کرونا و روسیه بزرگترین موانع افزایش قیمت نفت(مرور روزنامه‌های اقتصادی) – اختصاصی

تخفیف بی سابقه عربستان به مشتریان آسیایی

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت : قیمت فروش رسمی گریدهای نفتی عربستان سعودی به آسیا که مهم‌ترین بازار این کشور است، برای دومین ماه متوالی کاهش پیدا می‌کند، زیرا افت تقاضا برای سوخت پس از شیوع ویروس کرونا، باعث شده است پالایشگاه‌های چینی ظرفیت پالایش نفت خود را کاهش دهند. همچنین پالایشگاه‌های آسیایی در آوریل به منظور عملیات تعمیرات بهاره به تعطیلات خواهند رفت که تقاضا برای نفت را با کاهش بیشتر روبه‌رو می‌کند. شش پالایشگاه در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کردند قیمت فروش رسمی آوریل نفت «عرب لایت» برای آسیا دو دلار و چهار سنت در هر بشکه کاهش پیدا خواهد کرد که بزرگ‌ترین کاهش قیمت این گرید از اوایل سال ۲۰۱۲ به این طرف خواهد بود. به گفته منابع آگاه، گریدهای نفتی سبک موربان و داس امارات‌متحده عربی به ترتیب ۹۰ سنت و یک دلار و ۲۰ سنت ارزان‌تر از قیمت فروش رسمی در بازار محموله‌های تک عرضه می‌شوند که نشان‌دهنده کاهش بیشتر قیمت گریدهای نفتی سبک عربستان‌سعودی خواهد بود. براساس نظرسنجی رویترز، قیمت فروش نفت فوق سبک «عرب اکسترا لایت» برای آوریل یک دلار و ۹۰ سنت تا سه دلار در هر بشکه کاهش پیدا خواهد کرد. قیمت گریدهای سبک‌تر ممکن است بیش از گریدهای مدیوم و سنگین کاهش پیدا کند ؛ زیرا حاشیه سود نفت کوره حاوی سولفور بالا بهبود پیدا کرده است.

قیمت بنزین

تعادل در گزارشی نوشت: با توجه به آنکه سوخت ماهیتا نوعی کالای مصرفی است که درآمد خیلی از خانواده‌های ایرانی به آن متکی است، افکار عمومی حساسیت ویژه‌ای به بحث قیمت آن پیدا کرده است. از این رو، ماجرای حامل‌های انرژی و یارانه‌های پنهانی که دولت پرداخت می‌کند نیز سال‌هاست که دو صف از موافقان و مخالفان را در برابر هم قرار داده است. در یک صف موافقان افزایش قیمت بنزین قرار دارند که با استناد به قیمت بنزین در بازارهای جهانی، رشد زیاد مصرف سوخت در ایران و همچنین آمار قاچاق سوخت از کشور، معتقدند که بنزین بسیار ارزان‌تر از رقم واقعی آن در جامعه عرضه می‌شود و این مساله مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی را با خود به همراه دارد. در طرف دیگر، مخالفان افزایش قیمت سوخت قرار دارند که معتقدند هر جامعه‌ای اقتضائات اقتصادی و اجتماعی خاص خود را دارد و مقایسه قیمت سوخت در ایران با قیمت این حامل انرژی در کشورهای حاشیه خلیج فارس روش نادرستی است. به عنوان مثال، سرانه درآمد خانواده‌ها در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و قدرت خرید آنها بیشتر از خانواده‌های ایرانی است و مردم ایران از نظر اقتصادی توان خرید سوخت با نرخ فوب خلیج فارس را ندارند. دیروز مرکز پژوهش‌های گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن اکنون قیمت واقعی هر لیتر بنزین برمبنای فوب خلیج فارس معادل 6 هزار و 37 تومان و قیمت هر لیتر گازوئیل مطابق نرخ فوب خلیج فارس 6 هزار و 869 تومان است.

در ادامه این گزارش آمده: گزارش جدید مرکز پژوهش‌ها درباره قیمت واقعی سوخت و یارانه پنهان دولت به این کالا در حالی انتشار می‌یابد که این مرکز در آبان‌ماه نیز پیش از افزایش قیمت بنزین چندین گزارش درباره یارانه پنهان انرژی و سوخت انتشار داده بود.با این حال کرم‌پور، عضو کمیسیون انرژی مجلس به «تعادل» گفت که دولت در لایحه بودجه سال 99 پیشنهاد هیچ افزایشی برای قیمت حامل‌های انرژی ارایه نداده است. این لایحه همچنان در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و مجلس فعلی هم قصد ندارد به دولت پیشنهاد بدهد که قیمت حامل‌های انرژی را در سال آینده باز هم افزایش دهد.پیش از این بیژن زنگنه، وزیر نفت هم بارها گفته بود که انتظار ندارد قیمت حامل‌های انرژی در ایران همتراز با سایر کشورها به خصوص کشورهای واردکننده نفت خام باشد. زیرا ایران کشوری با منابع سرشار انرژی است و دلیلی ندارد که مردم ایران به همان اندازه مردم کشورهای خریدار نفت بابت سوخت پول پرداخت کنند.

عرضه مداوم نفت سفید و گاز مایع در همه مناطق کشور ( جهان اقتصاد )

کرونا و روسیه بزرگترین موانع افزایش قیمت نفت ( اسکناس )

کرونا نفت را به کما برد ( اقتصاد ملی )

قیمت واقعی بنزین و گازوئیل چقدر است ( تفاهم )

معمای مخازن بنگستان دو میدان نفتی ( ثروت )

طلای سیاه بر مدار نزول قرار گرفت ( شروع )

(بازدید 1,460 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx