مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۱3 مرداد ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

فروش نفت ایران و بازگشت درآمدهای نفتی

کیهان در یادداشتی پرخاشگرانه علیه ظریف نوشت:ظریف بعداز بیان چند باره مواضع نسنجیده درخصوص مذاکره از جمله «مذاکره در‌باره موشکهای بالستیک» و «‌تصویب پروتکل الحاقی» و «تبادل زندانیان»و «برگشت پذیر بودن کاهش تعهدات برجامی ایران» و «برگشتن آمریکا به برجام» و….، در مواضعی جدید در حاشیه جلسه اخیر هیئت دولت دعا کرده است «می‌خواهیم اروپایی‌ها همین تعهد اولیه یعنی فروش نفت ایران و بازگشت درآمدهای نفتی را اجرا کنند». خود آقایان روحانی و ظریف اذعان کرده‌اند که «اروپایی‌ها به هیچ کدام از تعهداتشان در برجام و تعهداتی که پس از خروج آمریکا از برجام داده اند، عمل نکرده‌اند و اقدامات آنها هیچ تناسبی با اجرای تعهدات ایران ندارد»،حالا چرا آقای ظریف از مطالبات حداکثری ملت ایران صرف نظر می‌کند و به یک مطالبه حداقلی و اولیه راضی شده و ادعا کرده است «ما فعلا از بقیه تعهدهای آنها عبور می‌کنیم»؟!. اگر قرار است ملت ایران پشت تیم مذاکره‌کننده باشد و اگر براساس ادعاها و فضاسازی‌های سیاسی – رسانه‌ای آقایان برجام و مذاکرات تصمیم نظام بوده و هرگونه تصمیمی باید در شورای‌عالی امنیت ملی گرفته شود، اولا چرا بدون اجازه نظام و تصمیم شورای‌عالی امنیت ملی پیشنهاد مذاکره در‌باره موشک‌های بالستیک را در نیویورک دادید تا آمریکایی‌ها به استناد این سخنان با فضاسازی مواضع صادقانه جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرند و بعداز آن بگویند «وزیرخارجه ایران قدرت لازم را ندارد»؟!. ثانیا چرا خودجوش! پیشنهاد توقف روند کاهش تعهدات برجامی و ماندن ایران در برجام را در قبال فروش فقط یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت را به مکرون با اعزام نماینده ویژه رئیس‌جمهور به پاریس دادید؟….

راستی آزمایی یک ادعای نفتی

دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: چند روز پس از انتشار خبری مبنی‌بر رسیدن سطح صادرات نفت خام ایران به ۱۰۰ هزار بشکه در روز در ماه جولای (تیر-مرداد)، این رقم از سوی منابع صنعتی مختلف و تحلیلگران بازار نفت رد شد. فشار تحریم‌های آمریکا بر صادرات نفت ایران باعث پیگیری سیاست سکوت از سوی مسوولان نفتی کشور شده است. در چنین شرایطی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ردیابی نفتکش‌ها، اعداد و ارقامی را برای صادرات روزانه نفت خام ایران اعلام می‌کنند که هرچند شباهتی به یکدیگر ندارند؛ اما دست‌کم صادرات ۱۰۰ هزار بشکه‌ای در روز در جولای را نیز تایید نمی‌کنند. رقم یادشده از سوی منابع صنعتی ناشناس مطرح شده است. در مقابل شرکت تانکر ترکرز، میزان صادرات نفت خام ایران در ماه گذشته میلادی را بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز عنوان کرده است. در عین حال نگاهی به شاخص قیمت گریدهای هم سطح نفت خام ایران، مانند نفت خام سنگین بصره نشان می‌دهد قیمت این نفت خام طی دو ماه گذشته رشد چشمگیری نداشته است. این بررسی قیمتی این نتیجه را به دست می‌دهد که اگر طی دو ماه گذشته ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران به‌صورت روزانه از بازار جهانی نفت حذف شده بود، اصولا اثر قیمتی آن در بازار این نوع نفت خام باید مشخص می‌شد؛ اتفاقی که تاکنون رخ نداده است.

در بخش دیگری از گزارش دنیای اقتصاد می خوانیم: معمای صادرات روزانه نفت خام ایران زمانی پیچیده‌تر می‌شود که تعداد زیادی از منابع صنعتی ارقام بیشتری را نسبت به آنچه به آن اشاره شد، مطرح می‌کنند. دلیل این منابع نیز این است که میزان صادرات نفت خام ایران به مراتب بیشتر از چیزی است که ما می‌توانیم به واسطه استخراج داده‌های ردیابی تانکرهای یا اطلاعات مقامات بنادر به آن دست یابیم.  در شرایطی که ایران به واسطه تحریم‌های بی‌سابقه نفتی آمریکا بر صادرات چراغ خاموش نفت تلاش دارد، مقامات کشور نیز از اعلام هرگونه عدد یا اطلاعاتی در رابطه با میزان صادرات روزانه نفت خام خودداری می‌کنند. وزیر نفت ایران عقیده دارد اعلام هر اطلاعاتی از سوی ایران می‌تواند از سوی ناظران آمریکایی در جهت بیشتر کردن فشار تحریم‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در چنین شرایطی، بسیاری از نفتکش‌هایی که توسط ایران برای صادرات نفت مورد استفاده قرار می‌گیرند، رادارهای خود را خاموش می‌کنند تا قابل ردیابی نباشند. 

جنگ نرم نفتی را کنار بگذاریم

تعادل هم در خبری کوتاه نوشت: برخی شبکه‌ها و رسانه‌های خبری با یک جهت‌گیری مشخص با انتشار اخبار کاهش صادرات نفت ایران درصدد القای تاثیرگذار بودن تحریم بر کاهش صادرات و منفی شدن وضع اقتصاد ایران هستند. جلال میرزایی با بیان اینکه برخی به‌دنبال مخابره پیام‌های منفی در روند اقتصاد ایران هستند، افزود: هدف از انتشار اینگونه اخبار این است که مسوولان داخلی را مجبور کنند واکنش نشان داده و آمار دقیق اعلام کنند تا از نحوه دور زدن تحریم از سوی ایران مطلع و بر مسدود کردن آن متمرکز شوند.

  • آغاز صادرات بنزین ایران ( ابرار اقتصادی )
  • کارت سوخت به معنای افزایش قیمت بنزین نیست ( آفتاب اقتصادی )
  • ضرر سنگین نفت از جنجال جدید ترامپ (‌ اخبار صنعت )
  • بنزین ایران 9 مشتری دست به نقد دارد ( آسیا )
  • نخستین بنزین ایران از پالایشگاه ستاره خلیج فارس صادر شد ( عصر اقتصاد )
  • شفاف سازی نتیجه احیای کارت سوخت ( اقتصاد سرآمد )
  • تحقق آرزوی دیرینه صادرات بنزین (‌ خریدار ‌)
  • ساز نا کوک مدیریت دانش در مهار ریسک پروژه های نفت و گاز (‌ مناقصه و مزایده )
  • تاثیر بشکه ذخیره ایران در قیمت جهانی نفت ( ثروت )
  • مخالفت سران قوا با گران شدن بنزین ( شروع )‌

 

(بازدید 13,424 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx