مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲4 مرداد ۱۳۹۸

یارانه بنزین

روزنامه تعادل اقدام به انتشار گزارشی از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی کرده که موضوع آن یارانه بنزین است. در این گزارش آمده: تجربه سهمیه‌بندی بنزین و هدفمندسازی یارانه‌ها، گرچه در کوتاه‌مدت باعث کاهش مصرف بنزین شد ولی در بلندمدت با کاستی‌هایی که داشت نتوانست به اهداف خود برسد. هدف سهمیه‌بندی یارانه‌ها، کاهش مصرف و قاچاق بنزین بیان شده بود اما اولأ با افزایش تورم اقتصادی ایران و ثابت ماندن قیمت بنزین، عملأ اختلافی عمده بین قیمت واقعی و قیمت اسمی ایجاد شد که باعث افزایش مصرف بنزین شد و ثانیأ در مساله قاچاق بنزین، گرچه در کوتاه‌مدت مانع این امر شد ولی در بلندمدت با تشکیل بازار کارت سوخت دوباره قاچاق این محصول افزایش یافت.

در بخش دیگری از این گزارش اما آمده: واقعی‌سازی قیمت بنزین در کشوری که تورم آن چندین برابر تورم جهانی است واقع‌بینانه نیست….گرچه با سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در دوران اجرای هدفمندی یارانه‌ها مصرف آن به صورت کوتاه‌مدت کاهش پیدا کرد، ولی با تورم ایجاد شده و ثابت ماندن قیمت بنزین، مجددأ اختلاف قیمت داخلی و جهانی بنزین بیشتر شده و باعث افزایش مصرف و قاچاق بنزین شده است. با توجه به اینکه طرح آزادسازی قیمت بنزین نیز با شرایط اقتصادی ایران به یک‌باره شدنی نیست و تبعات اقتصادی و اجتماعی بالایی دارد، باید طرح جامعی را در این مورد ارایه کرد که بتوان برای همیشه مساله قیمت‌گذاری و پرداخت یارانه بنزین را بطور کامل حل کرد. طرح ارز بنزین این ویژگی را دارد و می‌تواند به عنوان بهترین جایگزین اجرا شود و با سهیم کردن مردم در سود افزایش قیمت بنزین از تبعات آن بکاهد.

آمریکا نیازی به نفت خاورمیانه ندارد

ایران در گزارشی نوشت: تولید نفت شیل از هفت حوزه عمده تولید نفت شیل امریکا در ماه سپتامبر امسال با 850 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. پیش‌بینی این اداره نشان می‌دهد بیشترین رشد تولید در حوزه پرمین در ایالت تگزاس امریکاست که تولید آن با 75 هزار بشکه افزایش به 4 میلیون و 420 هزار بشکه در روز خواهد رسید.اگرچه آمارها از تولید بیش از 13 میلیون بشکه نفت خام حکایت دارد اما عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ایران می‌گوید که با احتساب میعانات گازی این کشور اکنون بیش از 16 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند و شاگرد اول بازار نفت است. به واسطه همین بشکه‌های نفتی هم که در امریکا تولید می‌شود، این کشور تأثیرگذارترین تولید‌کننده است و به نظر نمی‌رسد که این جایگاه را هم در سال‌های آتی از دست بدهد.مرتضی بهروزی فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ادامه می‌دهد: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که تولید نفت خام و میعانات گازی امریکا در سال‌های آتی از مرز 18 میلیون بشکه در روز نیز عبور خواهد کرد. وضعیت تولید نفت و گاز غیرمتعارف در امریکا به‌گونه‌ای است که امروزه حتی در قیمت 30 دلار برای هربشکه نیز تولید نفت بسیاری از چاه‌ها منطقی است. اما اگر قیمت‌ها برای مدتی نوسان داشته باشد، بازهم این کشور از برنامه‌های تولید خود صرف نظر نخواهد کرد. چرا که استراتژی امریکا حفظ جایگاه و حتی تقویت آن در آینده‌ای نزدیک است. این استرتژی جدید نیست. 40 سال است که امریکا برای این برنامه در حال برنامه‌ریزی است و در 10 سال اخیر این برنامه بلند مدت به بار نشسته است.»

در بخش دیگری از این گزاش آمده:امریکا به طور بالفعل بزرگترین تولیدکننده نفت دنیاست. بعد از امریکا روسیه با بیش از 11 میلیون بشکه در روز و عربستان با حدود 10 میلیون بشکه در روز بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام هستند. کارشناسان بر این باورند که این رتبه‌بندی در سال‌های آتی و حداقل در 10 سال آتی نیز تغییر نخواهد کرد.

کاهش قیمت نفت در پی رشد ذخایر آمریکا ( صبح اقتصاد )

دوئل نفتی ( جهان صنعت )

اقتصاد آسیب پذیر نفتی (‌آسیا )

پاسخ تمسخر آمیز زنگنه به ادعای ترامپ (‌ اقتصاد ملی )

جلوگیری از خروج 200 میلیون یورو ارز در یک پروژه نفتی ( مناقصه و مزایده )

(بازدید 13,353 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx