روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 27فروردین 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور 

تهدید بازار گاز ایران در منطقه

روزنامه تعادل در خبری از واگذاری ۵ بلوک اکتشافی به شرکت‌های ایرانی خبر داد  و نوشت: چندی پیش سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت درباره برگزاری مناقصه بلوک‌های اکتشافی با شرکت‌های خارجی توضیح داده بود که با خروج امریکا از برجام امکان برگزاری مناقصه وجود نداشت. شرکت‌های E&P قابلیت توسعه بلوک‌ها را دارند. باید چهار شرکت کنسرسیوم تشکیل دهند و در یک سال آینده، سه یا چهار بلوک اکتشافی با مجریان داخلی توسعه خواهند یافت. در این راستا، اواخر سال گذشته، شاهد امضای تفاهم‌نامه مطالعات ارزیابی اکتشافی بلوک تودج بین مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و شرکت تنکو بودیم که برای نخستین‌بار یک شرکت ایرانی به حوزه مطالعه بلوک‌های اکتشافی در ایران وارد شد. بر این اساس، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت از اتمام تفاهم‌نامه مذکور خبر داد و افزود: مدت تفاهم‌نامه تمام شده است و تا حدود دو ماه آینده، قرارداد توسعه بلوک تودج توسط شرکت تنکو خواهیم داشت. هندی با تاکید بر اینکه مذاکرات با شرکت‌های (E&P) ادامه دارد، گفت: بین شرکت‌های اکتشاف و توسعه مناقصه برگزار خواهیم کرد و احتمالاً حدود پنج بلوک به آنها واگذار شود. بر اساس این گزارش، پنجم آذرماه سال ۱۳۹۴، شیوه‌نامه تعیین صلاحیت شرکت‌های اکتشاف، توسعه و تولید از میدان‌های نفت و گاز کشور از سوی بیژن زنگنه – وزیر نفت -، ابلاغ و در آن تصریح شد در شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای جدید بالادستی نفت، پیش‌بینی شده است که افزون بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های سازندگان داخلی برای تأمین تجهیزات و کالاهای مورد نیاز پروژه‌ها و نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌های پیمانکاران داخلی برای اجرای پروژه‌های نفتی و انجام عملیاتی مانند حفاری و تکمیل چاه‌ها در دریا و خشکی، از اهرم و امکان امضا و اجرای این نوع از قراردادها برای تأسیس و تقویت ظرفیت‌های مدیریتی و فناوری کشور برای اجرای پروژه‌های بزرگ نفتی در حوزه اکتشاف و تولید حداکثر بهره ممکن گرفته شود؛ از این رو تأسیس شرکت‌های E&P در بندهای متعدد شرایط و الگوی جدید قراردادهای نفتی مورد توجه و اهتمام قرار گرفت.

کره‌جنوبی در حال مذاکره با امریکا برای تمدید معافیت‌ واردات نفت از ایران

روزنامه تعادل در خبری دیگر نوشت: واردات نفتی کره‌جنوبی از ایران ۱۲درصد در ماه مارس نسبت به سال گذشته کاهش یافت این در حالی است که خرید ماهانه این کشور کماکان در بیشترین مقدار خود از زمان آغاز دوباره واردات از ایران در ماه ژانویه قرار دارد. به گزارش رویترز، کره‌جنوبی یکی از بزرگ‌ترین مشتریان آسیایی ایران به حساب می‌آید که در ماه مارس ۱.۲ میلیون تن نفت خام معادل روزانه ۲۸۴هزار و ۶۳۹ بشکه از ایران نفت وارد کرد که نسبت به ۱.۳۷ میلیون تن سال قبل کاهش داشته است.  این در حالی‌ است که این مقدار ۲۳ درصد بیشتر ازماه فوریه بود و نسبت به خرید ژانویه افزایش ۵ برابری داشت.  در سه ماهه اول سال، واردات کره‌جنوبی از ایران، ۲۹.۸ درصد کاهش یافت و به ۲.۴ میلیون تن معادل ۱۹۶ هزار و ۳۰۳ بشکه در روز رسید، در حالی که واردات از ایران طی همین زمان در سال گذشته ۳.۴۵ میلیون تن بود. کره‌جنوبی یکی از هشت کشوری است که در ماه نوامبر معافیت ۶ ماهه از امریکا گرفت و بر این اساس می‌تواند تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را بخرد که بیشتر آن شامل میعانات گازی و نفت فوق‌سبک است. طی ماه‌های نوامبر تا مارس، کره‌جنوبی بطور میانگین حدود ۱۱۷ هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کرد. معافیت‌ها در اوایل ماه می ‌پایان می‌یابد و کره‌جنوبی در حال مذاکره با امریکا برای تمدید این معافیت‌هاست.

هشدار حذف ایران از بازارهای منطقه

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان  «هشدار حذف ایران از بازارهای منطقه» نوشت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران به تازگی در گزارشی با عنوان «بررسی اجرای پروژه کریدور جنوبی گاز اروپا و اهمیت آن در بازار انرژی منطقه» نسبت به «کمرنگ شدن نقش ایران در بازار گاز منطقه و احتمالا اروپا» ابراز نگرانی کرده است. این ابراز نگرانی در ادامه پیشنهادهایی مبنی بر «گسترش تعامل و دیپلماسی انرژی با محور گاز» دارد که قابل تامل است. اما نگاهی به عملکرد کشورمان در زمینه صادرات گاز نشان می‌دهد ایران طی سال‌های گذشته نه تنها نقش‌آفرینی چندانی در بازار انرژی منطقه نداشته، بلکه برای توسعه آن نیز برنامه‌هایی جدی به اجرا نگذاشته است. به این ترتیب ابراز نگرانی در رابطه با کمرنگ شدن نقشی که متناسب با پتانسیل‌های آن تلاشی برایش نشده، به خصوص در رابطه با بازار اروپا، چندان ملموس به نظر نمی‌رسد مگر اینکه مشخص شود برنامه‌هایی منسجم و جدی برای توسعه حضور در بازار جهانی گاز وجود داشته که حالا با توسعه پروژه‌های رقیب به خطر افتاده است. با این حال نمی‌توان و نباید نسبت به آینده صادرات گاز ایران بی‌تفاوت بود.

هراس قیمت بنزین در آمریکا (اقتصاد سرآمد)

شکنندگی بازار نفت جهانی نتیجه تحریم ایران (جهان اقتصاد)

تاسیسات نفتی غرب کارون، دشت آزادگان و هور در سیلاب (صبح اقتصاد)

(بازدید 14,846 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx