ضرورت ساخت ماشین‌های دوار در داخل – اختصاصی

بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، هشتم مهرماه) در آیین امضای قرارداد ساخت الکتروپمپ‌های طرح انتقال نفت گوره – جاسک اظهار کرد: ماشین‌های دوار را یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت به‌طور عمومی شامل توربین‌ها، کمپرسورها، پمپ‌ها، الکتروموتور دور متغیر و دور غیرمتغیر برشمرد و گفت: ما بیشترین واردات را از این اقلام داریم و باید روی ساخت ماشین‌های دوار در ایران کار کنیم.

وی به سفر کوتاه اخیر خود به تبریز و بازدید از کارخانه‌های پمپ‌ساز این استان اشاره کرد و ادامه داد: در همان بازدید علاقه‌مندی و اهتمام به کار در میان سازندگان بسیار بالا بود که این موضوع بسیار ستودنی است، آنجا هم به من گفتند که قادر به ساخت پمپ‌های درون‌چاهی هستند و من نیز این موضوع به همکارانم منتقل کردم، هر دو طرف باید این موضوع را دنبال کنند و من هم  این مسئله را پیگیری می‌کنم.

زنگنه به نشستی که به‌تازگی برای جلوگیری از سوختن گازهای مشعل طرح‌های پارس جنوبی تشکیل شده بود، افزود: فکر می‌کنم برای اجرای این طرح‌ها به ۸۰ دستگاه کمپرسور سنگین نیاز داریم که قرار شد صحبت کنیم ببینیم چه کاری می‌توان داد و درست مانند کاری که اینجا برای ساخت پمپ‌ها انجام شد، عمل کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت اولیه ساخت پمپ‌های این طرح پنج مگاوات بود و با اینکه هم‌اکنون نیز ظرفیت آن نصف شده باز هم غول بسیار عظیمی است، تصریح کرد: مسئله این است که سازندگان داخلی نمی‌توانستند پمپ ۵ مگاواتی را بسازند، دوستان هم پیشنهاد دادند که ظرفیت ساخت این پمپ‌ها را نصف کنیم تا سازندگان داخلی بتوانند از عهده انجام آن برآیند، هزینه ما هم خیلی بالا نرفت. آنجا هم قرار شد که از منظر فناورانه، تجهیزات را طوری طراحی کنند که بتوان آنها را در داخل کشور ساخت و پول زیادی در این شرایط به داخلی‌ها ارجاع شود

(بازدید 12,978 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx