مقام نخست جهان در اکتشاف منابع نفت و گاز

تلویزیون صنعت نفت تقدیم می کند

افتخاری دیگر…

ایران بالاتر از شرکت‌های بزرگ اکتشافی  آمریکا، انگلیس، روسیه و چین

ایران در شرایطی نابرابر در جایگاه نخست اکتشاف نفت و گاز دنیا قرار گرفت

شرکت ملی نفت ایران در شرایطی کاملا نابرابر به‌واسطه اعمال تحریم‌های ظالمانه، با ثبت ۴.۷ میلیارد بشکه معادل نفت ذخیره هیدروکربوری قابل استحصال یعنی حدود یک‌چهارم مجموع اکتشاف‌های جهان در سال ۲۰۱۹، توانست در رتبه نخست دنیا قرار گیرد.

اکتشافات ۲۰۱۹ جهان؛ سرمایه‌گذاری کمتر و موفقیت بیشتر

صالح هندی با بیان اینکه در همه جهان دنیا با کاهش قیمت نفت و یا کمبود بودجه در شرکت‌های نفتی، نخستین جایی که بودجه آن کاهش می‌یابد بخش اکتشاف است، با این وجود کاهشی در هزینه‌های اکتشافی صنعت نفت ایران رخ نداد، عنوان کرد: باوجود کاهش هزینه‌های اکتشافی در شرکت‌های اکتشاف و تولید جهان، با این حال سال ۲۰۱۹ با موفقیت‌های اکتشافی زیادی همراه بود و حفاری در مجموع ۶۰۰ چاه اکتشافی در این سال، منتج به کشف بالغ بر ۲۲۰ میدان یا مخزن هیدروکربوری در جهان شد. بر اساس گزارش وودمکنزی، اکتشاف‌های سال ۲۰۱۹ دو برابر اکتشافات سال ۲۰۱۸ بوده و مقدار کشفیات سال ۲۰۱۹ در پنج سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

درخشش ایران میان شرکت‌های مطرح نفتی دنیا

وی ادامه داد: رتبه‌های دوم تا پنجم مجموع کشفیات هیدروکربوری قابل استحصال دنیا به ترتیب به شرکت‌های گازپروم روسیه، بریتیش پترولیوم انگلیس، اکسون موبیل آمریکا و نفت فلات قاره چین اختصاص یافته؛ به این معنا که ایران در جمع شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا از کشورهای مختلف به‌ویژه پنج قدرت آمریکا، انگلیس، چین و روسیه، از حیث اکتشاف‌ها در رتبه نخست قرار گرفته است.

تغییر ذائقه نسبت به خبرهای اکتشافی

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با یادآوری اینکه از مجموع ۲۰ کشف بزرگ جهان در سال ۲۰۱۹، ذخیره قابل استحصال سه کشف، کمتر از ۵۰۰ میلیون بشکه نفت بوده است، گفت: این درحالی‌است که ما چنین اعدادی را در ایران به حساب نمی‌آوریم و این گزارش جهانی نشان می‌دهد ما نیز باید به‌تدریج ذائقه خود را در خبرهای اکتشافی تغییر دهیم؛ زیرا هر یک از این کشف‌ها می‌تواند مایه افتخار کشور باشد.

قدردانی از کارکنان تلاشگر و گمنام مدیریت اکتشاف

وی ادامه دد: این افتخار مربوط به کارکنان زحمتکش و گمنام مدیریت اکتشاف است که کمتر در افتتاحیه‌ها آنها را می‌بینید و وقتی به طور مثال فاز چندم پارس جنوبی یا فلان میدان نفتی به بهره‌برداری می‌رسد، برایشان روبانی پاره نمی‌شود؛ همچنین جا دارد از مدیران پیشین مدیریت اکتشاف هم قدردانی کنم که تلاش‌های آنها بی‌شک در این موفقیت اثرگذار بوده است.

هندی از حماسه آفرینی دلیرمردان ایران در آستانه چهلمین سالروز شروع جنگ تحمیلی نیز یاد کرد و یاد شهدای جنگ تحمیلی را گرامی داشت و گفت: هشت سال دفاع مقدس به ما یاد داد که سختی‌ها تمام خواهد شد و به قول معروف، روسیاهی به ذغال خواهد ماند و شرایط سختی که ظالمانه برای ایران ایجاد کردند، سپری خواهد شد.  

تمایلی به تحریم نداریم اما تسلیم نمی‌شویم

هندی یادآوری کرد: ما از تحریم خوشمان نمی‌آید؛ تمایلی به تحریم نداریم و دوست داریم در فضایی باز با همه جهان کار کنیم، اما موفقیت ما در حوزه اکتشاف نشان داد حتی با وجود شدیدترین تحریم‌ها نیز به راه خود ادامه می‌دهیم. اینکه صنعت نفت ایران با وجود رویارویی با مضیقه‌ها و مشکلات فراوان به موفقیت اکتشافی دست یافته است، نشان می‌دهد ما با خوداتکایی و خودباوری، شعار «ما می‌توانیم» را به «ما توانستیم» تبدیل کردیم.ر

(بازدید 2,948 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx