روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 30 خرداد ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

«پتروپالایشگاه؛ اسم رمز عبور از تحریم»؟!

ماجرای حمله به نفتکش‌ها

روزنامه دنیای اقتصاد به انعکاس روایت رییس‌جمهور از ماجرای حمله به نفتکش‌ها پرداخت و نوشت: حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز گذشته برای اولین بار به ماجرای انفجار دو نفتکش در دریای عمان همزمان با سفر نخست‌وزیرژاپن به ایران واکنش نشان داد. او درجلسه هیات دولت گفت: روابط نزدیک ما با آسیا، ژاپن و چین باعث شده عده‌ای در همان روز که نخست‌وزیر ژاپن میهمان ما در تهران بود به دو کشتی نفتکش حمله کنند. روحانی افزود: همه دیدند جمهوری اسلامی ایران در این حادثه همه توان خود را به‌کار برد تا ملوانان و خدمه کشتی را نجات دهد و سازمان بنادر و کشتیرانی و سایر نیروهای ما در منطقه همه تلاش خود را انجام داده و خدمه کشتی را نجات دادند و بعد از پذیرایی با پرواز مناسب آنها از کشور خارج شدند.رئیس‌جمهور افزود: به جای اینکه از اقدام انسان‌دوستانه ما تجلیل و از ایران و میهمان ایران عذرخواهی کنند، یک بازیسیاسی و تبلیغاتی را در دنیا آغاز کردند که البته کسی جز آمریکا،انگلیس و اذنابشان یعنی یکی، دو کشور کوچک منطقه، این حرف‌ها و بازی را باور نکرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ و برای هزاران سال از این آبراه حراست و حفاظت کرده و بحث امروز و دیروز و یک‌ ماه و دو ماه نیست»، گفت: امروز که کشتی‌های ارتش جمهوری اسلامی نه تنها در دریای عمان بلکه در دیگر مناطق و آبراه‌ها هم حضور دارند، برای کمک به آزادی کشتیرانی و مبارزه با تروریسم است. روحانی همچنین با اشاره به سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران گفت: در هفته گذشته، مذاکرات بسیار مفید و ارزشمندی با نخست‌وزیر ژاپن در حوزه روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشتیم.

جایگزینخام‌فروشی!

وطن امروز هم در گزارشی با عنوان  «پتروپالایشگاه؛ اسم رمز عبور از تحریم» نوشت: اخیرا مرکز پژوهش‌‎های مجلس شورای اسلامی و گروهی از کارشناسان روش مناسبی برای گذار از این شرایط را پیشنهاد داده‌اند. بهره‌گیری از نفت در پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها روش جایگزین آنها در برابر خام‌فروشی و راهی برای عبور از تحریم است اما تاریخ ثابت کرده نه‌تنها وزیر فعلی نفت اعتقادی به پتروپالایشگاه ندارد، بلکه 9 پالایشگاه موجود کشور هم زمانی که وی مسؤولیت مهمی در وزارت نفت نداشته، ایجاد شده است.شاید بتوان دلیل مخالفت زنگنه با ایجاد پالایشگاه را در این قانون جست‌وجو کرد که شرکت ملی نفت می‌تواند بابت فروش هر بشکه نفت خام به طرف خارجی 5/14 درصد از درآمد آن را برداشت کند اما در صورت فروش همین نفت‌خام به مشتری داخلی، حق برداشت 5/2 درصد فروش نفتی را که به خارج صادر می‌کند، دارد. این یعنی سود شرکت ملی نفت در صادر کردن نفت است. اگر بخواهیم شفاف‌تر بگوییم با احداث هر پالایشگاه بخشی از درآمدهای شرکت ملی نفت و وزارت نفت از بین می‌رود. در حال حاضر تخمین‌زده می‌شود با احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به طور متوسط سالانه یک میلیارد دلار از بودجه شرکت ملی نفت کاسته شده است. به گزارش «وطن‌امروز»، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم با انتشار گزارشی با عنوان «پتروپالایشگاه‌ها و اهمیت آنها در تکمیل زنجیره ارزش نفت و بررسی وضعیت آن در ایران»، با تاکید بر اینکه احداث پتروپالایشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از تاثیرپذیری شدید اقتصاد از نوسانات قیمت و دستیابی به حاشیه سود بسیار بالاتر و رونق اقتصادی است، پتروپالایشگاه‌ها را راهی برای عبور از تحریم و نوسانات ارزی دانسته است. هدف این گزارش بررسی نقش پتروپالایشگاه‌ها در تکمیل زنجیره نفت و گاز و بررسی وضعیت این صنعت در ایران است. بنابراین گزارش، تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز در جهت افزایش ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی یکی از اصولی است که برای سوق دادن درآمدهای نفتی به سمت تولید داخلی در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه مورد تأکید قرار گرفته است. توسعه یکنواخت و پایدار زنجیره ارزش نفت و گاز، مستلزم گره خوردن سیاست‌های توسعه‌ای صنعت پالایش و پتروشیمی است.

فارغ از بررسی ارزیابی‌های اقتصادی در مورد مزیت ایجاد واحدهای پتروپالایشگاهی در کشور، پرسش اصلی این است که در شرایط تحریم و در حالی که جریان ورود سرمایه و فناوری به کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا متوقف شده است، چطور می توان با احداث مجتمع‌های پتروپالایشگاهی، به مقابله با تحریم‌ها پرداخت؟! آیا جز این است که فازهای متعدد پالایشگاه خلیج‌فارس در دوران برجام و پس از کنار رفتن تحریم‌ها تکمیل شد؟ اصولاً کدام بنگاه اقتصادی بخش خصوصی در شرایط فعلی و با وجود تحریم و مشکلات فراوان اقتصادی همچون تورم، نوسانات شدید ارزی و… توانایی ورود به مبحث احداث مجتمع پتروپالایشگاهی را دارد؟!

  • نگفتم مشتریان نفتی ایران جاسوس هستند (جهان اقتصاد)
  • پشت پرده حمله های اخیر به زنگنه؟! (اقتصاد ملی)
  • کاهش وابستگی به کاتالیست های خارجی در صنعت پتروشیمی (مناقصه مزایده)
  • فیلم های آمریکایی ها از نفتکش ها سندیتی ندارد (صبح اقتصاد)
  • شرایط سخت است اما با قدرت کار می کنیم (تجارت)
(بازدید 14,364 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx