گازهای فلر در مناطق عملیاتی (مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور) – اختصاصی

نقش اوپک در بازار جهانی نفت

روزنامه تعادل در گزارشی نوشت: پس از نشست اوپک و تصمیم اعضای آن برای کاهش سقف تولید روزانه، برآوردهای مختلفی از بازار جهانی نفت در سال آینده میلادی مطرح شد؛ برآوردهایی که عمدتا بر رقابت تنگاتنگ اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها در سال 2020 حکایت دارد. در این میان نهادها و موسسات بین‌المللی مختلف بر افزایش عرضه نفت از سوی کشورهای خارج از اوپک خبر داده‌اند؛ موضوعی که می‌تواند بر قیمت نفت در سال آینده تاثیر مستقیم داشته باشد. قیمت نفت دقیقا همان موضوعی است که اعضای اوپک برای حفظ آن در حاشیه موردنظر، با کاهش سقف تولید روزانه خود موافقت کردند. با این حال امریکایی‌ها معتقدند که اوپک دیگر نفوذ سابق را در بازار نفت ندارد، بدین معنا که بازیگران غیراوپکی در سال‌های آتی نقش پررنگ‌تری در بازار نفت ایفا خواهند کرد.

تعادل در ادامه نوشت: کمااینکه در این خصوص مدتی قبل ریستاد انرژی از رکورد تولید نفت غیراوپکی‌ها در سال 2020 خبر داده و از آن به عنوان عاملی بر وضعیت کشورهای صادرکننده نفت اوپک یاد کرده بود. گزارشی که پیش از این ریستاد انرژی داده بود، حاکی از آن بود که کل تولیدات کشورهای غیراوپک در سال 2020 حدود 2.26 میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد و این رکوردی 40 ساله در بازار جهانی نفت را رقم خواهد زد.در همین حال، آن‌طور که ایسنا به نقل از وزیر انرژی امریکا ضمن تاکید بر اینکه دوران طلایی شیل امریکا به سر نیامده، نوشته است؛ ونق شیل کمک کرد امریکا در سپتامبر به یک صادرکننده بزرگ نفت خام و محصولات نفتی تبدیل شود در حالی که یک دهه پیش، یک واردکننده بزرگ به شمار می‌رفت.

گازهای فلر در مناطق عملیاتی

روزنامه خراسان در مطلبی نوشت: اگر در مسیر بوشهر به بندرعباس از جاده اصلی ترانزیتی سفر کنید، بعد از بندر سیراف و نخل تقی، بیش از 40-50 مشعل گازهای فلر در دامنه رشته کوه های افراشته زاگرس را مشاهده می کنید که می سوزند که از یک سو نوید رسیدن به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و روشن بودن چراغ ده ها مجتمع عظیم پتروشیمی را می دهند و از سوی دیگر عاملی است برای آلودگی طبیعت و گواهی برآن که هنوز صنعت پتروشیمی ایران جای کار زیادی تا رفع همه عقب ماندگی ها و حذف سوختن گازهای فلر و حفظ ثروت نهفته درآن ها دارد. موضوع حذف گازهای فلر یا همان گازهایی که به دلیل نداشتن فناوری های لازم اجبارا سوخته می‌شوند و عوارض زیست محیطی ایجاد می کنند ، یکی از دغدغه های کارشناسان و حتی مسئولان عالی رتبه نظام است، به طوری که چندی پیش وزیر نفت در مراسم کلنگ زنی مجتمع پتروشیمی اندیمشک اعلام کرد که مقام معظم رهبری سه خواسته از وزارت نفت داشته اند که یکی از آن ها حذف مشعل سوزی گازهای فلر است. آن چه در ادامه می خوانید گزارش خبرنگار ما در بازدید از چند شرکت زیرمجموعه شرکت پتروشیمی خلیج فارس است.

خراسان در ادامه می نویسد: متانول ساده‌ترین نوع الکل‌ها و ماده اولیه بسیاری از محصولات نهایی صنعت پتروشیمی است.  تبدیل این ماده به بسیاری از محصولات گوناگون صنایع پتروشیمی می تواند ارزش افزوده  چندبرابری ایجاد کند.جلیل قسامی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی آپادانا در گفت وگو با خبرنگار ما می گوید: متانول زنجیره ارزش بسیار بالایی دارد که به مراتب بالاتر از تولید خود این ماده است و به همین دلیل در چشم انداز و برنامه های توسعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ایجاد واحدهای پایین دستی اتانول وجود دارد که تولید پلی اتیلن و پلی پروپیلن از اتانول را در دستور کار دارند.به گفته وی محصولات اتانول چنان چه تبدیل به محصولات ارزش افزوده در پایین دست بشود، زنجیره ارزش افزوده ای بین 10 تا 20 درصد بیش از خود متانول ایجاد می کند.

  • وابستگی بودجه 99 به نفت بیش از 20 درصد ( ابرار اقتصادی )

  • نفت آمریکا مهمترین رقیب اوپک ( آسیا )

  • بنزین بی کیفیت مقصر آلودگی هوا ( اسکناس )

  • بزرگترین تهدید های 2020 برای نفت و گاز کدامند ؟ ( اقتصاد ملی )

  • یک ماهگی بنزین گران ( مواجهه اقتصادی )

  • لوک اویل : میزان تولید نفت خام روسیه کمتر می شود ( بهار )

  • اصلاح نرخ بنزین هم تاثیری بر قاچاق سوخت نداشت ( عصر آزادی )

  • در صورت بازگشت اموال در حکم بابک زنجانی تجدید نظر می شود ( سازندگی )

28آذر ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

(بازدید 7,904 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx