جنگ نفتی (مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

پذیرش قراردادهای نفتی به عنوان وثیقه بانکی

روزنامه تعادل در گزارشی نوشت:  بودجه ۹۹ این امکان را فراهم کرده تا شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه نفت و گاز بتوانند قرارداد خود با شرکت ملی نفت را به عنوان وثیقه و ضمانت به بانک‌ها ارایه کنند. تحریم‌های نفتی باعث شده تا شرکت‌های بزرگ و کوچک بین‌المللی، ‌یکی یکی از ایران بروند و در این میان کار توسعه صنعت نفت به شرکت‌های ایرانی واگذار شود. شرکت‌هایی که با نام شرکت‌های اکتشاف و تولید شناخته می‌شوند و قرار است بحث توسعه میادین و تولید را بر عهده داشته باشند.با این حال این شرکت‌ها در تامین مالی خود با مشکلاتی رو به رو هستند و نیاز دارند تا این منابع را از روش‌های مختلف مانند نظام بانکی یا بورس تهیه کنند.

در این راستا و برای کمک به پیشرفت این شرکت‌ها، در بودجه سال آینده این اجازه داده شده تا اصل قرارداد شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی تایید صلاحیت شده با شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میادین و تولید نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی و همچنین اصل قرارداد خرید نفت شرکت ملی نفت ایران از این شرکت‌ها به عنوان وثیقه و تضمین بازپرداخت اصل و سود تسهیلات دریافتی این شرکت‌ها، از سوی بانک‌ها مورد پذیرش قرار گیرد.همچنین تاکید شده که بانک مرکزی و بانک‌های عامل، ‌ساز و کار و تسهیلات لازم برای اجرای این بند از بودجه سال ۹۹ را فراهم کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: این بند از بودجه همچنین طرح‌های پالایشگاهی و پتروشیمی جدید که در مرحله تامین مالی (فاینانس) هستند را نیز شامل می‌شود. براساس این گزارش؛ لایحه بودجه سال ۹۹ پس از تصویب در کمیسیون تلفیق به صحن مجلس فرستاده شد اما نمایندگان مجلس به کلیت آن رای منفی داده و لایحه را به کمیسیون بازگرداندند.در این حال رییس مجلس شورای اسلامی با استفاده از اصل ۸۵ قانون اساسی و حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب، بودجه تصویب شده در کمیسیون تلفیق را برای تایید به شورای نگهبان ارسال کرد.این در شرایطی است که جلسات علنی مجلس به دلیل شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.

جنگ نفتی

دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: جنگ قیمتی عربستان و روسیه پای نفت شیل آمریکا را نیز وسط کشید. گرچه سعودی‌ها و روس‌ها ذخایر ارزی مناسبی دارند، اما در بلندمدت وابستگی بالای عربستان به نفت نقطه ضعف آنها است. آمریکایی‌ها نیز به دلیل هزینه بالای تولید با مشکل مواجهند؛ اما انعطاف بیشتری در مدیریت هزینه‌ها دارند. گرچه هنوز پیروز منازعه این سه کشور مشخص نیست، اما برنده اصلی تاکنون نفتکش‌هایی هستند که به دنبال تخفیف‌های قیمتی با افزایش تقاضا مواجه شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده: روسیه که انگیزه خود از مخالفت با کاهش تولید اوپک‌پلاس را جلوگیری از رشد تولید شیل دانسته است، مانند عربستان از ذخیره ارزی بالایی برخوردار است با این تفاوت که با تاب‌آوری بیشتر در برابر قیمت پایین، می‌تواند برای نزدیک به یک دهه کسری بودجه‌اش را پوشش دهد. به گفته نواک روسیه پیش‌بینی کاهش بهای نفت را پیش از این داشته است. او گفته است: قیمت فعلی طبق پیش‌بینی‌های ما کاهش یافته است با این وجود جای نگرانی نیست چراکه مسکو توان کنار آمدن با شرایط اخیر را دارد.نواک همچنین درمورد آمادگی این کشور برای دفاع از سهم خود در بازار اظهار کرد: نفت روسیه از منابع با کیفیت و ذخایر کافی برخوردار است و می‌تواند در هر شرایطی سهم خود در بازار جهانی را حفظ کند. او پس از اتمام نشست اوپک‌پلاس اولین سیگنال را با این گفته که از اول آوریل دیگر محدودیتی برای تولید نیست، به شرکت‌های نفت روسی داد. بر این اساس منابعی نزدیک به روسنفت اعلام کرده‌اند این شرکت قصد دارد به سرعت تولیدش را افزایش دهد. در پاسخ به سوالی در مورد مدت زمان لازم برای افزایش تولید، این منابع گفته‌اند فقط یک تا دو هفته زمان نیاز است تا روسنفت ۳۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر را روزانه روانه بازار نفت کند. روسیه تحت هدایت ولادیمیر پوتین توانسته ۵۷۰ میلیارد دلار منابع مالی ذخیره کند تا از طریق کاهش هزینه عمومی برای روزهای سخت آمادگی لازم را داشته باشد. این منابع شامل ۱۵۰ میلیارد دلار «صندوق ثروت ملی» است که آنتون سیلونوف، وزیر اقتصاد این کشور اخیرا اجازه دسترسی به آن را در شرایط موجود صادر کرده است. به گفته این مقام، روسیه با نفت ۲۵ تا ۳۰ دلار برای ۶ تا ۱۰ سال دوام خواهد آورد. این کشور با استراتژی افزایش منابع ذخیره بسیار بیشتر از شش سال قبل در برابر افت قیمت نفت حاصل از جنگ قیمتی استوار خواهد بود. 

چگونه اقتصاد بدون نفت را مدیریت کنیم ؟ (‌صمت )

بمب کرونا در پمپ بنزین ها ( صبح اقتصاد )

بمب در پمپ بنزین ها ( اقتصاد سرآمد )

پذیرش قرارداد های نفتی به عنوان وثیقه بانکی شرکت های ایرانی ( ابرار اقتصادی )

نظارت بر پمپ بنزین ها برای مقابله با کرونا ( اخبار صنعت )

هشدار آژانس بین المللی انرژی به تولید کنندگان نفت ( اسکناس )

الزامات رهایی از اقتصاد نفتی ( تجارت )

توسعه بخش اول فاز 11 پارس جنوبی با توان داخلی ( تفاهم )

قرارداد های نفتی وثیقه بانکی می شود ( ثروت ) 

 

(بازدید 1,711 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx