مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 5 شهریور ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

كاهش اجباري وابستگي به نفت

روزنامه اعتماد  در گزارشی نوشت: براي بررسي كاهش وابستگي بودجه به نفت در ابتدا بايد اين نكته را مدنظر قرار داد كه بين وابستگي بودجه به درآمدهاي نفتي و وابستگي كشور و به صورت كلي اقتصاد ايران به عايدي‌هاي نفتي، تفاوت زيادي وجود دارد. همواره يكي از راه‌هاي تامين منابع براي بودجه، نفت بوده است و كاهش وابستگي بودجه به نفت به معناي حذف صددرصدي نفت از بودجه كشور نيست. همان‌طور كه مي‌توان از آمار گمرك دريافت، تا قبل از تحريم‌ها مهم‌ترين بخش صادرات ايران، صادرات نفتي بوده است. در واقع اين صنعت به دليل نقش مهمي كه براي كشور ايفا مي‌كند، نه‌تنها سهم زيادي در رشد و توسعه اقتصادي كه نقش بالايي نيز در اشتغالزايي كشور دارد. از سوي ديگر نفت و فرآورده‌هاي آن نقش مهمي نيز در ايجاد ارزش افزوده دارند كه دولت مي‌تواند از اين طريق نيز ماليات بگيرد. با اين تفاسير حذف نفت از اقتصاد ايران ممكن نيست.اما وابستگي ايران به نفت نيز خوب نيست، چرا كه با هر تكانه نفتي يا تنش‌هاي بين‌المللي قيمت آن تغيير مي‌كند و مشكلاتي را براي تحقق منابع درآمدي دولت ايجاد مي‌كند. اما از يك‌سو كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي و ناديده گرفتن بخش زيادي از عايدي آن، بايد در سايه توجه به ساير منابع درآمدي و تقويت آن باشد. به‌طور مثال ماليات‌ها يكي از مهم‌ترين منابع درآمدي براي كشورهاي توسعه‌يافته است. با اين حال در ايران همچنان مغفول مانده و به آن توجه نمي‌شود يا با اعطاي انواع معافيت‌هاي مالياتي سهم كمتري از آن محقق مي‌شود.

در ادامه این گزارش آمده: سازمان برنامه و بودجه در گزارشي كه خرداد سال جاري منتشر شد به چارچوب اصلاح ساختار بودجه با رويكرد قطع وابستگي مستقيم بودجه به نفت پرداخت. در اين گزارش دو بخش اقدامات كوتاه‌مدت و بلندمدت براي نيل به اين هدف در نظر گرفته شده است. در بخش كوتاه‌مدت شكل‌دهي به فرآيندهاي كنترل تعهدات مالي دولت در بودجه و ايجاد زيرساخت اطلاعاتي موردنظر‌، اصلاح فرآيندهاي تخصيص و پرداخت در بودجه از طريق احياي ستاد نظارت بر اجراي بودجه و تقويت كميته تخصيص، ارتقاي نظارت مالي و عملياتي از طريق شكل‌دهي به پرداخت‌هاي خزانه‌داري بر اساس طبقه‌بندي حساب‌ها مدنظر مجموعه دولت است. مهم‌ترين اقدامات بلندمدت نيز شامل بسط پايش و گزارشگري مالي دولت به نهادهاي عمومي غيردولتي، تسريع در تكميل و اجراي بودجه‌ريزي مبتني بر عملكرد، تدوين برنامه‌ها و تنظيم بودجه‌ها مبتني بر آمايش سرزمين است. درآمدزايي پايدار نيز از ديگر محورها براي كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي است. در اين راستا سازمان برنامه چند برنامه كوتاه‌مدت و بلندمدت شامل اصلاح نظام يارانه انرژي، كاهش معافيت و افزايش پايه و پوشش مالياتي همچنين مولد‌سازي دارايي‌هاي دولت و اصلاح نظام ماليه بهينه بالادستي نفت و گاز را در دست اجرا دارد.

پینگ‌پنگ چین و آمریکا با نرخ نفت

روزنامه تعادل در گزارشی نوشت: در روزهای اخیر با افزایش تنش‌های تجاری میان چین و امریکا، نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهانی افزایش یافته است. وزارت بازرگانی چین هفته گذشته اعلام کرده بود که تعرفه‌های 5 درصدی یا 10 درصدی بر کالاهای وارداتی از امریکا اعمال خواهد کرد که شامل نفت خام، محصولات کشاورزی و هواپیماهای کوچک نیز می‌شود.ترامپ نیز در تلافی اعلام کرد که به شرکت‌های امریکایی مستقر در چین دستور می‌دهد که از چین خارج شده و به ساخت محصولات در امریکا روی آورند. «بیارن شیلروپ» تحلیلگر موسسه «SEB» بیان کرد: بازار نفت نسبت به اثرات ثانویه رشد تنش تجاری میان چین و امریکا نگرانی دارد. دومین نگرانی در بازار نفت این است که چین اکنون آماده تقابل با امریکا در فضای جهانی نفت است. جفری هالی، تحلیلگر بازار در شرکت OANDA اظهار کرد: تنها موضوعی که می‌تواند ابرهای تیره را از روی بازارهای نفت کنار بزند مذاکرات امریکا و چین و تصمیم دوجانبه آنها برای عقب‌گرد از مواضع اخیر خواهد بود.

  • کاهش قیمت نفت در پی افزایش خطر رکود ( صبح اقتصاد )‌
  • سهمیه‌بندی بنزین نداریم ( جهان اقتصاد )
  • دریافت پول در جایگاه‌ها برای کارت‌سوخت ( کسب و کار )
  • بازار سیاه بنزین در جایگاه‌های سوخت ( اخبار صنعت )
  • زمزمه سرمایه‌گذاری چین و روسیه در پروژه‌های نفتی ایران ( اسکناس )
  • ارسال همه کارت سوخت‌های شخصی تا پایان مهر ماه ( تجارت )
  • گازرسانی به بیش از 14 هزار روستا در دولت تدبیر و امید ( مناقصه و مزایده )
  • 4 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه گاز هستند ( مواجهه اقتصادی )

 

(بازدید 13,427 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx