مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲8 شهریور ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

ادامه جنگ یمن در بازار نفت

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: بازار نفت پس از حملات پهپادی ارتش یمن به تأسیسات نفتی عربستان، در لبه پرتگاه حرکت می‌کند. هر روز با یک سیگنال از ریاض و واشنگتن، قیمت‌ها چند دلار بالا و پایین می‌رود و در همین حال تحلیلگران به دنبال پاسخ یک سؤال جدی در میان اخبار و آمار می‌گردند: «چه اتفاقاتی در انتظار بازار جهانی نفت خام است؟».شرایط به گونه‌ای است که بازسازی تأسیسات نفتی سعودی و رفع آسیب‌های ناشی از حملات اخیر، اگرچه هزینه بر و زمان بر است، اما به عقیده فعالان بازار بخش آسان اتفاقات اخیر محسوب می‌شوند. مسأله اصلی تهدیدهای بعدی و نگرانی‌های ناشی از سیاسی شدن بازار نفت است.ایران با وجود آنکه تحت شدیدترین تحریم‌های نفتی امریکایی قرار گرفته، اما بارها نسبت به این موضوع هشدار داده است. در این رابطه، روز گذشته وزیر نفت بار دیگر تأکید کرد که نفت سلاح نیست و نباید از آن به عنوان سلاح استفاده کرد.بیژن زنگنه می‌گوید که نفت کالایی عمومی و مورد نیاز تمام بشریت است؛ لذا باید اجازه داد که آزادانه در بازارها جریان داشته باشد.این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به نگرانی‌های اخیر امریکا در مورد عرضه نفت به بازار، ادامه می‌دهد: «امنیت عرضه موضوعی است که همواره از سوی ایران مطرح شده و حرف ما این است که برای امنیت عرضه و برای منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده نباید از نفت به عنوان سلاح استفاده کرد.»

ایران در ادامه نوشت: عبدالعزیز بن سلمان، وزیر جدید انرژی عربستان سعودی شب سه‌شنبه نشستی خبری در جده برگزار کرد و پیام‌هایی را که می‌خواست به بازار مخابره کند، در این نشست رسانه‌ای به زبان آورد. برادر ناتنی محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی که حضورش در مقام وزارت انرژی نشان دهنده حرکت ریاض در بازار نفت به سمت سیاست است تا اقتصاد، می‌گوید: «عملیات خرابکارانه» علیه آرامکو تحت پوشش شرکت‌های بیمه نیستند، زیرا «اقدامی جنگی» محسوب می‌شوند.اگرچه این حمله «دفاع مشروع مردم یمن» خوانده می‌شود اما حضور عربستان و متحدانش در مسائل سیاسی دنیا و جنگ‌های خاورمیانه، بازار نفت را نگران کرده است، چراکه همواره عربستان نقش سوپاپ اطمینان بازار نفت را داشته و اکنون جنگ‌های این کشور نقش آن را در بازار خدشه‌دار خواهد کرد.از این‌رو می‌توان گفت که جنگ عربستان در یمن وارد بازار نفت شده است. این موضوع در کنار تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران، بازار نفت را به هراس انداخته است.

مطالبات بازار نفت از عربستان

تعادل در گزارشی نوشت : پس از ثبت رکورد تاریخی افزایش قیمت نفت در یک روز کاری به دنبال حملات پهپادی به تاسیسات آرامکو، معامله‌گران انتظار می‌کشیدند تا با اعلام مقام‌های سعودی مشخص شود دامنه خسارت‌ها چقدر بوده است و بازار باید منتظر چه مدت زمانی برای بازگشت این کشور به سطح پیشین تولید نفت خود باشد. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانس خبری سه‌شنبه شب به انتظارات پایان داد و خبر جبران نیمی از تولید متوقف شده آرامکو در دو روز گذشته را اعلام کرد. وی همچنین گفت که تا دو هفته دیگر وضع تولید نفت آرامکو به روال سابق باز خواهد گشت.واکنش بازار نفت سقوط 6 درصدی قیمت‌ها در همان سه‌شنبه شب بود که دیروز نیز این روند با سرعت کمی ادامه پیدا کرد، اما حساسیت بازار به اوضاع اضطراری نفت شیل در نیجریه باعث شد که کاهش بهای نفت خام برنت در حدود 0.5 درصد متوقف شده و قیمت‌ها همچنان روی کمی بیشتر از 64 دلار در هر بشکه بایستد. این رقم همچنان نزدیک به 4 دلار بالاتر از سطح قبل از حملات است. بسیاری اعتقاد دارند به این دلیل که هنوز هیچ گزارش مستدلی از آنچه به دنبال حملات رخ داده منتشر نشده بازار نفت نیز هنوز نتوانسته است به اظهارات چه در مورد حذف 5.7 میلیون بشکه توان صادراتی چه در مورد بازگشت به سرعت آن اطمینان کند.قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه پس از آنکه وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد این کشور ظرفیت تولید نفت از دست رفته را تا پایان سپتامبر احیا خواهد کرد، به روند کاهشی روز گذشته ادامه داد. ….

در ادامه این گزارش آمده: عربستان سعودی درصدد آرام کردن بازارها برآمد و روز سه شنبه اعلام کرد تولیدش تا پایان ماه جاری بطور کامل احیا خواهد شد. به گزارش ایسنا، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در جده اعلام کرد میانگین تولید نفت در سپتامبر و اکتبر ۹.۸۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود و این کشور عرضه کافی نفت به مشتریانش در ماه میلادی جاری را تضمین خواهد کرد.

  • راه فرار از چرخه مخرب نفتی ( دنیای اقتصاد )
  • بژن زنگنه : نفت را می فروشیم ولی نه راحت! ( صبح اقتصاد )
  • نفت در انتظار انفجار دوم ( آفتاب اقتصادی )
  • اکتشاف نفت در برزیل جذاب شد ( جهان صنعت )
  • دست از تلاش برای فروش نفت بر نمی داریم ( اقتصاد ملی )
  • چه کسی آرامکو را بمب باران کرد ؟ (تجارت)
  • معامله 1 میلیارد و 70 هزار بشکه نفت  در بورس انرژی ( تفاهم )
  • امضای 8 قرارداد نفتی پس از تعیین تکلیف مناقصه ( مناقصه و مزایده )
(بازدید 13,523 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx