رفع تبعیض از یارانه بنزین و حمل‌ و نقل

تلویزیون نفت بررسی می‌کند

هوشمندسازی در پرداخت هدفمند یارانه‌ها

گفت و گو با دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم

در شرایطی که پول با سختی و از محل فروش نفت و انتشار اوراق به دست می آید، غصه اینجاست که این پول با بدترین شکل ممکن خرج می شود.
مالیات زمانی خوب شکل می گیرد که به نظام تامین اجتماعی وصل باشد. برای افرادی که دخل و خرجشان یکی است، نباید مالیات بگیریم، برای افرادی که خرجشان بیش از دخلشان است، دولت باید با سیاست های جبرانی، به آنها کمک کند.
ما در سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی داریم اما آن را هدفمند خواهیم کرد، یک میلیارد دلار با قیمت ارز آزاد به معنای ۲۵ هزار میلیارد تومان است که باید به این موضوع دقت کنیم و در بخش ریالی نیز از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان که برای یارانه می دهیم باید اولویت را بر این بگذاریم که دهک هایی که آسیب بیشتری می بینند کما اینکه برخی افراد از وضعیت ناشی از شیوع کرونا نیز آسیب دیده اند باید درست کنیم و نباید به دهک های بالا که برخوردارتر هستند یارانه بپردازیم و این جا بحث مدیریت مطرح است که باید برمبنای رویکرد هوشمندسازی بدان بپردازیم.

یارانه ها در سال آینده به هیچ وجه قطع نمی‌شود نه به صورت ارزی نه ریالی اما واقعا هدفمند می شود یعنی در جایی که باید هزینه می شود. ضمن اینکه ما یک یارانه دیگری می دهیم که باید در قالب ساختار بودجه اصلاح شود.
براساس آمارها حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد خانواده ها خودرو ندارند، ما در شرایط کنونی یارانهکه در حوزه انرژی به خودروها می دهیم فرد مستضعف یا روستایی یا افراد ساکن در شهرستان ها که فاقد خودرو هستند یا مترو و اتوبوس ندارند شرایط متفاوتی به افراد ساکن در تهران و شهرهای بزرگ دارند، یارانه حمل و نقل ندهیم اما افرادی در تهران سکونت دارند که هرکدام از افراد خانواده دارای یک خودرو هستند که با یکی از آنها به سفر می‌روند و با یکی دور دور می‌کنند و با یکی به محل کار می‌روند، دادن یارانه بیشتر به آنها به دور از عدالت است.
ما شجاعت تصمیم گیری نداریم که یارانه‌ها را عادلانه کنیم و اینطور نشود که کسی که برخوردارتر است بیشتر بهره‌مند شود و کسی که چیزی ندارد، سهمی نبرد. اصلاح ساختار بودجه به این موضوع برمی گردد.

 

(بازدید 3,570 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx