مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲3 مرداد ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

احتمال آزادی نفتکش گریس – ۱

در صفحه اول روزنامه های اعتماد و اطلاعات و تجارت بازتاب یافته اما روزنامه های “ابتکار” و “جوان” در گزارشهای متفاوتی به این موضوع پرداخته اند. ابتکار در صفحه اول خود عکسی از نفتکش گریس منتشر کرده و با طرح این پرسش که آیا لندن به دنبال رفع توقیف نفتکش گریس – ۱  است، در گزارشی با عنوان “ضد و نقیض های یک جدال دریایی” به بررسی خبرهای ضد و نقیضی که درباره رفع توقیف و همچنین مقصد احتمالی این نفتکش در جبل الطارق رسانه ای شده پرداخته است.

اقدام لندن در جهت توقیف نفتکش گریس – ۱

در گزارش ابتکار آمده است: هر چند اقدام لندن در جهت توقیف نفتکش گریس – ۱ بر خلاف قوانین و مقرارت بین‌المللی و در شرایط حساسی صورت گرفته است، اما با توجه به تحولات جاری در منطقه و نیز پیوند خوردن این مسائل با توافق هسته‌ای، لندن احتمالاً با رفع توقیف گریس – ۱ ، در نظر داشته باشد که مقداری از بار تنش‌های کنونی بکاهد. هر چند آنها اکنون به ائتلاف دریایی مدنظر آمریکا پیوسته‌اند، اما در طول روزهای گذشته به مراتب اعلام کرده‌اند که موضوع دریایی با قضیه برجام دو مسئله متفاوت است و لندن خواستار حفظ توافق هسته‌ای است. این امر زمانی اهمیت می‌یابد که جان بولتون در سفر خود به لندن، محور دیدارهایش با مقامات انگلیسی را ایران اعلام کرده بود، اما روز گذشته به صراحت گفت که مسئله مذاکرات آمریکا و انگلیس بر سر ایران به تعویق خواهد افتاد، زیرا انگلستان تا مهر ماه امسال به شدت درگیر تعیین تکلیف بریگزیت است. به همین دلیل سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه که می‌دانند در شرایط کنونی از بین رفتن کامل برجام آن را به سمت مسیرهای سخت افزاری سوق خواهد داد، در تلاش هستند تا در میانه تصمیم ایران برای ورود به گام سوم هسته‌ای، علاوه بر دادن پالس‌های موافق نظیر تاکید بر حفظ برجام، احداث کانال 15 میلیارد یورویی با فرانسه و نیز آزادسازی احتمالی نفتکش گریس – ۱ ، حداقل با واشنگتن بر سر اعطای برخی معافیت‌های نفتی ایران به توافق برسند.

“اقتدار در تنگه، رهایی در جبل‌الطارق”

اما “جوان” در گزارشی نوشت: لندن در چهلمین روز توقیف نفتکش حامل سوخت ایران در جبل‌الطارق، سیگنال‌های سیاسی متفاوت از قبل مخابره می‌کند. اولین ساعات بامداد دیروز بود که مؤسسه رهگیری خطوط کشتیرانی «تنکر تراکرز» از ارسال سیگنال تغییر مقصد نفتکش توقیف شده ایرانی به سمت مراکش خبر داد، گزارشی که ابتدا با تردید‌هایی روبه‌رو شد، اما موضع‌گیری معاون سازمان بنادر و کشتیرانی ایران نشان داد که سیگنال‌های ارسالی نفتکش گریس -۱ با سیگنال‌های سیاسی که از لندن و تنگه جبل‌الطارق ارسال می‌شود، همخوان است. جلیل اسلامی، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران، از علاقه بریتانیا برای آزادسازی کشتی ایران خبر داده و گفته که «اسنادی بین دو کشور مبادله شده که به آزادسازی این کشتی کمک می‌کند.» اسلامی به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرده، ولی تأکید کرده که با توجه به رایزنی‌های دولت جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی می‌کند در آینده بسیار نزدیک نفتکش «گریس» با پرچم ایران به فعالیت خود در آب‌های بین‌المللی ادامه دهد. سخنان این مقام ایرانی که صبح دیروز ابراز شد، گمانه‌زنی‌ها درباره آزادی نفتکش ایرانی را بیشتر کرد تا جایی که یک مقام وزارت امور خارجه انگلیس با گفتن اینکه انجام تحقیقات درباره نفتکش گریس‌-۱ «بر عهده دولت محلی جبل‌الطارق است و مقامات منطقه جبل‌الطارق باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنند» اولین سیگنال‌های تغییر مسیر لندن در بحران نفتکش‌ها را به جهان خارج مخابره کرد. دولت محلی جبل‌الطارق در واکنش به خبر‌های منتشر شده، ضمن اینکه گفته تلاش می‌کند تنش‌های ناشی از توقیف نفتکش ایرانی گریس – ۱ را برطرف کند، تأکید کرده که دستور توقیف این نفتکش ایرانی شنبه آینده منقضی می‌شود. هرچند دولت محلی جبل‌الطارق درباره تمدید یا عدم تمدید حکم صادر شده اظهار‌نظری نکرده، ولی شواهد و قرائن حاکی از آزادی نفتکش گریس ۱ طی روز‌های آینده است.

جوان می افزاید: آزادی نفتکش حامل سوخت ایران در شرایطی انجام می‌شود که دولت لندن تاکنون با استناد به تحریم‌های اتحادیه اروپایی علیه سوریه، توقیف نفتکش ایرانی را قانونی اعلام می‌کرد. با این حال، ناظران می‌گویند که هزینه‌های ادامه توقیف نفتکش ایرانی برای انگلیسی‌ها در حال افزایش است، به خصوص که ایران با فاصله کوتاهی بعد از توقیف گریس-۱ نفتکش امپرو را توقیف کرد. از این گذشته دولت بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید بریتانیا که با چالش بزرگی مانند برگزیت دست و پنجه نرم می‌کند، به دنبال این است تا با حل مشکل توقیف نفتکش امپرو به سایر مشکلات داخلی از جمله مسئله برگزیت بپردازد.

  • قرار بازداشت گریس پایان یافت ( تعادل )
  • مبادله اسناد با انگلیس برای آزادسازی نفتکش ایران ( صبح اقتصاد )
  • کارت سوخت اولین گام برای جلوگیری از قاچاق ( آفتاب اقتصادی )
  • تغییر بسته بندی برای صادرات غیر قانونی محصولات پترو شیمی ( جهان اقتصاد )
  • اولین گام کنترل مصرف سوخت برداشته شد ( فرصت امروز )
  • واردات بنزین از آذر 97 قطع شد ( هدف و اقتصاد )‌
  • لزوم همکاری با همسایگان برای توسعه میادین مشترک نفتی ( اسکناس )
  • رفع توقیف از گریس 1 ( تجارت )
  • نفتکش ایرانی به زودی آزاد می شود ( خریدار )
  • گریس آزاد می شود ( شروع )
  • فضا برای سرمایه گذاری در ساخت مینی پالایشگاه ها فراهم می شود ( مناقصه و مزایده )
(بازدید 13,439 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx