مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲8 مرداد ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

مردم به کارت جایگاه عادت کرده‌اند

روزنامه ایران در گزارشی نوشته است: استفاده از کارت سوخت شخصی برای بنزین از 22 مردادماه اجباری شده است اما هنوز 95 درصد سوخت گیری‌ها با کارت جایگاه انجام می‌شود. آمارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که طی یک هفته از اجرای طرح الزامی‌شدن استفاده از کارت سوخت شخصی، فقط 5 تا 6 درصد سوخت گیری‌ها با کارت شخصی انجام می‌شود. پیش از اجرای این طرح حدود یک تا دو درصد سوختگیری‌ها با کارت شخصی انجام می شد. علت این ناکامی نیز عرضه بدون محدودیت بنزین در جایگاه هاست. اجباری شدن استفاده از کارت سوخت، آن هم بدون محدودیت، پشتوانه‌ای برای اجرا ندارد و مردم نیز چندان به کارت سوخت شخصی روی خوش نشان نمی‌دهند. به هر حال این تصمیمی است که در میان سران قوا گرفته شده و قرار است به مرور سازوکارهایی برای آن طراحی شود.

نفت، مصدق و توهم پیروزی حقوقی

فرهیختگان  در گزارشی نوشته است: به دنبال ملی شدن صنعت نفت ایران انگلستان به‌انحای مختلف در صدد تسلیم دولت ایران به خواسته‌های خود و اعاده وضع سابق برآمد. دادگاه لاهه با صدور دستوری موقت از طرفین خواست تا صدور رای نهایی از هر اقدامی که به حقوق طرف دیگر لطمه وارد می‌کند پرهیز کنند. دولت ایران که صلاحیت دیوان را در این دعوا قبول نداشت، این رای را اجرا نکرد. در نتیجه انگلستان در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۱۹۵۱ علیه ایران به شورای امنیت شکایت برد. مصدق که از موافقت آمریکا با صلاحیت شورا به مساله گله‌مند بود به نیویورک رفت و پیش از حضور در جلسات شورای امنیت با مقامات آمریکایی گفت وگوهای کرد که ثمره‌ای نداشت. شورای امنیت نهایتا با رای موافق اکثریت، مساله را تا هنگام تصمیم‌گیری دیوان دادگستری مسکوت گذاشت.

این گزارش می افزاید: پیروزی حقوقی ایران در پرونده نفت به این معنا نیست که انگلستان به‌لحاظ حقوقی ملزم شده باشد تا حق ایران از مساله نفت را ادا کند یا آنکه نهضت نفت با این رای حقوقی به نتیجه رسیده باشد. این پیروزی حقوقی، صرفا عبارت بود از «رای دیوان بین‌المللی دادگستری به عدم صلاحیت خود در داوری میان ایران و انگلستان در مساله نفت». با ملی شدن صنعت نفت، درآمد اندک ایران از نفت هم قطع شده بود و مصدق برای تأمین بودجه برنامه‌ای جدی نداشت مگر درخواست استقراض از دولت ایالات متحده، یعنی دولت‌های ترومن و پس از آن ایزنهاور. مشخصا این تقاضا علی‌رغم نامه‌نگاری‌ها و تمارض مصدق در سفر به آمریکا، به نتیجه نرسید، بلکه دولت ایالات متحده در طرح کودتا با انگلستان همکار شد مسئله‌ای که اشتباه فهمیده شد از طرح بحث نفت در مجلس تا اعلام ملی شدن صنعت نفت مساله نفت یک مبارزه تمام‌عیار بود که البته هم در میدان سیاست و هم در میدان افکار عمومی و جراید و نیز در حیطه وظیفه و تکلیف مذهبی و حتی مبارزه اقتصادی جریان داشت. دولت مصدق اما این مبارزه تمام‌عیار را به نزاعی صرفا سیاسی-حقوقی بدل کرد و سایر حوزه‌های مبارزه را از نظر دور داشت کارتا آنجا پیش رفت که مصدق حتی با همراهان نهضت نیز به مواجهه سیاسی و حقوقی مشغول شد و درخواست اختیارات از مجلس، همه‌پرسی انحلال مجلس، برقراری حکومت نظامی در 24 ماه از 28 ماه دولت او و پنهان‌کاری‌ها در مسائل مختلف مثل چاپ اسکناس بی‌پشتوانه ازاین دست اقدامات بودند در حالی‌که اگر مساله برای مصدق نیز در تمامیت خود مطرح می‌شد، شاید چنین شکستی به بار نمی‌آمد.

تحلیل گزارش اخیر اوپک

روزنامه “تعادل” نیز نوشته است: وضعیت مبهم و نه‌چندان خوشبینانه اقتصاد جهانی که به واسطه اقدامات ایالات متحده امریکا علیه کشورهای دیگر؛ به خصوص چین به وجود آمده، سایه خود را بر صنعت نفت جهان نیز گسترانیده است و گزارش ماه اوت اوپک موید آن است. در این گزارش نیز همانند گزارش‌های چند ماه اخیر، آمارها و پیش‌بینی‌ها در جهت کاهش چشم‌انداز رشد اقتصادی کشورها و در نتیجه کاهش تقاضای نفت برای سال‌های 2019 و 2020 اصلاح شده‌اند و روند عرضه نفت خام نیز به سمت کاهش سهم اوپک از بازار حرکت می‌کند. نهایتا  کاهش رشد تقاضای جهانی نفت فشار به طرف عرضه این حامل انرژی را بیشتر می‌کند.

  • ارایه برنامه های جدید کارت سوخت در هفته آینده ( جهان اقتصاد )
  • ارایه برنامه های جدید کارت سوخت در هفته آینده ( اقتصاد ملی )

 

 

(بازدید 13,499 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx