قمار بزرگ روی آشتی نفتی(مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

قمار بزرگ روی آشتی نفتی

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: طلای سیاه که در آخرین روزهای کاری سال ۹۸ با افت شدید قیمت‌ها همراه شد، در نوروز ۹۹ نیز به افت همراه با نوسان خود ادامه داد تا با ورود به سطوح کمتر از ۲۵ دلار رکورد کمترین قیمت طی ۱۸ سال اخیر را به ثبت برساند. با این حال رئیس‌جمهور آمریکا که اولین واکنشش به افت قیمت نفت ابراز خوشحالی برای مصرف‌کنندگان بنزین بود، این روزها به هر اهرمی از تهدید و فشار تا پا درمیانی بین عربستان و روسیه دست می‌زند تا بلکه راهی برای افزایش قیمت‌ها و نجات صنعت نفت این کشور بیابد. اعمال فشار ترامپ نیز در نهایت عربستان و روسیه را پای میز مذاکره کشانده است، سعودی‌ها روز جمعه درخواست نشست اضطراری دادند و در همان روز مقرر شد که نشست اضطراری اوپک‌پلاس دوشنبه هفته‌جاری(فردا) برگزار شود.

در ادامه این مطلب می خوانیم:با این حال اختلافات همچنان به‌جای خود باقی است به‌طوری‌که برگزاری نشست اوپک‌پلاس در روز دوشنبه، به‌دلیل اینکه دو طرف روس و سعودی دیروز یکدیگر را مقصر شرایط کنونی بازار دانستند، در هاله‌ای از ابهام فرورفته است. در کنار این موضوع آخرین اظهارات ترامپ نیز نشان داد که این کشور یا شرکت‌های تولیدکننده نفت آمریکایی قصد همکاری با اوپک‌پلاس برای متعادل کردن بازار نفت را ندارند. اختلافات بین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت درحالی اوج می‌گیرد که درخصوص اثرگذاری توافقی بزرگ و بی‎سابقه برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه در روز از عرضه جهانی نفت تردید وجود دارد. ترامپ روز پنج‌شنبه در صفحه توییتر خود از انتظارش برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه از عرضه نفت جهان توسط عربستان و روسیه خبر داد و گفت سران دو کشور با یکدیگر در این‌خصوص گفت‌وگو کرده‌اند. به فاصله کمی او مجددا اعلام کرد که ممکن است سطح کاهش تولید تا ۱۵ میلیون بشکه در روز برسد. این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا کافی بود که به سرعت قیمت‌ها در مسیر صعودی قرار بگیرد، به‌طوری‌که روز پنج‌شنبه بهای نفت بیش از ۲۰ درصد رشد را به ثبت رساند. خبر نشست مجازی اوپک‌پلاس در روز دوشنبه موجب شد که رشد قیمت‎ها روز جمعه از سر گرفته شود و برنت به مرز ۳۵ دلار بر بشکه نزدیک شود.

آشتی کنان نفتی

تعادل هم در گزارشی نوشت: بازار نفت با کاهش قیمت نفت به 34 دلار در هر بشکه از 65 دلار ابتدای سال جاری میلادی به خاطر شیوع ویروس کرونا، سقوط کرد. تقاضای سوخت تقریباً یک سوم معادل 30 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است چون میلیاردها نفر در سراسر جهان رفت و آمد‌های خود را محدود کرده‌اند. از آن‌سو، توافق قبلی اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان برای محدودیت عرضه به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز که برای حمایت از قیمت‌ها به اجرا درآمده بود، در ۳۱ مارس به پایان رسید و برنامه اعضای این گروه برای افزایش قابل توجه تولید با وجود افت تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا باعث شد شاخص قیمت جهانی نفت برنت تا مرز ۲۲ دلار در هر بشکه سقوط کند که پایین‌ترین حد از سال ۲۰۰۲ بود.  اما تحلیلگران می‌گویند که کاهش تولید نفت با اوپک و متحدانش یا بدون آنها اتفاق خواهد افتاد؛ زیرا سطح مخازن جهانی نفت در آستانه تکمیل شدن است و در نتیجه بسیاری از تولیدکنندگان به زودی چاره دیگری به جز تعطیلی چاه‌های نفت نخواهند داشت. چراکه حدود سه میلیارد نفر در جهان در قرنطینه مانده‌اند تا شیوع ویروس کرونا که تاکنون یک میلیون نفر را آلوده کرده و جان حدود ۵۰ هزار نفر را گرفته است، آهسته شود. 

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: پس از اظهارات ترامپ، رییس‌جمهور روسیه اعلام کرد که با کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت جهان موافق است. به گزارش بلومبرگ، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در روز جمعه در یک کنفرانس ویدئویی با مقامات ارشد دولت و مدیران شرکت‌های نفتی و با تکرار اطلاعیه دونالد ترامپ، همتای امریکایی خود گفت: «ما آماده‌ایم با شرکای خود در چارچوب ائتلاف اوپک به یک قرارداد برسیم و آماده‌ایم تا با امریکا در این مساله همکاری کنیم. به عقیده من لازم است برای متعادل کردن بازار و کاهش تولید همه با هم تلاش کنیم.» به گفته او، روسیه 10 میلیون بشکه کاهش جهانی تولید نفت را امکان پذیر می‌داند و آماده است طی یک همکاری در این کاهش تولید شرکت کند. پوتین اولین تاییدیه روسیه را از تمایلش برای شرکت در کاهش تولیدی که ترامپ در روز پنجشنبه اعلام کرده بود نشان داد.

استفاده از راهکار های غیر قیمتی برای افزایش بازدهی انرژی ( اقتصاد پویا )

ریزش قیمت نفت عامل بیکاری 50 میلیون نفر ( جهان اقتصاد )

نفت دوباره جان گرفت ( جهان صنعت )

تحقق درآمد نفتی بودجه 99 نا ممکن است ( ابرار اقتصادی )

بزرگ ترین مداخله تاریخ بازار نفت در راه است ( اخبار صنعت )

آمریکا بازنده اصلی اختلاف نفتی عربستان و روسیه ( اسکناس )

بزرگترین مداخله تاریخ بازار نفت ( اقتصاد ملی )

نفت جان دوباره گرفت ( تفاهم )

نفت زیر خاکستر جنگ ( شروع )

مراقب سهمیه 360 لیتر بنزین باشید ( مواجهه اقتصادی )

 

(بازدید 2,024 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx