خروج بازار نفت از آی سی یو (مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

توافق جهانی کاهش تولید نفت

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: همان‌طور که پیش‌بینی می‎شد، نشست اوپک‌پلاس برای کاهش تولید، نشستی آسان و بدون تنش نبود و با پیچدگی‌هایی همراه شد. نشست این گروه که عصر روز پنج‌شنبه به شکل مجازی آغاز به‌کار کرده بود بیش از ۱۰ ساعت به طول انجامید و در نهایت صبح روز جمعه پایان یافت. با وجود مذاکرات طولانی، این گروه تنها به توافقی اولیه برای کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه در روز دست یافت و ادامه مذاکرات و توافق نهایی به نشست گروه ۲۰ در عصر روز جمعه موکول شد. نرسیدن به یک توافق نهایی به‌دلیل عدم پذیرش سهمیه تولید از سوی مکزیک رخ داد و وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که تنها در صورت موافقت مکزیک با کاهش تولید، توافق اوپک‌پلاس نهایی خواهد شد. اما روز گذشته پیش از نشست گروه ۲۰ رئیس‌جمهور مکزیک از پیوستن این کشور به پیمان نفتی خبر داد که به نظر می‌رسد به دنبال مداخله دونالد ترامپ صورت گرفت.

در ادامه مطلب دنیای اقتصاد آمده: عربستان در ابتدا خواهان کاهش تولید ۱۵ تا ۲۰ میلیون بشکه تولید روزانه اوپک‌پلاس بود، با این حال نتوانست روسیه را با خود همراه کند. علاوه بر این اختلافات زیادی روی سطح تولید مبدأ بین روسیه و عربستان وجود داشت. عربستان اعلام می‌کرد که سطح تولید این کشور در ماه جاری میلادی به حدود ۳/ ۱۲ میلیون بشکه در روز رسیده است و خواهان در نظر گرفتن این مقدار به‌عنوان مبدأ کاهش تولید سعودی‌ها بود. اما روسیه اعلام می‌کرد که متوسط سطح تولید در سه ماه ابتدای سال را باید به‌عنوان مبدأ کاهش تولید در نظر گرفت؛ متوسط سطح تولید سعودی‌ها در این بازه زمانی ۸/ ۹ میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود. در این میان، بسیاری از کارشناسان درخصوص ادعای عربستان برای تولید بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز تردید دارند و بر این باورند که در بلندمدت این کشور نمی‌تواند در چنین سطحی به تولید نفت بپردازد. 

همچنین ايمان ناصري، کارشناس بازار نفت و مدير بخش خاورميانه شرکت بين‌المللي فکتزگلوبال انرژي در گفت‌وگو با «شرق» درباره مازاد نفت و ظرفيت کم‌ انبارها و در نتيجه قيمت منفي نفت گفت:‌ نشست اخير به‌منظور جلوگيري از پرشدن مخازن است، به دليل آنکه نه تنها بايد جلوي پرشدن مخازن گرفته شود بلکه حجمي که تا امروز توليد شده و مي‌شود، در ماه‌هاي آينده ذخيره شده و بايد تخليه شود.ناصري با بيان اينکه بحث قيمت‌هاي منفي قطعا وجود دارد، اما در عمل احتمالا آن را نخواهيم ديد، به دليل آن اشاره کرده و مي‌افزايد: احتمالا توافقات بين اوپک و غير‌اوپک مي‌تواند در هر زمان به‌صورت اورژانسي انجام شود و سريعا سيگنالي را به بازار بفرستد که قيمت‌ها را تنظيم کند. اگر فرض کنيم که در ماه‌هاي آوريل و مي، آن‌قدر مازاد عرضه نفت و فراورده‌هاي نفتي داشته باشيم که تقاضايي براي توليد جديد وجود نداشته باشد، نقطه‌اي است که قيمت را به صفر مي‌رساند، اما بخش اعظمي از اين توليد هم نفت و فراورده، دست دولت‌ها و شرکت ملي نفت است و آنها قبل از اينکه به نقطه‌اي که تقاضايي وجود نداشته باشد، برسند، شروع مي‌کنند با ذخيره داخل کشور يا مناسبات مالي با خريدارانشان اين موضوع را مرتفع کنند.

22 کشور با کاهش تولید نفت موافقت کردند ( اقتصاد پویا )

کاهش روزانه 10 میلیون بشکه ای نفت ( صبح اقتصاد )

بی اعتنایی بازار نفت به کاهش 10 میلیون بشکه ای ( عصر اقتصاد )

کرونا بلای جان هزاران کارگر پمپ بنزین ( آفتاب اقتصادی )

توافق بی سابقه غول های نفتی برای کاهش تولید ( اقتصاد برتر )

شیل دست به دامان اوپک ( اقتصاد سرآمد )

خروج بازار نفت از آی سی یو ( جهان اقتصاد )

کاهش بی سابقه 10 میلیون بشکه ای تولید اوپک و غیر اوپک رقم خورد ( هدف و اقتصاد )

توافق برای کاهش تولید 10 میلیون بشکه ای نفت ( اسکناس )

کاهش بی سابقه تولید نفت ( مواجهه اقتصادی )

 

 

(بازدید 1,908 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx