نفت پس از سردار

تلویزیون نفت بررسی می کند

تحلیل بازار نفت در چند هفته آینده در پی ترور سردار قاسم سلیمانی

تنها ظرف مدت یک روز پس از انتشار خبر شهادت سردار بزرگ ایران قیمت نفت و طلا در بازار جهانی بیش از ۴ درصد افزایش یافته است. بورس آمریکا تغییرات بدی را تجربه کرد.

در چند روز اخیر، بازار با التهاب جدیدی در پی حمله حشد‌الشعبی به سفارت آمریکا مواجه شده بود و چشم بازار در انتظار یک جنگ تمام‌عیار بین ایران و آمریکا بود که خود را نشان می‌داد. در پی حادثه اخیر و ترور سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، معاون حشد‌الشعبی، در فرودگاه بغداد، بازار باز هم دچار التهاب بیشتری شد و با این تغییرات ژئوپلیتیک در بازار نفت، بیش از چهار درصد قیمت نفت در سطح جهان افزایش یافت و قیمت نفت برنت تا ۶۹.۴۱ دلار هم رسیده بود

تحلیلگران بازار پیش‌بینی افزایش سه تا پنج‌دلاری را در این حادثه داشته‌اند و معتقدند قیمت‌ها بین ۶۵ تا ۷۰ دلار در یک هفته آتی در نوسان خواهد بود و اگر با ریسک ژئوپلیتیک پایدار روبه‌رو باشیم، روند کاهشی به خود می‌گیرد. البته آن‌ها معتقدند این ارقام اگر اتفاق ویژه‌ای رخ دهد، قطعا بازار را با التهاب بیشتری روبه‌رو خواهد کرد.

اما تهدید‌هایی که ایران برای تلافی بیان کرده، همچنان ریسک ژئوپلیتیک را حفظ خواهد کرد و قیمت نفت را بالا نگه خواهد داشت و اگر اتفاق جدیدتری رخ دهد، قطعا با افزایش بیشتر قیمت نفت نیز مواجه خواهیم بود؛ البته این بستگی به آن دارد که آن اتفاق چه باشد؛ اگر یک حمله کوچک به مواضع آمریکا باشد، قیمت کمتر متأثر می‌شود؛ اما اگر اتفاق بزرگ‌تری رخ دهد، شاهد افزایش بیشتر قیمت خواهیم بود. بنابراین به نظر من، باید قیمت نفت را بین محدوده ۶۵ تا ۷۰ دلار در یک هفته آینده در نظر داشته باشیم.

و اما اثر این اتفاقات روی فروش نفت ایران
میزان فروش نفت ایران و خریداران آن، خارج از یک بازار نرمال است. نفت ایران اکنون با تخفیف به خریداران خاصی فروخته می‌شود و بعید می‌دانم خیلی دستخوش تغییر در تحولات بازار نفت باشد. حداقل این را درباره حجم فروش نفت ایران می‌توان ادعا کرد، البته قیمت آن قطعا متأثر از اتفاقات اخیر خواهد بود و با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد شد.

 

(بازدید 7,851 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx