حوزه جامعه‌شناسی استفاده کرد اما مثالی نکته‌سنجانه بود. گرواند گفت: «مثلا ما با توسعه گازرسانی وقت زنان و دختران را آزاد کردیم اما در مقابل بدیلی برای اینکه در اوقات آزاد شده‌شان به آن مشغول شوند ارایه نکردیم». او که در زمینه آمایش سرزمین فعالیت می‌کند تاکید کرد در ایران یک بار در دولت اصلاحات و یک بار به درخواست مقام معظم رهبری به وضعیت اجتماعی بر اساس شاخص‌ها توجه شده به مدیران شرکت‌ها پیشنهاد کرد قبل از اینکه بودجه‌های کلان به پروژه‌هایی که ممکن است اصلا با بافت آن جامعه خاص همخوانی ندارد صرف کنند، هزینه را به تهیه طرح هادی برای آن منطقه اختصاص دهند و بعد بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند.

  • تداوم رشد قیمت نفت در بازار جهانی ( صبح اقتصاد )
  • شیل اوپک را می بلعد ( اقتصاد سرآمد )
  • ادامه صادرات نفت ایران ( ابرار اقتصادی )
  • ادامه صادرات نفت ایران در شرایط تحریم ( اسکناس )
  • تداوم رشد قیمت نفت در بازار جهانی ( اقتصاد ملی )
  • جهش بزرگ پتروشیمی تا 1400 ( تجارت )
  • ضرورت توجه به پژوهش در صنعت نفت ( شروع )
  • ایران در تولید بنزین گوی سبقت را از اوپکی ها ربود ( مناقصه و مزایده )

 

(بازدید 13,494 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx