مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۱6 مرداد ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

تاکید روحانی بر تسریع در همکاری نفتی و بانکی اروپا با ایران

 “اطلاعات” در گفتگوی تلفنی با رییس جمهوری فرانسه را در صفحه اول پوشش داده است.

جنگ همسايه‌ها‌ برنده ندارد

“اعتماد” در یادداشتی به موضوع روابط ایران و عربستان با تکیه بر نفت پرداخته و نوشته است: “در اوايل دهه 1970 توليد نفت عربستان آرام آرام شروع به افزايش و فاصله گرفتن از ديگر اعضاي اوپك خصوصا ايران كرد، كاهش توليد ايران در 1979 و پس از آن جنگ ايران و عراق و آسيب‌رساني اين دو كشور به زير‌ساخت‌هاي انرژي يكديگر دو ارمغان براي سعودي به همراه داشت؛ فرصتي جهت افزايش توليد و تثبيت جايگاه اول در جهان انرژي فسيلي و يك درس بسيار مهم، جنگ همسايه‌ها هيچ برنده‌اي ندارد.”

در بخش دیگری از این یادداشت آمده: “معروف است كه مي‌گويند متحدت را مي‌تواني تغيير دهي اما همسايه‌ات را هرگز، از اين رو و با توجه به تجربه جنگ ايران و عراق، عربستان و امارات نيك مي‌دانند كه خصومت با ايران يا هر همسايه ديگري نتيجه‌اي جز خسران طرفين در پي نخواهد داشت. از سوي ديگر هر دو اين كشورها در تلاشند تا با استفاده از زيرساخت‌هاي تجاري به وجود آمده از اقتصاد نفتي فاصله بگيرند، پس نياز دارند تا از آنچه در طول اين سال‌ها هزينه كرده‌اند، محافظت كنند و البته تجربه يمن ثابت كرد كه براي حريف بد‌بدني چون ايران تنها راه در امان بودن، پايان خصومت است. از سوي ديگر تنش به وجود آمده در منطقه و تحريم‌ها عليه ايران در كنار اتفاقاتي كه براي نفتكش‌ها در خليج فارس رخ داد و به طور كلي خللي كه به امنيت نفتكش‌ها وارد شد به ‌شدت آينده تجاري همه كشورهاي منطقه را تهديد مي‌كند و همه توليد‌كنندگان حوزه خليج فارس از اين نا‌امني آسيب خواهند ديد. عربستان و امارات پس از وقوع اتفاقات اخير انتظار عكس‌العمل شديد نظامي از سوي امريكا و جامعه بين‌الملل را داشتند اما نه‌ تنها برخورد كشورهاي ديگر و شوراي امنيت با اين قضيه برخورد نرم و ديپلماتيك همراه با احتياط بود بلكه دونالد ترامپ نيز با صراحت تمام به اعراب نشان داد كه اهل پول خرج كردن براي جنگ نيست. پس درست پس از مصاحبه ترامپ مبني بر اينكه چون كشتي‌هاي نفتكش در معرض خطر نيستند، دليلي براي ورود به تنش نفتكش‌ها در خليج فارس ندارد. اين فكر به ذهن سران دو كشور رسيد كه بازنده نهايي جنگ و تنش در منطقه كسي جز كشورهاي منطقه نخواهند بود و چه‌ بسا امريكا و روسيه در پي افزايش توليد نفت از يك عربستان ضعيف ‌شده و درگير تنش استقبال كنند و در واقع خود عربستان نيز روزي قرباني اتحاد ابرقدرت‌ها در انرژي شود. اين چرخش را بگذاريد در كنار جنگ تجاري كه امروز در همه ‌جا با ايالات متحده كليد خورده است تا ببينيد كه به نظر دنيا از سياست‌هاي خودخواهانه ترامپ به ستوه آمده است و ياران يك به يك به اين نتيجه رسيدند كه خودشان بايد حافظ منافع خودشان باشند.”

خودروهای برقی؛ حریفی ضعیف در مقابل نفت؟

امروز “دنیای اقتصاد” در گزارشی نوشته: براساس تحقیقی که در بلومبرگ منتشر شده، قیمت نفت در بلندمدت باید به ۹ تا ۱۰ دلار بر بشکه کاهش پیدا کند تا خودروهای بنزینی با خودروهای الکتریکی قابل‌رقابت باقی بمانند. این رقم از سوی مارک لوئیز، از مدیران بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریباس، برای خودروهای گازوئیلی ۱۷ تا ۱۹ دلار عنوان شد. این اعداد و ارقام برای قابل‌رقابت باقی ماندن بنزین و خودروهایی که از این سوخت تغذیه می‌کنند، در حالی عنوان می‌شود که در حال حاضر نفت خام آمریکا در محدوده ۵۵ دلار بر بشکه معامله می‌شود. به این ترتیب ارقام خیره‌کننده‌ای که به آن اشاره شد، این معنا را دارد که شرایط اقتصادی انرژی‌های تجدیدپذیر هماهنگ با خودروهای برقی در یک دهه آینده بسیار جذاب‌تر خواهد شد. اما با وجود جذابیتی که در نتایج تحقیقات از آینده انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان می‌شود، تغییر و حرکت به سمت این سوخت‌ها زمانبر خواهد بود زیرا امروز صنعت نفت در مقایسه با باد و انرژی خورشیدی، از مزیت گستردگی بهره‌مند است؛ به‌گونه‌ای‌که نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۳ درصد انرژی جهان را تامین می‌کرد؛ در‌حالی‌که سهم انرژی خورشیدی و باد ۳ درصد بود.

  • معطلی 721 هزار کارت سوخت در پس  ( آرمان ملی )
  • اولین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان فساد در پتروشیمی (‌ جوان )
  • 40 پروژه ی گازی در صف بهره برداری (‌ اقتصاد سرآمد )
  • صنعت پتروشیمی امسال جهش خیره کننده ای خواهد داشت ( اقتصاد ملی )
  • ورود دو پتروشیمی به بورس در اوج تحریم ( جهان اقتصاد )
    دولت بی پول مردم فقیر ( مواجهه اقتصادی )
  • صلح در برابر صلح ‍. نفت در برابر نفت ( شروع )
  • امنیت در برابر امنیت تنگه در برابر تنگه ( تعادل )

 

 

(بازدید 13,569 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx