تلاش نفتی‌ها برای پیروزی بر ویروس کرونا

در میان ۲۰ کشور بزرگ تولیدکننده نفت در جهان، به نظر می‌رسد که تنها یک کشور است که از شر ویروس کرونا در امان مانده است اما همین کشور هم با مشکلات بزرگی روبه‌روست.

شیوع ویروس کرونا از دیدگاه کشورهای تولیدکننده نفت بسیار حائز اهمیت است، چرا که این موضوع لایه مهم دیگری را از عدم اطمینان به سهم بازار و جنگ ویرانگر قیمت بین عربستان سعودی و روسیه، افزوده است در شرایطی که لیبی مورد مشکوکی از مبتلا به ویروس کرونا اعلام نکرده است، روسیه با وجود وحشت غرب، حال و روز خوبی دارد و ایران با تهدیدهای سه‌گانه‌ای مواجه است.

عراق نیز در این میان دچار یک اختلال بزرگ شده و عربستان اقدامات بسیار محدود و دیرهنگامی انجام داده است…

همه این اتفاق‌ها بر روی نفت تأثیر خواهد گذاشت، آن هم نه فقط از نظر رشد اقتصادی و تقاضا، بلکه از نظر عملیاتی نیز مؤثر است. اکنون به هیچ‌وجه فضای ایده‌آلی نیست که دو رهبر سرسخت و مرموز جهان در یک جنگ قیمت بازی کنند.

آفریقا
آفریقا برای اولین بار، احتمالا تنها نقطه‌ای در کره زمین است که با این ویروس مواجه نشده است، این قاره خانه چهار کشور بزرگ تولیدکننده نفت است: نیجریه، آنگولا، الجزایر و لیبی.

نیجریه ورود مسافر از ۱۳ کشور را ممنوع کرده است، اگر چه در روز پنج‌شنبه گذشته ۱۲ مورد تأیید‌شده بیماری را اعلام کرد که این موضوع به طور کلی نشان از تأخیر ورود این ویروس به آفریقا است.

طرف دیگر لیبی است که هیچ مورد تأیید شده‌ای از بیماری کرونا را گزارش نکرده است و اگر حتی این بیماری در آنجا شیوع پیدا کند تجهیزات لازم برای مقابله و مهار آن وجود ندارد، اما نکته اینجاست که تولید نفت این کشور پیش از این در اثر فاز جدیدی از جنگ داخلی متوقف شده بود.

لیبی در حال حاضر ۹۱.۲۲۱ بشکه در روز نفت تولید می‌کند. با ادامه جنگ داخلی بین ارتش ملی لیبی (LNA) که در شرق مستقر است با دولت توافق ملی لیبی(GNA) می‌توان گفت تولید نفت در این کشور متوقف شده است. شرکت ملی نفت لیبی (NOC)، خسارت ملی ناشی از توافق اجباری تولید نفت از اواسط ژانویه تاکنون را چیزی بیش از ۳.۳۶ میلیارد دلار برآورد کرده است.

الجزیره

الجزایر تاکنون هشتمین مرگ در اثر ابتلا به ویروس کرونا را تأیید کرده و در مجموع ۸۲ مورد از ابتلا به این بیماری را اعلام کرد. اما آنچه ناظران آن را به تماشا خواهند نشست، تأثیر این موضوع بر اعتراضات ضددولتی و گسترده در این کشور است که بخش عمده‌ای از آن مربوط به شرکت نفت سوناتراچ است.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس(GCC)

قطر

در حال حاضر قطر، غول گاز منطقه، بدترین وضعیت را در بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دارد. این کشور در پنجشنبه گذشته ۴۵۲ مورد از ابتلا به ویروس کرونا را تأیید کرده است، این در حالی است که ورود خارجی‌ها ممنوع شده است. گفته می‌شود بیشتر موارد ابتلا مربوط به کارگران مهاجر بوده است.

عربستان سعودی

عربستان سعودی به عنوان غول اوپک که هم‌اکنون درگیر یک جنگ مخرب قیمت نفت با روسیه است در روز چهارشنبه گذشته ۲۳۸ مورد از ابتلا به ویروس کرونا را اعلام کرد که در همان روز ۶۷ مورد ابتلا جدید داشته است.

امارات متحده عربی

امارات متحده عربی نیز ۱۴۰ پرونده ابتلا به ویروس کرونا دارد که ۲۷ مورد جدید در روز شنبه تأیید شد و این کشور نیز سفر به خارج از کشور را ممنوع کرده است.

کویت

کویت نیز ۱۴۸ مورد ابتلا را اعلام کرده است که ۶ مورد آن جدید است. این کشور نیز پروازهای خارجی را لغو کرده است و کارکنان به تعطیلات دو هفته‌ای رفته‌اند و مؤسسه‌های آموزشی به همراه بازارهای عمومی و مراکز خرید تعطیل شده‌اند.

چین

چین که این ویروس از آن سرچشمه گرفته است از پنج‌شنبه گذشته هیچ مورد جدیدی از ابتلا نداشته است، اما این ویروس تا به امروز ۳.۲۴۵ نفر را در این کشور کشته است.

ایران

در خارج از چین، این ایران بوده است که از یک سو به دلیل تحریم‌های ایالت متحده و از سوی دیگر به دلیل قیمت پایین نفت که به لطف جنگ قیمت روسیه و عربستان ایجاد شده است، بیشترین آسیب را دیده است. شمار قربانیان در این کشور از مرز هزار نفر فراتر رفته است.

عراق

عراق نیز که به تازگی از جنگ غیرمستقیم ایران و ایالت متحده آمریکا در این کشور رهایی یافته بود، در پی توسعه زیرساخت‌ها و افزایش تولید بود که با گسترش ویروس کرونا و کاهش شدید قیمت نفت احتمال متوقف شدن برنامه‌های توسعه‌ای این کشور پررنگ‌تر شد. در سه‌شنبه گذشته شرکت پتروناس مالزی با هدف حفاظت از نیروهایش در مقابل ویروس کرونا، دستور تخلیه از میدان نفتی غراف جنوبی را صادر کرد که به نظر می‌رسد این کار بدون اطلاع و هماهنگی با دولت عراق انجام شده است. به دلیل اینکه شرکت پتروناس اپراتور این پروژه بود و از سوی دیگر سرعت این اتفاق باعث شد که عراق فرصت لازم برای مهیا کردن برنامه عملیاتی جدید را نداشته باشد و توقف تولید در این میدان را به همراه داشت.

روسیه

روسیه کمتر از ۱۰۰ مورد از ابتلا به ویروس کرونا را گزارش داده است و از اقدامات مداخله‌ای خود در این زمینه رضایت دارد. اکنون روسیه هجوم مردم وحشت‌زده غرب به فروشگاه‌ها را نظاره می‌کند و همچنان وانمود می‌کند که در جنگ قیمتی که با عربستان سعودی و تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا به راه انداخته است، خود آسیبی نمی‌بیند.

قزاقستان

دو شهر نفتی قزاقستان بعد از اینکه در سه‌شنبه گذشته در طی یک روز، تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا دو برابر شد و به ۳۳ مورد افزایش یافت، اکنون در تعطیلی به‌سر می‌برند.

آمریکای شمالی

در کانادا تاکنون ۹ نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که تعداد قربانیان در آمریکا از مرز ۱۵۰ نفر گذشته است. صنعت نفت آلبرتای کانادا براساس گفته‌های تحلیلگران حال و روز خوبی ندارد و به دنبال کاهش ۵۰ درصدی قیمت نفت در یک روز، قیمت طلای سیاه ۵.۴۰ دلار در هر بشکه معامله شد. این قیمت برای صنعت بسیار پایین است و آن را در آستانه ورشکستگی قرار می‌دهد.

اروپا

نروژ به عنوان غول نفتی دریای شمال تا روز چهاشنبه گذشته ۱۴۴۲ مورد از ابتلا به این بیماری را گزارش کرده است. این کشور به سرعت اقداماتی مانند بستن مرزها و تعطیلی موسسات دولتی و خصوصی و مدارس را اجرایی کرده است.

در شرایطی که لیبی مورد مشکوکی از مبتلا به ویروس کرونا اعلام نکرده است، روسیه با وجود وحشت غرب، حال و روز خوبی دارد و ایران با تهدیدهای سه‌گانه‌ای مواجه است، عراق نیز در این میان دچار یک اختلال بزرگ شده و عربستان اقدامات بسیار محدود و دیرهنگامی انجام داده است.

(بازدید 2,030 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx