مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 30 تیر ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

خلیج‌فارس، نفتکش و تلاش سپاه برای تنش‌زدایی

روزنامه کیهان نوشت: اصلا ما فکر می‌کنیم، علت اینکه حریف آنقدر جلو آمده، به دلیل فهم غلط برخی از معنای تنش‌زدایی است!به دلیل همین نگاه غلط و ساده‌لوحانه برخی به دنیای سیاست و دیپلماسی است. اینکه حریف هر غلطی خواست بکند و ما برای کاستن از تنش‌ها لبخند بزنیم، وضعیت می‌شود همان چیزی که در این 6 سال شد. فروش نفت ما کم شد و بر خلاف تمام فرمول‌های اقتصادی، قیمت نفت بالا نرفت، قیمت دلار در ایران سر به فلک کشید اما آن طرف آب، آب از آب تکان نخورد! امروز اما اگر حرکتی علیه نفت ما می‌شود، آن طرف هم، آب از آب تکان می‌خورد. قیمت نفت بالا می‌رود، هزینه بیمه نفت‌کش‌ها برای آنها هم10 برابر افزایش می‌یابد، در عربستان و آمریکا هم بنزین گران می‌شود و… 

چه چیزی برای دشمن از این «شیرین»‌تر که، گلوگاه اقتصادی ایران را بفشارد، از لزوم براندازی بگوید، رسما تلاش‌ها برای صفر کردن صادرات نفت ایران را کلید بزند اما در مقابل ببیند، عده‌ای در ایران به دنبال کاستن از تنش‌های حاصل از این ماجراجویی‌ها و در نتیجه، خنثی کردن اثرات اقتصادی آن برای آنها باشد! تحولات خلیج‌فارس و سیلی سپاه به گوش دزدان دریایی ملکه، در حال گرفتن این «شیرینی» از دشمن است.

اقدام متقابل و متناسب

روزنامه اعتماد نوشت: توقيف كشتي حامل نفت ايران در جبل الطارق جدا از اينكه يك اقدام غيرقانوني و غيرحقوقي است، باعث خسارت مالي و اقتصادي به ايران مي‌شود. لندن مدعي مي‌شود كه كشتي ايراني بايد براي طي مراحل قانوني به دادگاه برود و در يك پرونده مبهم كه مشخص نيست بر چه اساس قرار است يك كشتي تجاري بر اساس اقدامي كه هنوز انجام نداده است، محاكمه شود در فرآيند قضايي قرار بگيرد. معطلي نفت ايران در آب‌هاي اروپا خسارت مالي در بر دارد و مشخص نيست كه چه كسي قرار است اين خسارت‌ها را پرداخت كند. تهران معتقد است كه اقدام بريتانيا در جبل‌الطارق، راهزني دريايي است و به خواست ايالات متحده براي اجراي تحريم‌هاي غيرقانوني اين كشور عليه ايران توسط بريتانيا عملياتي شده است. توقيف غيرقانوني كشتي حامل نفت ايران توسط بريتانيا، با وجود هر توجيه حقوقي ديگر، به صورت خودكار اين حق را براي ايران ايجاد كرده است كه اقدامي متقابل و متناسب در برابر بريتانيا انجام دهد. به لحاظ سياسي لندن تصور مي‌كند كه با ايران دوران قاجار يا دوران پهلوي روبه‌روست و بدون توجه به واقعيت‌هاي ميداني تصميم‌گيري می‌كند. لندن تصميماتی گرفته و اقداماتي انجام داده كه نه تنها تحريك‌آميز و غيردوستانه است بلكه برخلاف تعهدات بين‌المللي، دوجانبه و چندجانبه اين كشور در قبال ايران است. لندن با وجود اينكه مستقيما در مذاكرات با ايران براي برجام حضور داشت و از جمله طرف‌هاي برجام است، تاكنون به تعهدات خود در اين توافق نه تنها عمل نكرده بلكه اقدامات اخير اين كشور عليه تجارت نفت ايران عملا زير پا گذاشتن و عملكرد خلاف تعهد است.

افت و خیزهای تند بازار نفت

دنیای اقتصاد نیز در گزارشی نوشت: جمعه تنها روزی بود که در هفته گذشته‌قیمت‌ نفت اندکی رشد کرد. در این روز خبر توقیف دو فروند نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز توسطایران و به دستور سازمان بنادر و دریانوردی موجب تغییر مسیر روند معاملات در بازار جهانی نفت شد. بعد از اعلام این خبر قیمت نفت ۱/ ۲ درصد افزایش یافت و به ۲۳/ ۶۳ دلار بر بشکه رسید. با این حال تا پایان معاملات این روز به خصوص بعد از اعلام خبر آزادسازی یکی از نفتکش‌های بریتانیایی با نام «مصدر» بعد از دادن تذکرات، قیمت‌ها قدری تعدیل شد. در نهایت روز جمعه قیمت نفت برنت ۵۴ سنت معادل ۸۷/ ۰ درصد افزایش یافت و به ۴۷/ ۶۲ دلار بر بشکه رسید. نفت‌خام آمریکا نیز با ۳۳ سنت رشد ۶۳/ ۵۵ دلار بر بشکه معامله شد. آن‌طور که روابط عمومی سپاه پاسداران اعلام کرد، نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» که همچنان در آب‌های ایران قرار دارد، عصر روز جمعه برخی قوانین دریانوردی را زیر پاگذاشته و مخاطراتی در تنگه هرمز ایجاد کرده بود. بعد از اینکه این نفتکش به هشدارها هیچ واکنشی نشان نداده توسط نیروهای سپاه به بندر عباس هدایت شده است. این نفتکش با ۲۳ خدمه روس، هندی، لیتوانیایی و فیلیپینی از فجیره، بندری در امارات به راه افتاده و راهی عربستان سعودی در خلیج فارسبوده تا محصولات و فرآورده‌های نفتی از این کشور بارگیری کند. آن‌طور که خبرها نشان می‌دهد خدمه در سلامت کامل به سر می‌برند و به منظور رعایت قوانین دریایی عرشه نفتکش را ترک نکرده‌اند. این دومین توقیف نفتکش‌ها در بیش از دو هفته است.

  • افزایش قیمت نفت در پی نا امنی در تنگه هرمز (آفتاب اقتصادی)
  • واکنش گوترش به اتفاقات اخیر در تنگه هرمز (اخبار صنعت)
  • جهش قیمت نفت دور از انتظار است (عصر اقتصاد)
  • نفتکش مقابل نفتکش (اقتصاد برتر)
  • تنگه امن ( اقتصاد سرآمد)
  • واکنش بازار های مالی به توقیف نفتکش انگلیسی (فرصت امروز )
  • واکنش بازارها به توقیف نفتکش انگلیسی (‌کسب و کار )
  • سناریوی جنگ نفتکش ها بازنویسی می شود ؟ ( ثروت‌)
  • طرح سهمیه دار شدن مردم از بنزین (‌ تعادل )
  • مانور اقتدار در تنگه هرمز (تجارت )
(بازدید 13,902 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx