نقش ملی صنعت پتروشیمی در جنگ اقتصادی

گزارش تلویزیون نفت از مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت پتروشیمی

همه باید از سرداران جبهه اقتصاد حمایت کنند

روحانی: خرده‌فرمایش‌های برخی درباره وعده‌های دولت منطقی نیست

حسن روحانی رئیس جمهور پس از بازدید از نمایشگاه تازه‌ترین تولیدات و دستاوردها، فناوری های نو و پژوهش های جدید در حوزه پتروشیمی کشور به مناسبت گرامیداشت روز صنعت پتروشیمی گفت: دشمنان از سال ۹۷ جنگ همه جانبه اقتصادی علیه ایران راه انداخته اند که تاکنون در همه عرصه‌ها ناموفق بوده اند، روند رشد شاخص‌ها و آمار‌ها به رغم فشار‌های اقتصادی شدید، نشان می‌دهد در سایه تلاش بی وقفه سرداران جبهه اقتصاد و اگاهی و حضور شجاعانه و هشیارانه مردم همیشه در صحنه، دشمنان در پیشبرد طرح‌های خود ناکام مانده اند.

رئیس‌جمهور گفت: مردم طی این یک سال اخیر به خوبی در برابر تحریم ها مقاومت کردند.

او افزود: خوشبختانه گزارش‌ها و توضیحاتی که در این جلسه و در نمایشگاه دستاورد‌های صنعت پتروشیمی از سوی مدیران این عرصه ارائه شد، نشان داد مسیر و راهی که صنعتگران و کارآفرینان ما در این عرصه و به رغم فشار و تحریم دشمنان انتخاب کرده اند، مسیری درست بوده و توانسته‌اند به خوبی در این راه گام بردارند و این افتخاری بزرگ برای تاریخ کشور است.

رئیس جمهور تاکید کرد: به صراحت می‌گویم که دوران تحریم و فشار علیه ملت ایران روزی به سر خواهد آمد، چرا که بدخواهان و دشمنان متوجه شدند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ما را وادار به تسلیم کنند.

روحانی اظهار کرد: همه هدف دشمنان از اعمال فشار و تحریم این بوده که سر میز مذاکره‌ای برویم که هر چه آن‌ها گفته‌اند، قبول کنیم، این کار در ایران اسلامی نشدنی است، خوشبختانه ملت ایران در سال ۹۷ و ۹۸ به ویژه از ۱۳ آبان سال گذشته که فشار‌های حداکثری تحریم اعمال شد، به خوبی ایستادگی و مقاومت کردند.

روحانی با بیان اینکه شرایط عادی با شرایط جنگ متفاوت است، گفت: برخی‌ها خطاب به دولت دوازدهم می‌گویند که چرا عین قول‌هایی را که اول دولت دادید، نمی‌توانید عمل کنید؛ ما در شرایط صلح آن قول‌ها را داده بودیم و بعد وارد شرایط جنگ شدیم و این جنگ را هم ما انتخاب و شروع نکرده و حتی بهانه را هم ما به دست دشمنان ندادیم.

او اضافه کرد: دشمنان جنگ را علیه ملت ایران شروع کردند تا قامت استوار ملت بزرگ و فرهیخته ایران را بشکنند و این حرف منطقی نیست که برخی‌ها که با دولت خرده فرمایش دارند، بگویند که در سال ۹۵ و در فروردین ۹۶ قولی داده‌اید و در فروردین ۹۸ لحن شما فرق کرده است، چراکه آن در شرایط صلح بود و امروز در شرایط جنگ قرار داریم و در همه دنیا شرایط جنگ یک شرایط ویژه است.

روحانی ادامه داد: سال ۹۷ جنگ شدید و همه جانبه اقتصادی علیه ایران شروع شد، دشمنان می‌خواستند این جنگ سیاسی هم بشود، یعنی همه دنیا را وادار کنند که پشت سر آن‌ها و روبه‌روی ایران بایستند؛ آنها می‌خواستند این جنگ حقوقی نیز بشود، یعنی سازمان ملل و نهاد‌های بین‌المللی ایران را محکوم کنند که در این امر ناموفق بودند. آنچه هدف دشمنان در جنگ اقتصادی بوده، حاصل نشده و نخواهد شد، امروز در شرایطی نیستیم که ملت ما در زندگی روزمره و نیازمندی‌های ضروری خود دچار مشکل شود.

او تصریح کرد: براساس آمار ارائه شده در بهار و تابستان، روند اشتغال علی‌رغم فشار‌ها و تحریم‌ها در مسیری درست قرار داشته و وقتی اشتغال روند خود را به درستی طی کند، به معنای این است که تولید در مسیر درستی قرار گرفته است. وقتی توانستیم آن تورم شدیدی که پایان سال گذشته شروع شد را تا حدی در بهار امسال مهار کنیم، یعنی دشمن ناموفق بوده است؛ حتی در زمینه رشد اقتصادی نیز که سال گذشته منفی بود، امسال شرایط متفاوتی داریم و امید ما این است که در سال آینده رشد منفی نداشته باشیم و این به معنای ناموفق بودن دشمنان در طراحی‌شان بوده است.

رئیس جمهور گفت: تقریباً همه رهبران سیاسی جهان که با آنان ملاقات داریم، عنوان می‌کنند که آمریکا اشتباه کرده و در مواجهه با ایران ناموفق بوده است،  حتی نزدیک‌ترین دوستان آمریکا این موضوع را بیان کرده و می‌گویند که خود آمریکایی‌ها در جلسات خصوصی می‌گویند که محاسبات ما درباره ایران غلط بوده است؛ تصور می‌کردیم با فشاری ۵ الی ۶ ماهه مردم در مقابل نظام قرار می‌گیرند و ما را دعوت به ایران کرده و برای ما فرش قرمز پهن می‌کنند که این، نهایت نادانی و محاسبه غلط است.

رئیس جمهور تاکید کرد: مردم ما به خوبی می‌فهمند چه کسی به آن‌ها فشار آورده است؛ اگر ما آغازگر جنگ بودیم، درست بود که امروز مورد سوال قرار بگیریم که چرا تعهد خود را زیر پا گذاشتیم.

او ادامه داد: عامل و گام دوم، اقدامات سرداران جبهه اقتصادی است، کسانی که بار فشار را به دوش گرفتند. دشمنان فکر کردند اگر درآمد نفت خام ما را کاهش دهند، درآمد ارزی ایران دچار اختلال می‌شود؛ در این بین آنها به نفت خام فشار آوردند و از طرف دیگر، همه صنعتگران و کارآفرینان ایرانی تلاش کردند.

روحانی گفت: در میان درآمد‌های صادراتی غیرنفتی، براساس آمار‌ها پتروشیمی اکنون در خط مقدم است، اکنون رئیس بانک مرکزی اعلام کرده‌ است که ۲۰ درصد درآمد‌های ارزی کشور، پتروشیمی تامین می‌کند؛ همچنین بیش از ۵۰ درصد ارز سامانه نیما را تامین می‌کند، این به آن معنا است که این صنعت در خط مقدم است.

رئیس جمهور بیان کرد: وقتی صنعتی در خط مقدم است که بار مسئولیت سنگین کشور را بر دوش دارد، وظیفه همه ما هم حمایت است؛ مردم، افکار عمومی، دستگاه‌های اجرایی، مجلس و… همه باید از کسانی که به صحنه آمده‌اند و این افتخار بزرگ را نصیب صنعت کشور کرده‌اند، حمایت کنیم.

روحانی ادامه داد: کلمه جهش لایق حرکت صنعت پتروشیمی است، وقت ما در یک صنعتی از جهش سخن می‌گوییم، یعنی از حرکت عادی، بسیار سریع‌تر حرکت می‌کند؛ راه نمی‌رود بلکه شتابان و با جهش حرکت می‌کند.

او بیان کرد: وقتی از جهش دوم و سوم صحبت می‌کنیم، در جهش دوم آمار و ارقامی که امروز ارائه شد، تا پایان جهش دوم محصولات پتروشیمی ۱۰۰ میلیون تن می‌شود، یعنی از آغاز دولت یازدهم که کار شروع شد و تا کنون حدود ۵۰ میلیون بوده است و در پایان جهش دوم یعنی تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد.

روحانی گفت: وقتی در صنعتی ما می‌توانیم در عرض ۸ سال به دو برابر محصول برسیم، معنای آن جهش است. کار دیگری که انجام شده آماده‌سازی برای جهش سوم است؛ در موقعی ما صنعت را اداره می‌کنیم، این یک بحث است و در زمانی دیگر علاوه بر اداره، توسعه می‌دهیم که این قدم بعدی است؛ اما در زمانی دیگر علاوه بر توسعه، با یک جهش حرکت می‌کنیم که آن قدم سوم است، قدم چهارم این است که شرایط را برای قدم بعدی آماده کنیم؛ یعنی ریل‌های لازم را برای جهش سوم بگذاریم.

او ادامه داد: در این نمایشگاه با ارائه آمار و ارقام، معلوم شد که مسیر توسعه جهش سوم خط توسعه آغاز شده است، نه به این معنا که الان این حرکت صفر است، بلکه در برخی حرکت‌ها ۵ و برخی ۲۰درصد بوده، اما مهم این است که حرکت شروع شده است؛ هرچند تکمیل این حرکت بعد از سال۱۴۰۰ است و صنعت پتروشیمی به تدریج جلو می‌رود و تا تولید ما ان‌شاءالله از ۱۰۰ میلون تن تولید به ۱۳۰ میلیون تن می‌رسد.  اکنون درآمد ما به طور مثال تقریبا ۱۷ میلیارد دلار است، ۱۷ میلیارد با جهش دوم ما یعنی در سال ۱۴۰۰ به درآمد ۲۵ میلیارد دلار می‌رسیم و در گام و جهش بعدی یعنی بعد از ۱۴۰۰ که گام سوم به ثمر می‌نشیند، در آن زمان ارزش محصولات ما به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

رئیس جمهور اظهار کرد: همه این‌ها به این معنا است که ما در این مسیر و در شرایط تحریم، موفق بودیم؛ زمانی که شرایط عادی و معمولی و وقتی هم در شرایط فشار هستیم، می‌خواهیم سرمایه جذب کرده و کالاها و اجناس را صادر کنیم و پول حاصل از صادر کردن جنس را برگردانیم با مشکل مواجه می‌شویم، که این شرایط بسیار سخت و مشکل است. این یکی از افتخارات صنعت پتروشیمی ماست که در منطقه در تولید در رده دوم قرار داریم و با جهش سوم، ما به تولیدگر اول در منطقه تبدل می‌شویم.

رئیس جمهور  افزود: از طرف ملت ایران به عنوان نماینده مردم ایران می‌خواهم از همه مدیران، مهندسان، کارآفرینان، بخش‌های مختلف از غرب تا جنوب کشور و همه جا که این صنعت فعال است، تشکر کنم؛ در این شرایط، شما خدمت و کار بزرگی انجام دادید. وقتی ۲۰ درصد واردات کشور متکی به صنعت پتروشیمی می‌شود؛ وقتی بازار نیمایی ما ۵۰ درصد و یا بیشتر به این صنعت متکی است، معلوم است که این صنعت در سطح ملی و اقتصادی کار می‌کند؛ شرایط ما شرایطی است که باید بخش عمده ارز صادراتی این صنعت در سامانه نیما بیاید و هم باید بخشی که مورد نیاز جدی این صنعت است، در اختیار خود قرار بگیرد. ما فقط نمی‌خواهیم برای امروز کار کنیم بلکه برای فردا و پس فردا هم می‌خواهیم کار کنیم.

او با بیان اینکه فقط دنبال چیدن محصول از این درخت نیستیم، گفت: همزمان باید نهال‌های دیگر هم کاشته شود تا آیندگان از این محصول استفاده کنند. برای این کار و حرکتی که در حال انجام است، بین دولت، بانک مرکزی، ارگان‌ها و دستگاه‌های دیگر هماهنگی نیاز است. ما مهندس زنگنه را برای ساماندهی موضوع پتروشیمی و هماهنگ کردن آن مسئول کردیم و همه اختیارات را به او دادیم. زنگنه کار بزرگی انجام داد، البته این اقدامات به دست شما کارآفرینان انجام گرفته، اما حضور وزیر نفت برای شما اطمینان بخش بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مهندس زنگنه وزیر نفت را به عنوان مسئول هماهنگی و ساماندهی صنعت پتروشیمی تعیین کرده است، افزود: مهندس زنگنه کار بزرگی در این حوزه انجام داده و حضور او اطمینان بخش بود و ایشان هم تأکید می‌کنند که صنعت پتروشیمی خوب عمل کرده و نگرانی‌هایی که در زمینه فعالیت پتروشیمی‌ها مطرح می‌شود، درست نیست.

روحانی با اشاره به آمار‌های ارائه شده در نشست با مدیران هلدینگ‌های پتروشیمی در رابطه با موفقیت این صنعت تأکید کرد: وقتی مردم این آمار‌ها را بشنوند و ببینند که این صنعت در مقابل بدخواهان نظام و کشور ایستادگی کرده است، خوشحال می‌شوند. این موفقیت‌ها خبر‌های خوب و خوشی برای ملت است. ایستادگی، قهرمانی، پیشرفت و خودکفایی مردم را خوشحال می‌کند. اینکه همه خوراک این صنعت توسط خودش تأمین می‌شود و بخش اعظم و بزرگ نیاز وارداتی ما در این صنعت از جمله کاتالیست‌ها، امروز در کشور خودمان تولید می‌شود و نیاز‌های داخلی و خارجی را تأمین می‌کند، یعنی صنعت پتروشیمی یک صنعت عظیم و قدرتمند است.

روحانی تأکید کرد: وقتی می‌گوییم دنبال خام‌فروشی در نفت و گاز نباشیم، یکی از راه‌ها توسعه صنعت پتروشیمی است و اینکه اعلام شد، در جهش سوم به جایی خواهیم رسید که خوراک صنعت پتروشیمی معادل ۲ میلیون بشکه نفت در روز خواهد بود، موضوع بسیار مهمی است و نشان می‌دهد که صنعت پتروشیمی، انرژی را به ارزش افزوده تبدیل می‌کند.

رئیس جمهور اظهار کرد: صنعت پتروشیمی یک زنجیره است و خوراک برخی از بخش‌های تولیدی خود را تأمین می‌کند. تولیدات این صنعت در بخش‌های مختلف از جمله نساجی، بسته‌بندی، کشاورزی، و اگر صنایع پایین‌دستی آن تکمیل شود، باعث اشتغال‌زایی بیشتر و ارزش افزوده بالاتر خواهد بود.

روحانی افزود: اینکه وزیر نفت اعلام کرد زمستان امسال به دلیل خوب بودن وضعیت گاز به پتروشیمی‌ها فشاری وارد نشده و گاز آن‌ها قطع نشده، خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای است که امیدوارم سال آینده هم به همین شکل باشد؛ در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی نیز باید گام‌های مؤثری برداشته شود که موضوع تعرفه‌های ترجیحی با کشور‌ها از آن جمله است. برای این منظور با کشور‌های مختلف صحبت‌هایی انجام شده است. باید همه تلاش خود را انجام دهیم تا بتوانیم زمینه را برای صادرات آسان‌تر و پرسودتر محصولات خود فراهم کنیم.

او  تاکید کرد: از مهندس زنگنه می‌خواهم این موضوع را در دولت مطرح کند تا بررسی‌های لازم انجام شود، وقتی صنعت مهمی اینطور در کشور فعالیت می‌کند باید مشکلات آن را از جمله مشکلات گمرک، مالیات و ارزش افزوده را حل و فصل کنیم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به درخواست نماینده یکی از شرکت‌ها در خصوص دریافت وام اعم از ارزی و ریالی از بانک مرکزی، گفت: این مشکل باید با کمک صندوق و بانک مرکزی حل و فصل شود. این صنعت جای اعتماد و اطمینان است و بانک‌ها نباید برای برگشت پول خود از این شرکت‌ها دغدغه خاطر داشته باشند، برای سرمایه‌گذاری در صنعت اگر هزینه زیاد نشود نمی‌توانیم با دنیا رقابت کنیم. این حرکت پرشور در صنعت پتروشیمی به غیر از بحث صنعت یک افتخار ملی برای ما به جا می‌گذارد و اینکه در این شرایط سخت با این روحیه کار می‌کنیم و اعتماد ملی و امید به آینده را تقویت می‌کنیم، بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور بیان کرد: صدا و سیما، رسانه‌ها و روزنامه‌ها باید در مورد این موفقیت‌ها و جهش سوم در صنعت پتروشیمی کار کنند، مردم جامعه، دانشجویان، مهندسان، کارگران و همه اقشار که نگران هستند وقتی حس کنند در یک صنعت بزرگ کشور جهش بزرگی اتفاق افتاده و ادامه دارد و تولید محصولات در این صنعت ۲ برابر شده، امیدوار خواهند شد و این شرایط نشان می‌دهد که این بخش محیط کار بسیار بزرگ و مناسبی است.

روحانی اظهار کرد: خودکفایی در این صنعت معنایش این است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این زمینه کار کنند، خودکفایی بسیار ارزشمند است و باید جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان را دعوت کنیم که در این عرصه فعالیت کنند.

(بازدید 7,854 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx