مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 6 شهریور ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

روابط ایران و چین در حوزه انرژی

اعتماد در یادداشتی به بهانه سفر وزیر امور خارجه به چین، روابط ایران و چین در حوزه انرژی پرداخته و نوشته است:   چين، پيش از تحريم‌ها بزرگ‌ترين واردكننده نفت ايران بوده است. درباره ميزان روابط نفتي ايران و چين در دوره فعلي تحريم‌ها طبيعتا چيزي نمي‌توان نوشت اما مي‌توان حدس زد كه با تشديد جنگ تجاري امريكا و چين، اين كشور تمايل بيشتري به تامين‌كنندگان سنتي نفتش از جمله ايران داشته باشد. خاصه اينكه در اين وضعيت، مي‌تواند شرايط بهتري براي خريد نفت ايران دريافت كند. چيني‌ها با وضع ماليات ده درصدي بر واردات نفت از امريكا، عملا خريد نفت از توليدكنندگان ايالات متحده را بي‌صرفه كرده‌اند و جلوي خريد حدود ٥٠٠ هزار بشكه نفت از امريكا را گرفته‌اند. عربستان ماه گذشته ميلادي با افزايش فوق‌العاده صادرات نفت به چين، روزانه بيش از يك ميليون و ٧٠٠ هزار بشكه نفت به چين فروخته است. بيشترين مقدار در دو سال و نيم گذشته بوده است.  حال اگر تصريح وزيرخارجه چين درباره روابط راهبردي تهران و پكن را مستند بگيريم، وقت تحرك بيشتر بخش‌هاي مختلف براي استفاده از موقعيت فعلي است. اين درست كه چيني‌ها بسيار محتاط، در مذاكره سر سخت و بيشتر به دنبال منافع خودشان هستند اما كدام كشور است كه به دنبال منافعش نباشد. تنها بايد منافع مشترك را شناخت و در بهترين زمان روي آن متمركز شد. نه اينكه مدام زمان را از دست بدهيم و منافع مشترك با كشورهاي مختلف را درست تشخيص ندهيم. يا تشخيص بدهيم اما عملگرا نباشيم. يا هر دوي اينها را داشته اما ريسك‌پذير نباشيم.

«فرصت نفتی ایران در جنگ تجاری»

دنیای اقتصاد در گزارشی به موضوع تاثیر وضع تعرفه چین بر واردات نفت آمریکا بر معاملات بازار طلای سیاه پرداخته و نوشته است: در شرایطی که به‌نظر می‎رسد پالایشگران چینی باید به‌دنبال منبعی برای تامین نفت موردنیاز خود باشند، آمار گمرک چین از واردات نفت در ماه جولای که روز گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که پکن بار دیگر به‌طور رسمی تحریم‌ها و فشارهای آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را نقض کرده است. آنطور که سایت اس‌اند‌پی گلوبال‌پلاتس روز گذشته خبر داده، واردات نفت خام چین از ایران در ماه جولای نسبت به ماه پیش از آن ۷/ ۴ درصد افزایش یافته و به بیش از ۴/ ۲۳۷ هزار بشکه در روز رسیده است. پلاتس می‌نویسد: «میزان صادرات نفت ایران در ماه ژوئن نیز رشد کرده و با ثبت رقم ۲/ ۸ درصدی به حدود ۲۲۶ هزار بشکه در روز رسیده بود. رشد ماه به ماه صادرات در حالی رخ داده است که معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران در تاریخ ۲ ماه مه به پایان رسید.» بنابراین حال این گمانه مطرح است که نفت ایران به بازیگری مهم در تنش‌های تجاری پکن و واشنگتن بدل شود.

این گزارش می افزاید: پکن هفته پیش اعلام کرد که از ابتدای ماه آینده یعنی تنها ظرف چند روز دیگر واردات نفت از آمریکا را مشمول تعرفه ۵ درصدی خواهد کرد. این یعنی هزینه خرید هر بشکه نفت‌خام از آمریکا برای پالایشگران چینی حدود ۳دلار بیشتر می‌شود. این موضع موجب شده که شرکت ساینوپک به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگر چین و آسیا از دولت این کشور بخواهد از تعرفه‌ها معاف شود؛ چراکه طبق اطلاعات شرکت‌های رفاینیتیو و کپلر که تردد نفتکش‌ها را ردیابی می‌کنند، در سپتامبر و اکتبر در مجموع ۸ میلیون بشکه نفت خریداری شده از آمریکا توسط ساینوپک به چین می‌رسد. به گفته منابع آگاه در صورتی که ساینوپک موفق به کسب معافیت‌ها نشود، این شرکت این محموله‌ها را در مخازن گمرکی نگه خواهد داشت یا به مقصدهای دیگر ارسال خواهد کرد. افزایش هزینه خرید نفت از آمریکا در حالی است که نفت ایران با هزینه کمتر حمل و نقل و جذابیت بیشتر قیمتی در بازار وجود دارد.

به گفته تحلیلگران، روابط دو کشور در وخیم‌ترین حالت از زمان جنگ سرد قرار دارد. در چنین شرایطی این احتمال بیش از پیش مطرح است که چین با افزایش خرید نفت از ایران نه‌تنها به نیاز پالایشگران خود پاسخ دهد، بلکه یکی از مهم‌ترین سیاست‌های خارجی ترامپ را به چالش بکشد. به باور ناظران بازار در صورتی که پکن تصمیم بگیرد از نفت ایران علیه واشنگتن در اختلافات اخیر استفاده کند، قیمت نفت نسبت به سطوح کنونی افت شدیدتری را تجربه خواهد کرد. نفت روز گذشته رشد محدودی را تجربه کرد، قیمت نفت شاخص برنت به بیش از ۵۹ دلار بر بشکه و بهای نفت‎خام آمریکا به ۵۴ دلار بر بشکه رسید. بانک مریل لینچ پیش از این اعلام کرده بود که استفاده از نفت ایران به‌عنوان سلاح در برابر ترامپ می‌تواند بهای نفت را تا ۳۰ دلار بر بشکه کاهش دهد.

  • ممنوعیت فروش نفت ایران به هند را خاتمه دهید (صبح اقتصاد )
  • گپ و گفتگوی ظریف با خریداران سنتی نفت ایران (‌ عصر اقتصاد )
  • پارک فناوری نفت افتتاح می شود ( آفتاب اقتصادی)
  • سمت و سوی بازار نفت تا پایان سال 2019 ( جهان اقتصاد )
  • دور زدن تنگه هرمز از طریق خط لوله نفتی عراق – سوریه (‌ اسکناس )
  • پارک فناوری نفت افتتاح می شود ( اقتصاد ملی )
  • واردات نفت چین از ایران افزایش یافت ( تفاهم )
  • چند نرخی بودن بنزین صادراتی و سردر گمی متقاضیان ( ثروت )‌
(بازدید 13,426 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx