روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 5 اردیبهشت 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

عربستان و امارات حیاتشان را مدیدن ایران هستند

روزنامه دنیای اقتصاد در مورد پیش بینی بازارهای جهانی نفت نوشت: بانک جهانی جدیدترین گزارش خود از چشم‌انداز بازارهای کالا را تحت عنوان «شوک‌های‌ قیمت موادغذایی؛ کانال‌ها و پیامدها» منتشر کرد. بر این اساس، قیمت‌ عمده کالاها پس از روند نزولی سال گذشته، در فصل نخست ۲۰۱۹ روندی افزایشی یافت و به سطحی بالاتر از مقدار حداقلی فصل گذشته رسید. قیمت‌های انرژی البته در کانال‌های متفاوتی حرکت کرد؛ چون از یکسو «اوپک» با کاهش تولیدات خود منجر به افزایش قیمت طلای سیاه شد و از سوی دیگر رکوردزنی صادرات شیل آمریکا اثرات منفی بر قیمت‌های گاز طبیعی و به‌طور مستقیم زغال‌سنگ برجای گذاشت. درخصوص چشم‌انداز قیمت نفت که در ۲۰۱۸ میانگین بشکه‌ای ۶۸ دلاری را تجربه کرد، «بانک جهانی» ضمن در نظر گرفتن احتمال برداشته شدن معافیت نفت ایران از تحریم‌ها، پیش‌بینی کرده است در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب روی سطوح ۶۶ و ۶۵ دلاری بایستد. با توجه به آغاز ضعیف قیمت‌های انرژی در آغاز ۲۰۱۹، «بانک جهانی» پیش‌بینی کرده است میانگین این قیمت‌ها در سال‌جاری ۴/ ۵ درصد پایین‌تر از سطوح ۲۰۱۸ قرار گیرند؛ پیش‌بینی‌ای که نسبت به گزارش ماه اکتبر کاهشی بوده است. برای قیمت‌ کالاهای غیرانرژی نیز پیش‌بینی شده است پیش از اینکه در ۲۰۲۰ مسیری رو به بهبود یابد، در ۲۰۱۹ میانگینی کمتر از سطوح سال ۲۰۱۸ را تجربه کند.

افزایش قیمت بنزین در آمریکا

روزنامه کیهان به سراغ افزایش قیمت بنزین در آمریکا رفته و نوشت: کاخ سفید روز دوشنبه بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد دونالد ترامپ تصمیم گرفته است که معافیت‌های نفتی مشتریان نفتی ایران را که در اوایل ماه مهر منقضی می‌شود، تمدید نکند. بر اساس اطلاعیه مذکور، این تصمیم برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران اتخاذ شده است تا نظام جمهوری اسلامی اصلی‌ترین منبع درآمدش را از دست دهد.آمریکا در حالی اعلام کرده معافیت‌هایی که به مشتریان نفتی ایران داده است را تمدید نمی‌کند که قیمت بنزین در برخی مناطق آمریکا بلافاصله افزایش یافت و تحلیل‌گران بازار نفت هم اعتقاد دارند این تصمیم آمریکا باعث التهاب بازار شده است.داده‌های اتحادیه خودروی آمریکا نشان می‌دهد تنها چند ساعت پس از اینکه دولت ترامپ اعلام کرد معافیت واردات نفت ایران را برای هشت واردکننده بزرگ آن تمدید نخواهد کرد، قیمت بنزین در کالیفرنیا هفت سنت جهش کرده و در برخی نقاط این ایالت به 4/70 دلار به ازای هر گالن رسیده است.در همین رابطه سیدمهدی حسینی، کارشناس نفت در گفت‌وگو با ایسنا در مورد شرایط عربستان در زمینه تولید نفت توضیح داد: طی ۳۰ سال گذشته‌ای که من مسائل نفت را دنبال کرده‌ام عربستان همیشه مدعی ظرفیت مازاد بوده است و با این ادعا در برخی مواقع بازار را تحت فشار قرار می‌دهد. این در حالی است که عربستان مایل به افزایش قیمت نفت نیست. وی افزود: باید این مسئله را در نظر داشت که طی ماه‌های گذشته عربستان برای همکاری با آمریکا و با هدف جبران خلأ نفت ایران در بازار در حداکثر توان خود تولید کرد ولی در نهایت تولید خود را به بهانه تعهد کاهش تولید اوپک کاهش داد. با این حال شواهد حاکی از آن است که ظرفیت تولید نفت در عربستان بیشتر از ۱۰ میلیون بشکه نیست زیرا با اینکه آنها روی مسئله افزایش ضریب بازیافت کار کرده‌اند اما عمر میادین آنها بالا است. این کارشناس نفت در مورد ظرفیت تولید نفت امارات نیز گفت: ظرفیت تولید امارات به قدری نیست که بتواند خلأ نفت ایران را جبران کند. حسینی ادامه داد: برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که آمریکا از عربستان تقاضا کرده میزان تولید خود را دو میلیون بشکه افزایش دهد و عربستان اعلام کرده این امکان وجود ندارد. بنابراین اینکه آمریکا در بیانیه خود ذکر کرده است که با همکاری عربستان کمبودهای احتمالی بازار را جبران خواهد کرد یک کار تبلیغاتی است.

هشدار روحانی به سعودی‌ها

 روزنامه وطن‌امروز نوشت: حسن روحانی در واکنش به تصمیم دولت آمریکا می‌گوید فروش نفت ایران به صفر نخواهد رسید. او البته واکنش تندی علیه سعودی‌ها داشت و خطاب به آنها و نیز دوستان اماراتی‌شان گفت بقای آنها مدیون تصمیمات جمهوری اسلامی ایران بوده است. هشدار روحانی به سعودی‌ها نشان می‌دهد رفتار سعودی‌ها در تداوم دشمنی با ایران و همکاری آنها با آمریکا در ماجرای تحریم نفتی ایران، برای مقامات دولت روحانی غیر قابل قبول است. بر اساس این گزارش، حسن روحانی دیروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اظهار داشت: عربستان و امارات باید بدانند که وجود و بقای‌شان در سایه تصمیم خردمندانه حکومت جمهوری اسلامی ایران است. چنانچه سران نظام اسلامی و بزرگان کشورمان و مقام معظم رهبری و مرحوم آیت‌الله هاشمی تصمیمات دقیقی را در مقطعی که صدام به کویت حمله کرد، نگرفته بودند، امروز اثری از این کشورها وجود نداشت…

تنگه تهدید (اقتصاد سرآمد)

تاثیر تصمیمات نفتی ترامپ بر اقتصاد جهان (اقتصاد ملی)

شروط مذاکره با آمریکا (جهان صنعت)

رهبر انقلاب: هرقدر لازم بدانیم نفت صادر می کنیم (کیهان)

رفتار آمریکا؛ رفتار دزد سرگردنه (تجارت)

(بازدید 15,064 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx