بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی تخت‌جمشید

تلویزیون نفت

فاز دوم پتروشیمی تخت‌جمشید ماهشهر با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید از جمله طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی است که با ظرفیت سالانه ۵۵ هزار تن محصول «پلی بوتادین رابر» روز (سه‌شنبه، ۲۴دی ماه) با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی انجام شد.

بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی:

داخلی‌سازی ۱۶ گروه کاتالیستی صنعت پتروشیمی

بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ساخت فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر در کنار تنوع تولید محصولات، استفاده از دانش فنی کاملا ایرانی و بومی است، گفته است: این طرح یکی از نخستین طرح‌های پتروشیمی کشور بوده که با دانش ایرانی و به همت متخصصان داخلی در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

هدف از طراحی و ساخت فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تولید سالانه ۵۵ هزار تن «پلی بوتادین رابر»، ۲۰ هزار تن لاتکس، ۵ هزار تن «اس‌تی‌پی» و ۱۸ هزار تن «پلی بوتادین رابر» گرید Hips است. تولید پتروشیمی تخت جمشید در صنایع تکمیلی پتروشیمی به‌ویژه برای تأمین مواد اولیه صنایع تایر و لاستیک‌ استفاده می‌شود.

فاز نخست پتروشیمی تخت جمشید (واحد SBR/PBR) بهمن‌ماه ۹۵ با حضور معاون اول رئیس جمهوری به‌طور رسمی افتتاح شد. این مجتمع که در زمینی به مساحت ۱۶ هکتار در سایت ۲ منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر واقع شده است شامل یک واحد تولید الاستومر استایرن بوتادین رابر (SBR) با ظرفیت سالانه ۳۵ هزار تن و یک واحد تولید پلی بوتادین رابر (PBR) با ظرفیت سالانه ۱۸ هزار تن است.

خوراک مورد نیاز پتروشیمی تخت‌جمشید که شامل منومر ۱ و ۳ بوتادین و استایرن است به ترتیب از پتروشیمی امیرکبیر از طریق خط لوله و پتروشیمی پارس به‌وسیله تانکر تأمین می‌شود. عمده یوتیلیتی (سرویس‌های جانبی) مورد نیاز این طرح شامل بخار، آب خنک‌کننده و Chiller Water از واحدهای احداثی در داخل شرکت و سایر سرویس‌های جانبی از قبیل برق و آب RO از پتروشیمی فجر تأمین می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه در ریل‌گذاری جهش سوم پتروشیمی به سمت کیفی‌سازی بیشتر صنعت حرکت می‌کنیم، گفت: حضور بخش خصوصی هوشمند در طرح‌های جهش سوم ۴ برابر طرح‌های جهش دوم خواهد بود.

وی با بیان اینکه در جهش سوم پتروشیمی در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین هم در جذب از کشورهای صاحب دانش و هم در تولید تلاش شده است، اظهار کرد: به همان شکل که در جهش سوم افزایش ظرفیت را خواهیم داشت، در حوزه دانش فنی، کاتالیست و تجهیزات نیز باید حرکت شتابان داشت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌های صنعت پتروشیمی کشور عبور از گاز طبیعی و به همان ترتیب متانول است که دانش فنی PVM از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی انجام شده است، تصریح کرد: این طرح در سال ۹۹ در اسلام‌آباد غرب با سرمایه‌گذاری ۵۵۰ میلیون دلار و در سه بخش گاز به متانول، متانول به پروپیلن و پروپیلن به پلی‌پروپیلن و مشتقات آن آغاز خواهد شد.

محمدی با اشاره به اینکه در کل دنیا ۳۳.۵ میلیارد دلار بازار کاتالیست داریم که ۵۴ درصد آن وابسته به صنایع پالایشی و پتروشیمی است، افزود: بازار کاتالیست کشور ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیارد دلار است که ۲۵۰ میلیون دلار آن سهم پالایش و پتروشیمی است.

وی با بیان اینکه از ۴۰ گروه کاتالیستی صنعت پتروشیمی تاکنون ۱۶ گروه ایرانی‌سازی شده است، اظهار کرد: ۹ گروه دیگر نیز تا سال ۱۴۰۰ تجاری‌سازی خواهد شد و بقیه نیز در حال تحقیق و توسعه هستند.

پس از عربستانیم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه ایران با تولید ۲۳ میلیون تن محصول پایه هم‌اکنون در میان کشورهای منطقه در صنعت پتروشیمی دوم و پس از عربستان است، گفت: در سال ۲۰۲۵، تولید عربستان به ۴۳ میلیون تن می‌رسد، در حالی که ایران به ۵۵ میلیون تن خواهد رسید و رتبه نخست محصولات پایه پتروشیمی را کسب خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید از تک‌محصولی به سمت تنوع‌بخشی محصولات با ارزش افزوده بالا حرکت کرد، گفت: باید مسیر توسعه دنیا را نیز رصد و مطابق با آن سرمایه‌گذاری کنیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه سرمایه‌گذاری کور در صنعت تقریبا از این به بعد به گوشه‌ای رانده می‌شود و ما باید دنبال توسعه با هوشمندی کامل باشیم، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌هایی که در وزارت نفت انجام شده ما به این سمت در حال حرکت هستیم.

محمدی گفت: هم‌اکنون در سه مگاپروژه‌ای که در حال تعریف در صنعت پتروشیمی هستیم، تعداد خوراک را به‌صورت ترکیبی متنوع کنیم و چند برابر آن محصول تولید کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری:

«پتروشیمی» مفهوم حقیقی صنعت است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با بیان اینکه صنایع ایران نسبت به دور پیشین تحریم‌ها توانمندتر شده‌اند و واهمه و وابستگی ندارند، گفت: پتروشیمی مفهوم حقیقی صنعت است.

سورنا ستاری در آیین رونمایی از فاز دوم «پتروشیمی تخت جمشید» با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی به یاری شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان زیست‌بوم نوآوری، به مرحله‌ای تازه گام نهاده است، اظهار کرد: بخشی از نیازهای مهم پتروشیمیایی کشور امروز از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه پتروشیمی مفهوم حقیقی صنعت است، افزود: صنعت پتروشیمی کشور به پیشرفت‌های ارزشمندی دست یافته است و مؤلفه‌های یک صنعت واقعی، پایدار و پویا از جمله لایسنس‌ها، فرمولاسیون، طراحی و بهینه‌سازی در این صنعت به دست متخصصان داخلی انجام می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری تصریح کرد: این مهم با گذار از فرهنگ خام‌فروش و توجهی دوباره به نوآوری‌ها و توانمندی‌های فناورانه سرمایه ارزشمند انسانی کشور ممکن شد.

ستاری با اشاره به ظرفیت فرآورده‌های پتروشیمی کشور با افتتاح فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید و رونمایی از ۱۰ گروه کاتالیست گفت: بخشی از افتتاح امروز به افزایش ظرفیت واحدهای تولید مواد پتروشیمی و افزایش  ۵۵ هزار تن ظرفیت PBR اختصاص داشت.

 وی افزود: در بخش دیگر، قرارداد تولید ۹ گروه از کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی، همچنین یک کاتالیست مورد نیاز پتروشیمی کارون بود که به یاری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع پتروشیمی کشور امضا شد و در مرحله تولید قرار گرفت.

نقش بخش خصوصی در تجاری شدن نوآوری‌ها

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از حمایت جدی شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده محصولات راهبردی و تحریمی به‌عنوان یکی از اولویت‌های امسال این معاونت نام برد و افزود: با توجه به اهمیت کاتالیست‌ها، به‌طور جدی پیگیر حمایت و توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه مهم هستیم و بخش قابل توجهی از این نیازها به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، داخلی‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز امروز گام مهمی در تامین این نیازها برداشته شد، عنوان کرد: تلاش بخش خصوصی در این منطقه مهم (ماهشهر) و این صنعت راهبردی ارزشمند و شایسته قدردانی است و نشان‌دهنده نقش اثرمند سرمایه‌گذار بخش خصوصی در پیشرفت صنعت و تجاری شدن نوآوری‌هاست.

ستاری با اشاره به اینکه تفاوت میان کارخانه و صنعت در بهره‌مندی از توانمندی دانشی و خلاقیت نیروی انسانی است، تصریح کرد: صنعت محل بروز طراحی، نوآوری، بهینه‌سازی و تولید استانداردهای جدید بر حرکت تولید و ارتقاست و با انعطافی که ناشی از نوآوری نیروی انسانی است، خود را بهبود می‌دهد و باید تلاش کنیم در صنعت پتروشیمی نیز  آن را تحقق بخشیم.

فناوری آموختنی است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه یکی از برداشت‌های ناصحیح این است که فناوری خریدنی است، در حالی که باید فناوری را آموخت و نوآوری را سوخت حرکت آن قرار داد، افزود: به دلیل همین تفکر است که با وجود قراردادهای متعدد با وجود انتقال فناوری، همچنان در برخی حوزه‌ها وابسته خارجی‌ها بودیم.

وی ادامه داد: از کارخانه محصول تولید می‌شود، اما به صنعت و فناوری نمی‌رسد. اگر با این نگاه جدید به ایجاد صنایع بنگریم، نیروی انسانی جایگاه واقعی خود را خواهد یافت و صنعت، بر مدار این تفکر جدید که پایه و اساس اقتصاد دانش‌بنیان است به وقوع می‌پیوندد.

ستاری با بیان اینکه یک ویال چند گرمی از داروهای زیست فناوری به قیمتی چند برابر بشکه‌های نفت به فروش می‌رسد، گفت: این موضوع نشان‌دهنده اهمیت قرار گرفتن دانش روی ماده اولیه است و باید روی کمیت و کیفیت نیروی انسانی خلاق تلاش جدی شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری تاکید کرد: در صنعت، خام‌فروشی معنا ندارد و به‌ویژه در صنعت پتروشیمی که اساس آن بر نوآوری و ترکیب مواد مختلف برای ایجاد ارزش افزوده است، اهمیت نوآوری چند برابر معنا می‌یابد. در این راه باید ترس‌ها را کنار بگذاریم و راه را برای ورود نوآوری‌ها باز کنیم.

(بازدید 5,615 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx