آیا احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها بر پایه خوراک نفت‌خام سودده است؟ – اختصاصی

گزارش اختصاصی تلویزیون نفت از حاشیه های نشست خبری هوشنگ فلاحتیان
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت پیرامون فراخوان احداث طرح‌های پالایشگاهی

فلاحتیان به پرسش خبرنگاران جواب داد

چرا وزارت نفت به طرح احداث پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها اعتراض نکرد

آیا با احداث پتروپالایشگاه ها از بازار جهانی نفت خارج می شویم

از سوی معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت

جزئیات احداث طرح‌های پالایشی و پتروپالایشی تشریح شد

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت جزئیات احداث طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی در سواحل کشور با استفاده از سرمایه مردمی را تشریح کرد.

هوشنگ فلاحتیان امروز (چهارشنبه، ۱۶ بهمن‌ماه) در نشستی خبری ‌که پیرامون فراخوان احداث طرح‌های پالایشگاهی برگزار شد، یادآور شد: مجلس شورای اسلامی در نیمه نخست امسال قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات ‌گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی را تصویب کرد که بر اساس آن وزارت نفت موظف شد ظرف حداقل دو ماه آیین‌نامه اجرایی این ماده قانونی را به تصویب هیئت وزیران برساند و حداکثر یک ماه پس از آن برای جذب سرمایه‌گذار احداث پتروپالایشگاه‌ها فراخوان دهد.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی ۲۹ دی‌ماه به تصویب هیئت وزیران رسیده است، تصریح کرد: طبق این آیین‌نامه وزارت نفت یک ماه فرصت داشت فراخوان عمومی را برای جذب سرمایه‌گذار ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه تدوین کند. این آیین‌نامه ۱۳ بهمن‌ماه در تارنمای وزارت نفت (MOP) قرار گرفته است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در قالب آیین‌نامه اجرایی مقرر شده در سواحل و عمق ۲۰ کیلومتر نسبت به احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه اقدام شود، گفت: بنابراین افرادی که پیش‌تر مجوز گرفته‌اند و محل احداث پالایشگاه در عمق حداکثر ۲۰ کیلومتر باشد از مزایای این قانون برخوردار خواهند شد.

فلاحتیان با بیان اینکه بر اساس جدول زمانی که طراحی شده است سرمایه‌گذاران تا ۱۷ اسفندماه می‌توانند درخواست اولیه خود را به وزارت نفت ارسال کنند، افزود: این فرصت از امروز آغاز می‌شود و نشست تکمیلی برای پرسش احتمالی سرمایه‌گذاران نیز ۶ اسفندماه برگزار خواهد شد.

به گفته وی، متقاضیان سرمایه‌گذاری برای توسعه پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها پس از درخواست از ۲۴ تا ۲۸ اسفندماه امسال می‌توانند به شرکت ملی پالایش و پخش مراجعه و نسبت به دریافت کلمه عبور جهت بارگذاری مدارک اقدام کنند.

فلاحتیان با بیان اینکه از ۲۹ اسفند امسال تا ۳۱ اردیبهشت سال ۹۹ متقاضیانی که تقاضای کتبی ارسال و کد کاربری برای سامانه دریافت کرده‌اند، باید اطلاعات را در سامانه بارگذاری کنند، گفت: این اطلاعات به‌صورت شفاف در فرمی که در تارنمای وزارت نفت قرار گرفته درج شده است. همچنین باید تاییدیه بانکی (۱۱ بانک برای سهولت کار سرمایه‌گذاران انتخاب شده است) برای احراز توانمندی مالی متقاضی سرمایه‌گذاری در سایت بارگذاری شود.

اطلاعات متقاضیان بدون نقض باشد

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه جدول زمانی به‌گونه‌ای تنظیم شده که در کوتاه‌ترین زمان نسبت به انتخاب سرمایه‌گذاران اقدام شود، تاکید کرد: اطلاعات متقاضیان سرمایه‌گذاری باید بدون نقص باشد، چون امکان ترمیم و بازگشت به عقب نداریم و حق اعتراض هم وجود ندارد. البته این متقاضیان می‌توانند در فراخوان‌های بعدی در صورتی که موفق به جذب سرمایه‌گذار متناسب با میزان خوراک نشدیم، شرکت کنند.

وی با بیان اینکه پس از طی این مراحل تا انتهای اردیبهشت ۹۹ براساس آیین‌نامه اجرایی، ۶۰ روز کاری نسبت به بررسی مدارک زمان خواهیم داشت، افزود: وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفت ایران حداکثر تا ۲۹ مردادماه ۱۳۹۹ فرصت بررسی این مدارک را خواهند داشت و مراتب پذیرش یا رد درخواست به متقاضیان اعلام خواهد شد.

به گفته فلاحتیان، مجوز آغاز عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه پس از بررسی حداکثر ظرف ۲۰ روز برای متقاضیان صادر خواهد شد.

صندوق توسعه ملی در کنار سرمایه‌گذاران پتروپالایشگاه‌ها

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه روح حمایت از احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه مردمی مبتنی بر این است که سرمایه‌گذاران بتوانند حداکثر ۳۰ درصد نقدینگی اولیه را تامین کنند و بقیه سرمایه را از طریق انتشار اوراق مشارکت، بازار سرمایه و تسهیلات بانک‌ها فراهم کنند، گفت: پس از احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه مردمی ما تا مدتی خوراک مورد مصرف این پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها را به‌صورت نسیه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم.

وی افزود: این روال به عنوان تنفس خوراک تعریف شده، یعنی تا زمانی که سرمایه‌گذاران از محل فروش محصولات تولیدی خود بتوانند پول خوراک را بازگردانند که کمتر از یک سال طول می‌کشد.

معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه بر اساس قانون، تنفس خوراک از محل سهم نفت‌خام و میعانات گازی که به صندوق توسعه ملی تعلق می‌گیرد، انجام می‌شود، توضیح داد: به عبارت دیگر، این تنفس خوراک از سوی وزارت نفت به سرمایه‌گذاران به عنوان تسهیلات از صندوق توسعه ملی تلقی می‌شود و بازپرداخت آن نیز مطابق مقررات صندوق توسعه ملی خواهد بود.

فلاحتیان گفت: ظرف سه یا چهار سال آینده با احداث این پالایشگاه‌ها نیاز به صادرات نفت خام و میعانات نخواهیم داشت و به این ترتیب هم افزایش درآمد داریم و هم ریسک تحریم را به حداقل خواهیم رساند.

قابلیت صادرات روزانه ۲ میلیون بشکه نفت‌خام

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه ظرفیت کنونی روزانه تولید نفت‌خام کشور هم‌اکنون ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه است که از این مقدار یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه آن در داخل کشور مصرف می‌شود، تصریح کرد: همچنین قابلیت صادرات روزانه ۲ میلیون بشکه نفت در کشور وجود دارد.

وی، هدف تحریم‌های ظالمانه‌ آمریکا علیه ایران را صادر نکردن نفت عنوان کرد و افزود: یکی از روش‌های موثری برای مقابله با این هدف آمریکا پرهیز از خام‌فروشی و تبدیل نفت‌خام و میعانات گازی به انواع فرآورده‌های نفتی و تکمیل زنجیره ارزش آن است.

جمع‌آوری نقدینگی کشور

معاون وزیر نفت در ادامه پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران شد و به این سؤال که با اجرای این طرح ایران عملا از بازار نفت‌خام حذف می‌شود، با اشاره به اینکه این طرح در مجلس به قانون تبدیل شده، بنابراین لازم‌الاجراست، توضیح داد: در اقتصاد اگر به جای اینکه هر بشکه نفت‌خام را ۶۰ دلار بفروشیم، آن را تبدیل به محصول کنیم، افزون بر ایجاد اشتغال (چنانچه به طرح آمایش هم توجه شود)، کار مفیدی خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر نفت‌خام به محصول تبدیل شود و ایجاد زنجیره ارزش داشته باشیم، افزون بر درآمدزایی همانند کشورهای توسعه‌یافته که نفت‌خام ندارند می‌توانیم آن را به فناوری تبدیل کنیم که در این صورت ارزشمندتر خواهد بود، تاکید کرد: بنابراین با این هدف، حتی اگر از بازار جهانی نفت‌خام خارج شویم، باارزش است.

فلاحتیان با اشاره به اینکه این طرح‌ها به بیش از ۵۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که با نرخ دلار ۱۰ تا ۱۲ هزار تومانی در واقع به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است، گفت: هدف پیشنهاددهندگان این طرح جمع‌آوری نقدینگی موجود در کشور و رقمی معادل سه برابر سرمایه مورد نیاز برای احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه است.

ضرورت مدیریت تقاضای داخلی

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت به ظرفیت تولید نفت ایران هم اشاره کرد و با بیان اینکه در قالب مطالعاتی، تولید نفت در سه سناریو تا افق ۱۴۲۰ در قالب طرح جامع انرژی کشور پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم در قالب این برنامه‌ریزی‌ها حرف‌هایی بزنیم که عملیاتی نباشد. متخصصان نفت می‌دانند اگر بخواهیم ظرفیت کنونی تولید نفت را دو برابر کنیم به چه میزان سرمایه نیاز داریم و امکانات کشور چقدر است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید در سال‌های پیش رو تولید نفت را در کشور افزایش دهیم، به موضوع مدیریت تقاضای داخلی و مصرف بهینه انرژی هم اشاره کرد و افزود: آیا هم‌اکنون شدت مصرف انرژی در کشور نسبت به نرم‌های جهانی در حد قابل قبولی است؟ آیا شدت مصرف انرژی در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته با کاهش همراه شده است؟

فلاحتیان با بیان اینکه ما در کنار تلاش برای افزایش تولید نفت باید به سمت بهینه‌سازی مصرف هم حرکت کنیم و مصرف انرژی را در کشور کاهش دهیم، گفت: نگاه خطی و سیاسی به این موضوعات کشور را با چالش مواجه خواهد کرد.

کار تمام شود، خوراک می‌گیرند

معاون وزیر نفت درباره اینکه زمان تخصیص تنفس خوراک به این واحدها در چه مرحله‌ای از پیشرفت اعطا می‌شود، اظهار کرد: تنفس خوراک بدین معناست که یک واحد صنعتی تمام شده باشد و آغاز به تولید کند. بنا نیست واحد صنعتی با ۳۰ یا ۵۰ درصد پیشرفت خوراک دریافت کند. خوراک بگیرد چکار کند؟

وی با بیان اینکه اگر خوراک پیش از تکمیل پالایشگاه یا پتروپالایشگاه تخصیص داده شود، سرمایه‌گذار باید آن را به‌ فروش برساند که در این صورت بازرگان می‌شود، اظهار کرد: یک واحد صنعتی زمانی امکان دریافت خوراک را خواهد داشت که تا ۸۰ درصد ظرفیت را بتواند تولید کند.

آورده اولیه برای سرمایه‌گذاری ۱۰ تا ۳۰ درصد

فلاحتیان به این پرسش که چه تعداد احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه مورد نظر وزارت نفت است، پاسخ داد: اگر ظرفیت تولید نفت‌خام کشور را ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه تا ۴ میلیون بشکه در روز و مصرف داخلی را هم یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در نظر گیریم، ظرفیت ساخت این پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها برای تولید محصول قابل عرضه در بازار جهانی حدود ۲ میلیون بشکه نفت خواهد بود.

به گفته وی، از آنجا که ظرفیت این پتروپالایشگاه‌ها متغیر است، تعداد آنها نیز متفاوت خواهد بود و به طرح‌ها و مدل مالی بستگی دارد.

معاون وزیر نفت درباره آورده اولیه سرمایه‌گذار هم با بیان اینکه سرمایه‌گذار باید حداقل ۱۰ تا ۳۰ درصد سرمایه مورد نیاز اولیه را داشته باشد و در ادبیات صنعتی هم همواره این موضوع مورد تاکید قرار داشته است، گفت: مثلا اگر در مناطق محروم سرمایه‌گذاری شود ۱۰ درصد سرمایه اولیه هم قبول می‌شود، اما در برخی مناطق دیگر ممکن است عنوان شود حداقل آورده اولیه باید ۳۰ درصد باشد، بنابراین هر قدر سهم آورده بیشتر باشد، سرعت کار بالاتر است.

(بازدید 2,796 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx