نفت ، فرهنگ مصرف را از ما گرفت (مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

سناریوهای کرونایی برای بنزین

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: هرچند بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان این روزها به‌شدت در تلاش برای حل معضل مازاد عرضه‎ای هستند که جهان را فرا گرفته است، اما در سمت تقاضا هیچ رشدی در بازار وجود ندارد. حدود دوسوم از جمعیت کره زمین به‌دنبال شیوع ویروس کرونا خانه‌نشین شده‌اند. قرنطینه به معنای کاهش ترددهای درون‌شهری، برون‌شهری و همچنین سفرهای هوایی است. از این‌رو کاهش مصرف سوخت حمل‌ونقل، محکم‌ترین ضربه را به بدنه این روزهای بازار نفت وارد کرده است.

در ادامه این مطلب آمده:  قیمت بنزین در فوب خلیج‌ فارس اما به کمتر از ۲۰ دلار بر بشکه معادل ۵/ ۱۲ سنت درهر لیتر رسیده است. این درحالی است که بنزین سهمیه‌ای براساس نرخ دلار در بازار نیمایی حدود ۱۱ سنت و بنزین آزاد حدود ۲۲ سنت است. اما درحالی قیمت بنزین فوب خلیج‌فارس به کمتر از ۲۰ دلار بر بشکه رسیده که قیمت نفت‌خام برنت بیش از ۳۰ دلار است. بنابراین قیمت بنزین در فوب خلیج‌فارس و همچنین سنگاپور درحال‌حاضر کمتر از قیمت نفت‌خام به‌عنوان ماده اولیه آن است.با این حال قیمت خرده‎فروشی بنزین افت چندانی نداشته است. متوسط خرده‌فروشی بنزین ۹۵ سنت در لیتر است که حدود ۱۳ درصد کاهش را نسبت به پیش از عصر کرونا نشان می‌دهد. چراکه بخش مهمی از قیمت بنزین برای مصرف‌کنندگان شامل مالیات و هزینه حمل و توزیع است. بنابراین هرچند قیمت بنزین در بازارهای جهانی افت شدیدی داشته، اما قیمت آن برای مصرف‌کنندگان نهایی به همان نسبت کاهش نیافته است. در آمریکا نیز قیمت خرده‌فروشی به حدود ۶۰ سنت در هر لیتر رسیده که نسبت به ابتدای سال‌جاری میلادی حدود ۱۷ سنت کاهش معادل بیش از ۲۰ درصد را نشان می‎دهد.

جدال  بزرگان نفت با مکزیک

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: وزير نفت امارات متحده عربي اعلام كرد: تصميم اوپك و متحدانش براي كاهش توليد، بزرگ‌ترين قرارداد كاهش توليد در تاريخ خواهد بود و به تعادل عرضه و تقاضاي نفت كمك مي‌كند. سهيل المزروعي، وزير نفت امارات متحده عربي اعلام كرد: تصميم اوپك و متحدانش براي كاهش توليد نفت تاثير قابل توجهي بر تعادل دوباره بازار نفت در بحبوحه شيوع ويروس كرونا دارد. المزروعي در توييتر گفت: « تصميم اين گروه براي كاهش توليد، بزرگ‌ترين قرارداد كاهش توليد در تاريخ خواهد بود و به تعادل عرضه و تقاضاي نفت كمك مي‌كند». اما نروژ ديگر كشور نفتخيز كه البته نياز چنداني نيز به درآمدهاي نقتي خود ندارد، از توافق كاهش توليد اوپك استقبال كرد. در اين راستا تينا برو، وزير نفت و انرژي نروژ گفت: « در مورد ميزان كاهش توليد نفت نروژ بعدا در اجلاس جي20 صحبت خواهد شد». ولي به گفته او، اين اجلاس پيامدهاي مهمي در بر داشت. با اينكه نروژ عضو اوپك، ائتلاف اوپك و گروه جي20 نيست، ولي از آنجايي كه حدود دو درصد توليد نفت جهان را بر عهده دارد، از آن درخواست شده بود در كنفرانس روز جمعه شركت داشته باشد. توليد نفت خام نروژ در فوريه 1. 75 ميليون بشكه در روز بود كه 26 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشت. برو گفت: « من در روز جمعه گفتم اگر قرارداد بين اوپك و ساير كشورهاي توليد‌كننده براي كاهش توليد نفت اجرايي شود، نروژ هم توليد نفت خود را پايين مي‌آورد.

قواعد بازار نفت و کرونا در اوپک پلاس ( صمت )

نفت در لبه پرتگاه سقوط 30 درصدی ( صبح اقتصاد )

نفت ، فرهنگ مصرف را از ما گرفت ( آفتاب اقتصادی )

عصر نفت به سر آمده است ؟ ( اقتصاد برتر )

تولید کنندگان حاضر به اعلام قیمت فروش نفت نیستند ( جهان اقتصاد )

تولید 65 هزار بشکه نفت از میدان آذر ( اخبار صنعت )

 

 

(بازدید 1,998 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx