امیرکبیر؛ نمادی از حاکمیت ایران در خزر – اختصاصی

خزر؛ از تاسیس تا شکوفایی

با توجه به اینکه در دوران پیش از انقلاب، هیچ‌گونه فعالیت نفتی از طرف ایران در دریای خزر صورت نگرفته بود، پس از انقلاب، در نخستین گام و به دستور مهندس زنگنه، وزیر وقت نفت، مطالعات وسیع ژئوفیزیکی، زمین‌شناسی و مهندسی نفت از سوی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در حوضه خزر جنوبی انجام  و متعاقب آن ۴۶ ساختار بزرگ و کوچک نفتی با ذخایری بالغ بر ۴۸ میلیارد بشکه نفت و گاز شناسایی شد که این مهم، نقطه عطفی در ادامه فعالیت و توسعه صنعت نفت ایران در خزر بود. شرکت نفت خزر برای نخستین بار در زمان وزارت مهندس زنگنه برای پیشبرد اهداف صنعت نفت در دریای خزر به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران تاسیس شد.

و حالا

برنامه‌های اکتشاف و توسعه منابع نفتی دریای خزر ادامه دارد

مدیرعامل شرکت نفت خزر با اشاره به نقش بسزای مهندس زنگنه در تاسیس و تقویت زیرساخت‌های این شرکت و راهبری فعالیت‌های توسعه‌ای در خزر، گفت: اکنون نیز با تاکید رئیس‌جمهوری و وزیر نفت، تلاش برای توسعه و اکتشاف منابع هیدروکربوری در خزر با جدیت ادامه دارد.

امیرکبیر؛ نمادی از حاکمیت ایران در خزر

مهندس زنگنه (وزیر نفت وقت) در سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۲ هنگامی که از مراحل ساخت سکوی نفتی امیرکبیر بازدید داشتند، بارها بر تسریع کار ساخت سکو تاکید کردند و می‌گفتند «این سکوی حفاری است که رژیم حقوقی دریای خزر را تعیین می‌کند و مهم‌ترین کار در خزر حفاری است و باید سکوی نیمه‌شناور امیرکبیر هر چه زودتر آماده شود». آقای زنگنه بارها تأکید داشتند که این سکوی منحصربه‌فرد در واقع یک ناو است که ما به خزر می‌فرستیم.

مدیرعامل شرکت نفت خزر با بیان اینکه ساخت این سازه عظیم و منحصربه‌فرد که مجهز به فناوری‌های پیچیده با وزنی حدود ۱۵ هزار تن است به همراه احداث منطقه عملیاتی و پایگاه پشتیبانی، یکی از چالش‌های پیچیده صنعت نفت در دوره اول وزارت مهندس زنگنه بود که با عبور از مشکلات فراوان و پیگیری‌های ویژه ایشان به ثمر رسید و عملیاتی شد، افزود: امروز سکوی نیمه‌شناور امیرکبیر به عنوان نمادی از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و نگین درخشانی از تبحر، دانش و فناوری و به‌عنوان بزرگ‌ترین و منحصربه‌فردترین سکوی نفتی خاورمیانه متعلق به شرکت ملی نفت ایران، برگ زرینی در صفحه افتخارات صنعت نفت کشور محسوب می‌شود و به واسطه همین سکوی نفتی ارزشمند و کشفیات انجام‌شده در دریای خزر، کشور ایران به عضویت باشگاه آب‌های عمیق جهان درآمد.

و در نهایت

ادامه همکاری با کشورهای حاشیه خزر

در شرایط فعلی و در اوج تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، همچنان همکاری با پنج کشور همسایه دریای خزر را در سایه صلح و دوستی و توافق‌های انجام شده بین روسای جمهور و وزیران نفت این کشورها با جدیت دنبال می‌کنیم.

پیوسته از طرق مختلف همچون توسعه و به‌روزرسانی مطالعات انجام‌شده توسط متخصصان داخلی و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با شرکت‌های صاحبنام در حوزه آب‌های عمیق در جهت تحقق اهداف اکتشافی، توسعه‌ای و تولیدی از خزر همسو با سیاست‌های کلان کشور گام برداشته‌ایم و افق روشنی در این حوزه پیش روی آیندگان خواهد بود.

 

 

(بازدید 7,858 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx