دوشنبه سیاه در بازار نفت (مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

نفت آمریکا زیر یک دلار

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت : ناكامي توافق تاريخي اوپك پلاس در افزايش شديد قيمت نفت همچنين گزارش ماه مارس اوپك بر اين امر تاكيد دارد كه بازار نفت با يك دوره كاهش اشتها براي نفت خام روبه‌رو است و حتي اگر توليدكنندگان عمده نفت بشكه‌هاي بيشتري را از بازار حذف كنند، باز هم نمي‌توان با قطعيت از افزايش قيمت سخن گفت. كارشناسان معتقدند قيمت‌هاي فعلي براي نفت خام و شيل تا زماني كه فرماني براي كاهش تعطيلي‌ها و قرنطينه صادر نشود، ممكن است نزولي باشد يا در سطح كنوني به صورت شناور باقي بماند. هر چند قيمت‌ها چيزي نبود كه كشورهايي همچون روسيه و امريكا به دنبال آن بودند. با اين حال آنتون سليوانوف، وزير دارايي روسيه معتقد است در صورت تداوم قيمت‌هاي فعلي، صندوق ثروت كشورش مي‌تواند تا سال 2024 ذخاير كافي براي پيشبرد اهداف اقتصادي را فراهم كند. اين در حالي است كه براساس داده‌هاي اداره اطلاعات انرژي امريكا قيمت 15 دلاري نفت امريكا، علاوه بر اقتصاد اين كشور صنعت نفت شيل را نيز با مشكلات جدي روبه‌رو مي‌كند. اما شايد مهم‌ترين نگراني توليدكنندگان نفت امريكا، بيم كاهش قيمت نفت زير 10 دلار بود. در اين صورت راهي جز كاهش توليد براي فعالان اين صنعت باقي نمي‌ماند. به نظر مي‌رسد در اين شرايط بتوان گفت  امريكا جايگاه نخست توليدكننده نفت دنيا را  از دست خواهد داد. 

دوشنبه سیاه در بازار نفت

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: تابلوی قیمتی در بازار نفت دیروز در شرایط بسیار مبهم و گیج‌کننده‌ای قرار گرفت. در‌حالی‌که بهای نفت‌خام آمریکا با ۳۵ درصد کاهش تا مرز ۱۱ دلار بر بشکه عقب نشینی کرده و به کمترین سطح از سال ۱۹۹۸ رسیده بود که نفت برنت بیش از دو برابر این نرخ قیمت‌گذاری می‌شد. برنت با ۶ درصد کاهش بیش از ۲۶ دلار بر بشکه معامله می‌شد. این اختلاف قیمتی سوالات بسیاری را به خصوص برای دنبال‌کنندگان نه چندان حرفه‌ای بازار نفت ایجاد کرده بود. اما توجه به این نکته که قیمت‌های اعلام شده روی تابلو نه قیمت‌های نقدی، بلکه مربوط به بازار آتی و با سررسیدهای مختلف است از این ابهام می‌کاست. در واقع قیمت اعلام شده برای نفت‌خام آمریکا مربوط به سررسید ماه مه بود؛ در‌حالی‌که قراردادهای سررسید ماه مه برای نفت شاخص برنت منقضی شده و روز گذشته روی تابلوی اعلانات برای این نفت شاخص قیمت‌های سررسید ماه ژوئن اعلام شد.

در ادامه این مطلب آماده: نگاهی به تقویم قیمتی سررسیدهای مختلف برای هر دو نفت شاخص نشان می‌دهد که با گذشت زمان قیمت‌های آتی مدام افزایش یافته و قیمت در سررسیدهای آگوست به بعد برای هر دو نفت شاخص در کانال ۳۰ دلار قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد معامله‎گران بازار نفت انتظار دارند که بحران کرونا مقطعی بوده و مشکلات پیش آمده در سمت تقاضا در ماه‌های آتی کاهش و حتی رفع شود. از سوی دیگر اما اختلاف قیمت برنت و نفت‌خام آمریکا در سررسیدهای ماه‌های پیش‌رو نشان می‌دهد که بیشترین اختلاف آنها مربوط به سررسید ژوئن است و به مرور این اختلاف به حدود ۲ دلار کاهش می‎یابد. این موضوع احتمالا به تفاوت ساختاری تولید و ذخیره‌سازی برنت و WTI باز می‎گردد.

نفت آمریکا زیر یک دلار به زیر یک دلار ( تعادل )

سقوط بازار نفت و درد سر بازار سهام ( صبح اقتصاد )

پتروشیمی ها مقاوم در برابر کرونا ( جهان اقتصاد )

صنعت پتروشیمی پیشران صنعت کشور است ( اقتصاد ملی )

چین ذخیره سازی نفت خود را دو برابر کرد ( تجارت )

برندگان و بازندگان در روزگار سیاه نفت ( تفاهم )

عربستان آینده بحرانی پیش روی بازار نفت ایران قرارداد ( ثروت )

بازی نفت به تعیین برنده و بازنده رسید ( شروع )

تحقق 95 درصد تعمیرات اساسی در پالایشگاه دوم پارس جنوبی ( فوق العاده )

چوب خط نفت پر شد کار نفتکش ها رونق گرفت ( مناقصه و مزایده )

 

 

 

(بازدید 2,269 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx