تصمیم‌گیری درباره قرارداد فاز ۱۱ در دستور کار سران سه قوه است

چهره های این ویدئو

تحقق صادرات در گرو موفقیت در بازار داخلی است

«محدود بودن شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار داخلی آنها را محکوم به فنا می‌کند و باید به بازار صادراتی وصل شوند». این جمله‌ای است که از سوی مجری گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد و وزیر نفت در پاسخ به آن در خصوص برنامه وزارت نفت در این باره، اظهار کرد: هیچ صادراتی نمی‌تواند بدون مرجع مصرف داخلی اتفاق بیفتد و هر خارجی که می‌خواهد وارد بازار محصولات تولید داخلی شود می‌پرسد که چه کسی این محصول را از شرکت تولیدکننده خریداری کرده است؟ تا زمانی که یک مصرف‌کننده  رضایت خود را اعلام نکند آن محصول صادر نمی‌شود.

وی افزود: بزرگ‌ترین کاری که ما انجام دادیم باز کردن بازار داخلی به روی این تولیدکنندگان بوده است تا بتوانند محصولاتشان را در بازار داخلی بفروشند، کیفیت را بالا ببرند و اشکالات خود را برطرف کنند و آن زمان است که می‌توانند به سوی صادرات حرکت کنند.

زنگنه از راه‌اندازی نمایشگاه دائمی محصولات و تجهیزات ساخت ایران خبر داد و اظهار کرد: قرار است یک نمایشگاه دائمی برای کالاهایمان در منطقه ری ایجاد کنیم که اگر از خارج کشور به‌ویژه کشورهای همسایه به ایران آمدند بتوانند محصولات ایرانی را ببینند.

وی ادامه داد: البته نقصی هم وجود دارد که در حال جبران آن هستیم؛ اکنون تایید استاندارد  (API) به کالاهای ایرانی تعلق نمی‌گیرد، بنابراین ما انجمن نفت ایران را راه‌اندازی کردیم تا در زمان تحریم بتواند جایگزین شود و تا حدودی این خلأ را پر کنیم، اکنون کسی که متقاضی خرید باشد با مشکل استاندارد روبه‌رو است، اما سیستم بازرگانی ما باید روی این موضوع کار کند و ما نیز کمک کنیم.

به گفته وزیر نفت، اکنون بیشتر پیمانکاران در عراق، از اروپا و آمریکا هستند که به دلایل یادشده، به سختی از ایران تجهیزات و کالا می‌گیرند، اما هنگامی که موضوع تعمیرات و بازسازی با هزینه عراقی‌ها مطرح می‌شود ایران می‌تواند تجهیزات ساخت خود را صادر کند و به آنها بفروشد تا عراق در تعمیرات از آنها استفاده کند، کمااینکه اکنون نیز این کار را آغاز کرده است.

راه‌اندازی ۲۷ فاز پارس جنوبی کاری فوق‌العاده است

مقایسه قراردادها در میدان‌های آزادگان جنوبی و طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، از دیگر مسائل مطرح شده ازسوی وزیر نفت در گفت‌وگوی ویژه خبری شامگاه یکشنبه بود که بر مبنای حضور پیمانکاران خارجی در طرح توسعه فاز ۱۱ و حضور پیمانکاران ایرانی در میدان آزادگان جنوبی پیش رفت.

زنگنه در این باره توضیح داد: برای توسعه آزادگان جنوبی شرکتی نیامد، وگرنه قرارداد آن را هم امضا می‌کردیم، زیرا معتقد نیستم که اکنون برداشت بهینه از آزادگان جنوبی انجام می‌دهیم، ما ۲۷ فاز پارس جنوبی را اجرا کردیم در حالی که آن زمان پولی نداشتیم به خودمان بدهیم.

وی ادامه داد: در اینجا دو موضوع مطرح است، نخست آنکه ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری فاز ۱۱ پارس جنوبی لازم است، افزون بر این ما توانایی فنی لازم برای حفظ فشار گاز مخزن را نداریم. هنوز یک مورد در ایران و منطقه اجرا نشده که وقتی فشار گاز در مخزن کاسته می‌شود کاری کنیم که فشار گاز سر چاه نیفتد و بتوانیم تولید را با همان مقدار برای نمونه روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب در یک فاز ادامه دهیم.

زنگنه به حضور شرکت فرانسوی توتال در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اشاره کرد و یادآور شد: توتال فازهای ۲ و ۳، ۴ و ۵ پارس جنوبی را اجرا کرد. ما در ادامه از حضور و فعالیت این شرکت فرانسوی تجربه‌های زیادی مانند روش مدیریتی، سفارش‌گذاری، طراحی و ریزه‌کاری‌هایی که داشتند را به دست آوردیم و توانستیم فازهای دیگر را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: در آن زمان هرچه پول فراهم کرده بودیم صرف تکمیل این ۲۷ فاز کردیم، زمانی که من وارد شدم (سال ۹۲) فقط ۱۰ فاز تمام شده داشتیم، اما در این مدت ما جز فاز ۱۴ که معادل دو فاز است، معادل ۱۵ فاز، پالایشگاه وارد مدار تولید کرده‌ایم و تا پایان امسال یا اوایل سال آینده، ۱۷ فاز دریایی در مدار خواهد بود. این کاری فوق‌العاده مهم در طول ۱۰ تا ۱۲ سال است.

تصمیم‌گیری درباره قرارداد فاز ۱۱ در دستور کار سران سه قوه است

زنگنه درباره طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی توضیح داد: از روز نخست قرارداد با سه پیمانکار امضا شد، به‌طوری که شرکت فرانسوی توتال ۵۰ درصد، شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) ۳۰ درصد و پتروپارس ایران ۲۰ درصد سهم داشت. قرار ما در قرارداد این بود که اگر توتال بگوید اجرا غیرممکن است قرارداد به علت تحریم‌ها به طرف چینی منتقل شود، یعنی سهم چین ۸۰ درصد شود. از شهریورماه پارسال تاکنون چین ۸۰ درصد سهم دارد و باید کار خود را آغاز کرده باشد، اما کار را به هر دلیلی اجرا نکرد.

وزیر نفت تاکید کرد: ما اکنون باید تکلیفمان را با چین مشخص کنیم، آنها یا باید از این قرارداد خارج شوند که در این صورت کل قرارداد به پتروپارس منتقل می‌شود و در نتیجه باید برای توسعه آن پول فراهم کنیم که اکنون تصمیم‌گیری در این باره در دستور کار سران سه قوه است.

زنگنه ادامه داد: چینی‌ها به وضوح حرفی نزده‌اند، اما در عمل فعلا میل به حضور ندارند و از ما تقاضای تعلیق دو ساله کرده‌اند که به معنای معطل کردن است و ما نیز گفته‌ایم نمی‌توانیم این را بپذیریم و باید راه‌های دیگری را بر اساس قرارداد پیدا کنیم.

وی افزود: از یک سو، چین دوست ماست و می‌خواهیم با هم کار کنیم و نمی‌خواهیم روابطمان تلخ باشد، باید روابطمان طوری باشد که دوستانه با هم به تصمیمی واحد برسیم.

زنگنه تصریح کرد: همه این کارها را هم انجام دهیم چه با حضور چین و چه خودمان، باز هم در فاز نخست یعنی تولید عادی مانند فازهای دیگر هستیم؛ فاز دوم فشارافزایی و جلوگیری از افت تولید است که فعلا هیچ کدام از ما امکان اجرایش را نداریم.

۹۲ درصد از نفت آزادگان جنوبی در مخزن باقی می‌ماند

زنگنه با بیان اینکه اکنون میانگین برداشت از لایه سروک میدان آزادگان جنوبی کمتر از ۶ درصد است، یعنی بالای ۹۰ درصد نفت در آن مخزن باقی می‌ماند، گفت: چه کسی جواب این موضوع را به نسل‌های آینده می‌دهد؟ نفت همان‌جا می‌ماند و ما نمی‌توانیم برداشت کنیم. فناوری در بخش بالادست نفت یعنی فراهم کردن امکان برداشت بیشتر نفت از ذخایر است.

وی ادامه داد: اینکه ما فقط شعار بدهیم و بگوییم بلدیم! بله؛ ما در این حد که برداشت می‌کنیم اکنون از عراق جلوتریم، ظرفیت تولید ایران در میدان‌های نفتی غرب کارون به‌طور تقریبی ۳۰۰ هزار بشکه در روز است، اما در نگاهی درازمدت به فناوری‌های نو نیاز داریم.

وزیر نفت گفت: عراقی‌ها از بهترین پیمانکاران آمریکایی و اروپایی استفاده می‌کنند و موظف نیستند با ما کار کنند، آنها برداشت می‌کنند و اگر ما دیر بجنبیم سهم ما را هم برداشت می‌کنند، در این باره دیگر برادری مطرح نیست آنها کار خودشان را می‌کنند و به هیچ‌وجه جواب هم نمی‌دهند، زیرا سواره هستند؛ دنیا، دنیای موازنه قدرت است و خدا نکند آدم ضعیف بشود.

 

(بازدید 14,045 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx