واقع بینی نا امیدی نیست(مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

گذر نفت از ملی شدن و تحریم تا سقوط به واسطه کرونا

روزنامه تعادل نوشت: قبل از آشکار شدن شیوع ویروس کرونا درشهر ووهان چین، بسیاری از کارشناسان انرژی این نظریه را مطرح کرده بودند که چین قصد دارد با نفت وارداتی از ایران و نفتی که ارزان از رقبای صادرات نفت ایران (عربستان) خریداری می‌کند شرایطی را فراهم آورد تا با استفاده از ظرفیت ذخائر استراتژیک نفت خام چین و افزایش ظرفیت پالایشی نفت خام در چین دربرابر برنامه تسلط کامل دولت ترامپ بربازار نفت وانرژی جهانی که آقای ترامپ در تاریخ 29 ژوئن سال 2017 اعلام کرد مقابله و ایستادگی کند.چگونه ؟ برنامه چین اینطوری طراحی شده بود که با عرضه فرآورده‌های نفتی به بازار روی قیمت‌های نفت خام دربازار‌های بین‌المللی تاثیرگذاری کند. به این معنی که مصرف‌کنندگان عمده نفت خام (چین بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت خام محسوب می‌شود) بازار را درشرایطی قرار بدهند و بتوانند به تولید‌کنندگان وصادرکنندگان عمده نفت خام نظیر امریکا بگویند ما فعلا خرید نفت خام نداریم و با عرضه فرآورده‌های نفتی در بازار قیمت‌ها را پایین بیاورند، مگر اینکه قیمت‌ها در سطحی تعیین شوند که برای مصرف‌کنندگان عمده قابل تحمل وقبول باشند. درنتیجه قیمت‌ها به نفع وارد‌کنندگان و خریداران عمده نفت خام کنترل و تعیین می‌شود و نه آنطوریکه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان نفت خام مد نظر دارند. طبیعی است که امریکا برای شکست دادن این برنامه چین برنامه‌ای را طراحی و اجرا کند. هدف امریکا دراین راستا به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران بود و هست. درهمین حال امریکا پیشنهاد داد که نفت خام امریکا را با شرایط خوبی به هند بفروشد تا هند دراین راستا با چین همکاری نکند.

در ادامه این مطلب می خوانیم: دنیای پسا ویروس کرونا بنظر میرسد با دنیای قبل از شیوع ویروس کرونا بسیار متفاوت باشد. انگلیس چه بخواهد وچه نخواهد بنظر میر سد در دوران پسا خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) و پسا شیوع ویروس کرونا درشرایطی قرار خواهد داشت که منافع ملی بریتانیا تغییر جدی و دگرگونی در سیاست حمایت از سیاست خارجی امریکا نه تنها درباره ایران بلکه در سایر موارد را ناگزیر است بازنگری کند. مناسبت دارد در راستای پیامی که سفیر محترم بریتانیا در تهران چندی پیش داد و با درنظر گرفتن شرایط نامعلوم بازار نفت، گاز، سرمایه و اقتصاد کلان جهانی که درگیر توفان بحران شیوع ویروس کرونا شده است، هرچه زودتر تبادل نظر‌های توسعه تجارت بین ایران و انگلیس به ویژه مرتبط با صنعت نفت و بهداشت و درمان را شروع و تعریف کنند. انگلیس می‌تواند نقش سازنده‌ای درراستای تعریف یک راهکار جهانی در لغو تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه اقتصاد و صنعت نفت ایران برنامه‌ریزی و اجرا کند. درصورت پذیرش این پیشنهاد و موفقیت انگلیس دراین راستا حافظه تاریخ با ثبت تغییر سیاست جدی لندن خاطره خوش ونوینی درباره روابط انگلیس و ایران را برای آیندگان ثبت خواهد کرد.

واقع بینی نا امیدی نیست

اعتماد هم در مطلبی نوشت: دور اتكا به «درآمدهاي نفتي» را در سال ٩٩ خط بكشيد. منظورم الف- درآمدهاي حاصل از نفت خام ناچيزي است كه ممكن است شركت نفت از راه‌هاي مختلف بتواند بفروشد. ب- بخش مهمي از درآمد حاصل از فروش فرآوده‌هاي نفتي است كه هم به جهت كاهش شديد تقاضاي جهاني در چند ماه آينده و هم سقوط قيمت نفت، عايدي‌اش با پيش بيني‌هاي بودجه، فاصله خواهد داشت. ج- درآمدهاي حاصل از فروش ميعانات گازي است كه به جهت سختي عرضه‌اش كم خواهد بود. د- و بالاخره درآمد ناشي از صادرات محصولات پتروشيمي است كه تحت تاثير كاهش تقاضا و كاهش قيمت‌هاي جهاني، نسبت به سال ٩٨، كم خواهد شد. اوضاع اقتصاد جهاني به طرز كم‌سابقه‌اي خوب نيست. تقريبا تمام رشد بورس بازار سهام امريكا در دوران ترامپ فرو ريخته و ممكن است دوره ركود تا بعد از نيمه ٢٠٢٠ هم طول بكشد.

تمرکز بر 4 گام مقابله با کرونا در پایانه های نفتی ( جهان اقتصاد )

به بهانه 29 اسفند ، نفت ملی شد ( آسیا )

 

(بازدید 1,979 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx