برنده پنهان توافق نفتی(مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

برنده پنهان توافق نفتی

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: توافق بی‌سابقه نفتی اوپک و متحدانش امضای همه کشورهای عضو را پای خود داشت به غیر از مکزیک که با پافشاری بر موضع خود تاکنون حاضر به کاهش ۴۰۰ هزار بشکه تولید مورد نظر اوپک‌پلاس نشده تا توافق کماکان نهایی نشود. کارشناسان معتقدند ترامپ که به طرق مختلف از ترغیب توییتری تا تهدید به تعرفه‌گذاری بر نفت وارداتی سعی در وادار‌ کردن دیگران به کاهش تولید داشته است، خود بدون هیچ اقدام عملی بیشترین سود را از تقویت بازار نفت خواهد برد.

در ادامه این مطلب آمده: در نشست اوپک‌پلاس مقرر شد هر عضو این گروه کاهش ۲۳ درصد از تولید خود را در دستور کار قرار دهد تا در مجموع ۱۰ میلیون بشکه معادل حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی کاهش یابد. تمام اعضا به غیر از مکزیک با این اقدام موافقت کردند. گفته می‌شود عربستان از مکزیک خواسته بود ۴۰۰ هزار بشکه تولید خود را طبق توافق کاهش دهد که با مقاومت مکزیک روبه‌رو شد و به همین دلیل مذاکرات به درازا کشیده شد. با به بن‌بست خوردن مذاکرات برای اقناع مکزیک که تصمیم داشت فقط ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد، دونالد ترامپ با رئیس‌جمهور این کشور تماس برقرار می‌کند تا با پادرمیانی این عضو اوپک‌پلاس را به همکاری با دیگر اعضا راضی کند، اما موفق به این کار نمی‌شود. بعد از این ترامپ پیشنهاد می‌دهد مقداری از سهم کاهش مکزیک را آمریکا به عهده بگیرد تا توافق نهایی شود. اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک روز بعد در یک کنفرانس خبری در این رابطه گفت: «ترامپ بسیار سخاوتمندانه به من گفت که آنها ۲۵۰ هزار بشکه اضافه بر آنچه می‌خواستند کاهش دهند به ما کمک خواهند کرد. به این خاطر از او سپاسگزارم.» ترامپ نیز این گفته اوبرادور را تایید کرده و گفته است: «پیش از این کاهش تولید در آمریکا انجام شده.»

توافق نفتی جدید

روزنامه اعتماد در یادداشتی  نوشت: انتظار مي‌رفت كه توافقات ۹ آوريل اوپك پلاس، در اجلاس وزراي نفت و انرژي گروه ۲۰ (G-20) به تصويب رسانده شود. در صورت تصويب تصميمات اجلاس، اوپك پلاس نوعي مشروعيت و جنبه قانوني يا معاهده پيدا مي‌كرد كه در واقع نظم نوين نفتي كه در ۲۰۱۷ شكل گرفته بود به پاياني زودهنگام مي‌رسيد و به يك سند نوين نفتي بين‌المللي تبديل مي‌شد. اما در گروه ۲۰، امريكا كه با قول و قرارهاي پيشين خود با عربستان و روسيه، اجلاس مجازي اوپك پلاس را به راه انداخته بود، صرفا به كليات بسنده كرد و هيچ اشاره مهمي به نتايج اجلاس نكرد. بي‌توجهي نماينده امريكا در حدي مشهود بود كه تعدادي ديگر از كشورهاي حاضر در اجلاس و ذي‌نفع در تصميمات اجلاس ۹ آوريل هم خود را بلاتكليف ديدند. الكساندر نواك كه در گروه ۲۰ عملا تنها افتاده بود، پيشنهاد تشكيل يك كميته نظارتي براي تضمين پايبندي كشورهاي متعهد به پيمان را داد، اما سخن او ناديده گرفته شد. در واقع روسيه با اين پيشنهاد قصد داشت تا مكانيزمي براي نظارت بر توليد لجام‌گسيخته نفت شيل را طراحي كند. سيستم نظارت بر توليد قبلا توسط سازمان اوپك در اواسط دهه ۱۹۸۰ تجربه شده بود و نتايج مثبتي هم داشت. تا اينجاي كار به هر صورت به نظر مي‌رسد كه بازار جهاني نفت به حال خود رها نشده و راهكارهايي براي مواجهه با سونامي شيل پيش روي بازار قرار دارد. بازار اينك سخت، تقاضا-محور است و چشم‌ها به طرف تقاضا دوخته شده است. معامله‌گران نيز عمدتا به اخبار بخش تقاضا حساسيت دارند. بازگشت چين به ارقام پيشين توليد ناخالص داخلي، آينده مبهم اقتصاد امريكا كه اينك با ۲۴ تريليون دلار كسري بودجه به سوي انتخابات سرنوشت‌سازي مي‌رود كه نفت شيل كانون آن است، اتحاديه اروپا و بريتانيايي كه اينك در آن عضو نيست، همگي پاسخ‌هايي هستند كه در طرف تقاضاي جهاني نفت تعريف مي‌شوند. اوپك و غيراوپك، نمي‌خواهند، آن‌طور به شيل نگاه كنند كه توليدكنندگان زغال‌سنگ در اوايل قرن بيستم به توليد‌كنندگان نفت نگاه مي‌كردند. شيل بازار خود را پيدا خواهد كرد، اما راهكار زندگي مسالمت‌آميز در كنار نفت خام‌هاي متعارف را بايد بياموزد.

کاهش واردات نفت چین در دو ماه ابتدایی 2020 ( صبح اقتصاد )

تولید بیش از 5 میلیارد لیتر بنزین یورو 4 در پالایشگاه شازند ( اخبار صنعت )

بنزین را گران دارند می فروشند ( آسیا )

شکنندگی توافق نفتی در دوران پسا کرونا ( اسکناس )

تهدید 13 سناتور ایالت های نفت خیز آمریکا به تجدید نظر در روابط با ریاض ( اقتصاد ملی )

افزایش 120 میلیون متر مکعبی مصرف گاز ( تفاهم )

کرونا ورق را در بازار نفت برگرداند ( خریدار )

پيمان شکنی برای کسب درآمد از طلای سیاه ( شروع )

 

(بازدید 1,981 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx