روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 2 خرداد ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

شما ۶۰ میلیون دلار بابت ذخیره نفت‌ها به جیب زده‌اید!

رفتار عربستان در قبال بازار نفت

روزنامه تعادل در مطلبی که به رفتار عربستان در قبال بازار نفت اختصاص یافته بود نوشت: درست یک سال قبل، اعضای توافق اوپک پلاس در هتل ریتز کارلتون واقع در شهر جده عربستان گرد هم آمدند و خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی بازار نفت را به سمت انقباض بیشتر هدایت کرد. الفالح در ماه آوریل سال 2018، زمانی که قیمت شاخص نفتی برنت 73 دلار در هم بشکه بود گفت: ما در گذشته افزایش قیمت‌های به مراتب بیشتری، حتی دو برابر قیمت‌های حال حاضر را تجربه کرده‌ایم. یک سال پس از آن سخنان، شرایط حداقل در روبنا تغییر کرده است. الفالح در صحبت‌های این هفته خود در همان هتل پیام بسیار مشابهی را ارسال کرد مبنی بر اینکه اوپک و هم‌پیمانانش نیاز به نگه‌داشتن سطح معینی از کاهش تولید نفت جهانی دارند تا ذخایر نفت جهان را کاهش دهند. در حالی که وی از صحبت درباره قیمت‌ها اجتناب می‌کرد، یک پیام ضمنی بطور واضحی خودنمایی می‌کرد. اینکه تولید نفت می‌تواند بیشتر شود. با وجود آنکه معامله‌گران نفت در نیمه دوم سال 2019 خرید و فروش بیشتری را انجام خواهند داد، با وجود تعلیق تولید نفت ونزوئلا و ایران از یک طرف، و رشد بی‌سابقه تولید نفت شیل امریکا و عمیق‌تر شدن جنگ تجاری میان چین و امریکا از طرف دیگر، آنها این مساله را به یاد دارند که سال گذشته قیمت‌ها چطور سقوط کردند. در آن سال‌ تحت فشار روئسای جمهور کشورهای ایالات متحده و روسیه یعنی دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، خالد الفالح در مواضع نفتی خود چرخش 180 درجه‌ای ایجاد کرد. وی در آن زمان بر این باور بود که افزایش قیمت‌ها بیش از حد معمول بوده است و در ماه ژوئن در نشست بعدی اوپک، افزایش تولید را مطرح کرد. در سال جاری مقامات سعودی به صورت غیررسمی گفتند که امسال فرق می‌کند. اما بسیاری از سرمایه‌گذاران نفتی از امکان عقب‌نشینی مجدد پادشاه عربستان نسبت به ایالات متحده و روسیه نگرانند. قیمت نفت در چهار ماهه ابتدایی سال 2019 به‌شدت افزایش یافت و در ماه آوریل به بشکه‌ای 75 دلار رسید، زیرا صنعت نفت ونزوئلا تا مرز فروپاشی پیش رفته است و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای را در قبال ایران اتخاذ کرده و این تقابل‌ها از آن زمان به قوت خود باقی مانده است.

علیرضا زیباحالت منفرد : اگر اسناد و مدارکی وجود دارد حتماً می‌پذیرم

روزنامه مردمسالاری امروز گزارشی از دادگاه علیرضا زیباحالت منفرد به انتشار رساند. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: نماینده دادستان گفت: شما هیچ نفتی از طرف شرکت ایزو نفروختید؟ جمع کل کسری نفت چقدر بود؟

متهم گفت: هیچ نفتی نفروختم، تنها مورد کسری که آقای شمس و کاپیتان بجنوردی نیز به آن اشاره کردند قرارداد با شرکت گرین مالین بود که کشتی به نام هرکولس اجاره شده بود.نماینده دادستان سوال کرد: هزینه کشتی چقدر بود؟ که متهم زیبا حالت منفرد پاسخ داد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در ماه بود.نماینده دادستان گفت: قیمت اجاره‌ای که شما اعلام کردید از قیمت نرم بازار بالاتر بوده است.قاضی صلواتی از متهم سوال کرد: بابت ذخیره نفت‌ها چقدر سود بردی که وی پاسخ داد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار

 بود. در ادامه نماینده دادستان از متهم زیبا حالت منفرد سوال کرد: طبق گزارش بازرسان بانک مرکزی شما مجوزی برای فعالیت بانکی نداشتید. در ادامه جلسه قاضی صلواتی از متهم سوال کرد: شما بابت ذخیره نفت‌ها چقدر سود بردید؟ متهم زیبا حالت منفرد گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سود برده‌ام. قاضی صلواتی گفت: شما ۶۰ میلیون دلار بابت ذخیره نفت‌ها به جیب زده‌اید، به هیچ عنوان خودت را به تحریم وصل نکن، حتی وقتی در مالزی بودی از دانشجویان مقیم مالزی کلاهبرداری می‌کردی و در اظهارات شمس و بابک زنجانی به این مورد اشاره شده است. متهم پاسخ داد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سود بردم، در این زمینه اگر اسناد و مدارکی وجود دارد حتماً می‌پذیرم. همزمان با اذان ظهر قاضی صلواتی ختم رسیدگی این جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی رسیدگی به روز یکشنبه ۵ خردادماه موکول می‌شود.

قطر مبادلات تجاری با ایران را محدود کرد (ابرار اقتصادی)

ارائه گواهی صلاحیت ایمنی در مناقصات سوپاپ اطمینان پروژه های پتروشیمی (مناقصه مزایده)

منفرد 60 میلیون دلار بابت ذخیره نفت گرفته است (صبح اقتصادی)

دلار متهم ردیف اول (تفاهم)

 

(بازدید 14,252 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx