مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲2 مرداد ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

کارنامه صادرات نفت ایران

روزنامه مردمسالاری نوشت: مدت‌ها است که هیچ آمار رسمی در مورد میزان تولید و صادرات نفت ایران منتشر نمی‌شود و این آمار بین مسئولان وزارت نفت و مقامات دولتی در کشور، جنبه محرمانه پیدا کرده است. با این حال، تعدادی از موسسات بین‌المللی مرتباً وضعیت تولید و صادرات نفت ایران را رصد می‌کنند و آمارهایی غیررسمی در این مورد منتشر می‌شود.در کنار آمار این موسسات بین‌المللی، با رجوع به تغییراتی که در بودجه سال ۹۸ ایجاد شده است، می‌توان به نمایی ازمیزان صادرات نفت ایران پی برد.آژانس بین‌المللی انرژی گفته است که تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی (ماه ژوئیه) به کمترین میزان از اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی تاکنون رسیده است. این نهاد بین‌المللی عنوان کرده که در ماه ژوئیه تولید نفت ایران، ۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه ژوئن کاهش یافته و به ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه در روز رسیده است.آژانس بین المللی انرژی همچین میزان صادرات نفت ایراندر ماه گذشته میلادی را ۴۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده است. طبق برآورد این نهاد که مقر آن در پاریس است، تنها در ماه ژوئیه صادرات نفت ایران، ۱۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده:گرچه دولت آمار رسمی صادرات نفت را منتشر نمی‌کند اما این تغییر اساسی در بودجه سال جاری نشان می‌دهد که صادرات نفت، پس از اعمال سیاست خصمانه و ضدانسانی دولت ترامپ در اردیبهشت سال جاری، کاهش بسیار شدیدی یافته است.حتی میزان صادرات نفت، که ملاک درآمدهای نفتی دولت در سال جاری قرار گرفته، کمتر از برآورد آژانس بین‌المللی انرژی از صادرات نفت ایران در شرایط فعلی است.با این وضع صادرات نفت، دولت باید کم کم به فکر راهکارهایی باشد که وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را به شدت کاهش دهد. محدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، امروز گفته است: با توجه به اینکه در شرایط سخت تحریمی، بخش قابل توجهی از منابع بودجه را از دست خواهیم داد، ضرورت دارد که اصلاح ساختار بودجه را به سمتی سوق دهیم که میزان اتکای مستقیم به منابع نفتی به تدریج به صفر برسد.باید دید آیا دولت می‌تواند با تغییر ساختار بودجه،تبعاتکاهش شدید صادرات نفت را تقلیل دهد یا خیر.

آیا نفت از آیفون سوده ده تر است؟

تعادل در مطلبی نوشت: در ایران گاه و بیگاه مسوولان یا مردم از اینکه «نفت خام» با تاکید روی کلمه «خام» انگار که چیزی بی‌ارزش است تولید و صادر می‌شود گلایه می‌کنند، می‌شود رد پای این طرز فکر که نفت همین‌طور زیر پا می‌جوشد و بالا می‌آید و زحمت چندانی هم لازم ندارد در میان افکار عمومی دید. اما آیا واقعا در دنیایی که درآمد یک شرکت تولید‌کننده نفت «خام» از شرکتی که تولیدات پیشرفته و آن‌چنانی‌اش با علامت سیب گازخورده تمام جهان را در نوردیده بیشتر است، صادرات نفت خام و تمرکز بر آن چیز عجیبی به شمار می‌رود و تولید نفت خام خیلی ساده؟ دیروز خبری منتشر شد که شرکت نفتی آرامکو به خاطر کاهش قیمت نفت درنیمه اول سال 2019 میلادی، 12 درصد از درآمدش را از دست داده، خب احتمالا این به ذهن‌تان می‌رسد که این خبر نشان می‌دهد چقدر اتکا به نفت برای کسب درآمد اشتباه است که به خاطر افت قیمت درآمد اینچنین قابل توجه پایین بیاید، اما اگر ادامه خبر را بخوانید احتمالا نظرتان تغییر می‌کند چرا که با همین تفاسیر آرامکو باز هم درآمد خالصی بیشتر از اپل داشته و سودده‌ترین شرکت دنیا به حساب می‌آید؛ شرکتی که صاحب بزرگ‌ترین میدان نفتی دنیا یعنی میدان «غوار» است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده:  تا سال‌های سال، یعنی در واقع تا همین چند ماه پیش کسی به صورت رسمی نمی‌دانست «نگین پادشاهی» چقدر پول در می‌آورد؟ برآوردها این طرف و آن طرف منتشر می‌شد اما به خاطر فضای شدیدا بسته اطلاع‌رسانی در عربستان سعودی درآمد دقیق آرامکو مشخص نبود. در راستای اهداف بلندپروازانه محمد بن سلمان برای عرضه عمومی آرامکو اما، آوریل 2019 برای نخستین‌بار اعلام شد که در سال 2018 شرکت آرامکو درآمد 111 میلیارد دلاری داشته است، این البته «درآمد» و نه «درآمد خالص» آرامکو بود اما نشان می‌داد قدرترین کمپانی بعد از آرامکو کیلومترها در درآمد با آن فاصله دارد؛ درآمد کلی اپل در همین سال 59.5 میلیارد دلار بود.

  • کاهش تهدید پذیری کشور با توسعه صنعت پترو شیمی ( صمت‌)
  • دو پتروشیمی در صف عرضه اولیه در بورس ( صبح اقتصاد )‌
  • ادامه روند کاهش قیمت نفت به دلیل جنگ تجاری ( عصر اقتصاد )
  • پول نفت را خوب مدیریت نکرده ایم ( آفتاب اقتصادی )
  • بنزین از امروز با کارت سوخت ( اقتصاد برتر )
  • بخشی از درآمد های جایگزین نفت در بودجه تصویب شد ( جهان اقتصاد )
  • آمادگی جایگاه ها برای اجرای طرح کارت سوخت ( تجارت )
    صدور کارت سوخت المثنی فقط از طریق پلیس + 10 (‌ تفاهم )
  • صادرات غیر نفتی محور عبور از دوران تحریم ( ثروت )
  • تفاوت epc  سازمان برنامه و بودجه با صنعت نفت ( مناقصه و مزایده )
(بازدید 13,476 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx